Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag vet inte mycket om Iran. Jag läser tråden, och tar intryck av vad andra skribenter har att säga om Iran, om hur den inhemska kulturen trängs undan av Shia-islam. Det islamistiska styret framstår inte som en sympatisk regering.
Men det här kriget handlar inte om Iran. Kriget handlar inte så mycket om Amerikas Förenta stater. Kriget handlar om Israel.
När företrädare för Israel uttalar sig, så reagerar jag på deras sätt att resonera. Dom tänker så konstigt när dom försöker motivera sin egna lust för våld. Den israeliska mentaliteten är så motbjudande.
När jag hör Israels anhängare försvara sin kärlek till våld, så ökar trycket ketchupflaskan. Jag känner äckel över Israel. Någonting måste få komma ut ur ketchupflaskan.
Iran erkände Israel 1950. Om man bortser från Turkiet var Iran det första landet i Mellanöstern som erkände Israel.
Men när den islamistiska ockupationen tog makten i Iran förändrades relationerna. Iran har proxi som hela tiden startar krig genom att anfalla Israel. Hamas, Hizbollah, houthis och fler är proxi till Iran.
Irans regim, det som Iranerna nästan uteslutande titulerar den islamistiska ockupationen makten har som uttalat mål att förgöra Israel. De hade en klocka på ett torg i Teheran, den räknade ner till den 9 september år 2040. Det var det datum som regimen satt som senast datum då Israel skulle vara utplånat. Denna klocka finns inte kvar. Den har Israel förstört i ett flyganfall.
Detta är ju låg grundkurs. Vet inte lite du vet.
Men jag tänker att det är viktigt att förstå att länderna inte var fiender utan tvärt om innan regimen. Det finns en önskan bland bägge folken att bli vänner igen men regimen håller landet och folket gisslan och det är regimen och inte folket som har målsättningen att förgöra Israel. Det är därför du ser så mycket israeliska flaggor i demonstrationer som Iranier har. Samt som Israelerna reagerade så starkt på att regimen dödade så överdrivet många under protesterna i januari.
Det är mycket möjligt att vi får fred i regionen om regimen försvinner.
Irans proxi skadar inte bara Israeler utan skadar även de länder eller platser de är i. De förtrycker människorna på de platser de är och gör det svårt för länderna att bygga upp bra samhällen och ekonomier.
Det judiska folket har väl varit bra krigare alltid. Vi kanske vill se de som offer men den bilden passar inte speciellt bra längre.
Du för tänka på att Iran är ett mycket större land och har större befolkning en Israel och har många proxi och alla dessa vill förgöra Israel. Israel är litet land med liten befolkning. Hade de inte varit berädda att kriga hade de inte funnits idag. För att överleva har de varit tvungna att bli militärt starka.
Iran är också en propaganda maskin, detta gäller till viss del deras proxi också. Du måste tänka på att det cirkulerar mycket propaganda mot Israel. En del är lätt att se igenom. Irans vattenbrist beror till stor del av överdrivet mycket dam byggen och en ohållbar användning av grundvatten. Inte på att Israel påverkar vädret med teknologi. Israel påverkar inte heller Iran med okult magi.
Men mycket anna propaganda pratar direkt med våra känslor och är svårare att se igenom.
Du hatar Israel väldigt starkt, jag tror att du gör det för att du blivit offer för propaganda. Men Israel är absolut inte änglar men inte heller så hemska som du utmålar dem. Allt är naturligtvis inte propaganda. Men det är obehagligt när folk sväljer allt och bara hatar iväg. Vi har gjort så mot judar innan och sjukt obehagligt om vi gör det igen. Senast i Polen 68, då de fördrev vad de kallade sionister men bara var helt vanliga judar.
Hoppas i alla fall att du kan skillnad på Israel och judar i Sverige, jag tror att du kan det då du skriver Israel och inte judar eller sionister.
För övrigt om du vill se utvecklingen ur det Iranska folkets synvinkel är denna sida fin läsa ibland. Tar upp saker som alla dessa avrättningar Iran gör mot människor som enligt svensk lag inte ens begått brott och annat.
https://www.iranintl.com/en
Kan tycka att man bör läsa medier från alla inblandade länder. Eftersom många länder inkluderat Sveriges medier är partiska. Om man läser samma nyhet ur fler synvinklar får man ett bättre hum om vad som skett.