2026-06-10, 14:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Iran är på väg nu mot ekonomisk kollaps innan sommaren är slut!

Masssvält och miljontals döda i svält väntar Iran!

Tror nog att iran har mer religiösa anledningar än tänka på medborgarnas väl och ve.

Sedan stödjer kina iran, så förnödenheter går säkerligen dagligen på räls från Kina.

När väl Trump ryker får man skicka en tacksam tanke till Iran som påskyndade förfallet i usa.

Sedan får man väl hoppas iran får lite mer mänsklig intern politik framöver.
Citera
2026-06-10, 14:49
Medlem
USA:s president Donald Trump säger att Iran har tagit för lång tid på sig att förhandla fram ett fredsavtal med USA.

Trump skriver på Truth Social att nästa steg är att Iran nu ”får betala priset”.
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116725476229257491

”Iran är bara prat och ingen handling”, skriver Trump. Enligt Trump är Irans militär en fullständig röra, landets flotta och flygvapen existerar inte längre.

På tisdagen sa Trump till reportrar att förhandlingarna om ett fredsavtal med Iran är i slutskedet och att man inom två eller tre dagar kan ha ett fredsavtal.
https://yle.fi/a/7-10100331
Citera
2026-06-10, 14:56
Medlem
Enligt en färsk undersökning gjord av Economist/YouGov anser två tredjedelar av amerikanerna att Trump har varit något eller mycket ineffektiv i förhandlingarna med Iran och en majoritet ogillar något eller starkt presidentens hantering av Iran.
https://yougov.com/en-us/articles/54936-two-thirds-americans-think-donald-trump-ineffective-negotiations-iran-june-5-8-2026-economist- yougov-poll
Citera
2026-06-10, 15:43
Medlem
Sunimods avatar
Uppenbarligen har Trump skapat Afghanistan 2.0
Eller Vietnam 2.0
Alltså krig USA aldrig lyckats avsluta på det sätt de haft som mål vid krigens start.
Det vi ser genom herr President Trumps uttalande gång efter gång att förhandlingarna snart är klara och fred kommer gälla är enbart skitsnack.
Min åsikt är att det blir historiens största TACKO.
Trump backar hem med Iran som forsätter kriget mot Israel som Trump kommer lämna åt sitt öde.
Nej Trump kommer aldrig bli nobelpristagare med fredspris utan få en dumstrut.

Och källan till min åsikt är allt som skrivits om eländet USA och Israel startade.
Nej jag gillar inte skiten Iran håller på med och sitt förtryck över sitt folk.
Krig har ingen vinnare utan alla är förlorare och jag anser USA är den största förloraren.
Skyldiga. Amerikanska folket som valt en sådan president.
Citera
2026-06-10, 15:45
Medlem
Donald Trumps rykte som en självutnämnd mästerförhandlare står på spel då hans strävan att få ett slut på Irankriget präglas av missade deadlines och motgångar.
https://thehill.com/homenews/administration/5917150-trump-master-negotiator-iran/
Citera
2026-06-10, 17:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vilka krig har Israel startat?

Titta på trådens rubrik.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vilka har araberna startat? Du sitter och hittar på mest hela tiden. Nu vill jag veta om du har något slags kunskap överhuvudtaget om det du kommenterar.

Beträffande vad jag har att bidra med, så vill jag referera till skribenten Graavarg:
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det man behöver ha med sig när man läser tråden, och alla trådar på alla forum, är allmänbildning, kapacitet för logiskt tänkande, en generell misstanke mot alla "auktoriteter" och en utbildning och/eller ett sinnelag som gör att man alltid kollar upp grejer innan man påstår nåt.

För andra är det mer fråga om att vara fylld till brädden av intern skit som bara måste få komma ut, med samma resultat som om man fyller en ketchupflaska med avföring och sprutar vilt och besinningslöst omkring sig. Men det är ju lätt att ignorera...

Jag känner mig som den där ketchupflaskan.

Jag vet inte mycket om Iran. Jag läser tråden, och tar intryck av vad andra skribenter har att säga om Iran, om hur den inhemska kulturen trängs undan av Shia-islam. Det islamistiska styret framstår inte som en sympatisk regering.

Men det här kriget handlar inte om Iran. Kriget handlar inte så mycket om Amerikas Förenta stater. Kriget handlar om Israel.

När företrädare för Israel uttalar sig, så reagerar jag på deras sätt att resonera. Dom tänker så konstigt när dom försöker motivera sin egna lust för våld. Den israeliska mentaliteten är så motbjudande.

När jag hör Israels anhängare försvara sin kärlek till våld, så ökar trycket ketchupflaskan. Jag känner äckel över Israel. Någonting måste få komma ut ur ketchupflaskan.
Citera
2026-06-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
USA:s president Donald Trump säger att Iran har tagit för lång tid på sig att förhandla fram ett fredsavtal med USA.
Trump skriver på Truth Social att nästa steg är att Iran nu ”får betala priset”.
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116725476229257491
”Iran är bara prat och ingen handling”, skriver Trump. Enligt Trump är Irans militär en fullständig röra, landets flotta och flygvapen existerar inte längre.
På tisdagen sa Trump till reportrar att förhandlingarna om ett fredsavtal med Iran är i slutskedet och att man inom två eller tre dagar kan ha ett fredsavtal.
https://yle.fi/a/7-10100331
Och detta skall Trump snacka om?
Det finns väl ingen som slår Trump, när det handlar om nonsens och verklighetsfrämmande uttalanden!
Jag begriper faktiskt inte att det fortfarande finns politiker i några länder som vill snacka alls med honom.
Citera
2026-06-10, 18:09
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ja, jag kan min historia.

Och du har en poäng, fast kanske inte riktigt den du försöker göra med det polska exemplet. "Sionism" har nämligen haft rätt olika innebörd under tidernas gång. Fram till Israels tillkomst 1948 så var man "sionist" om man förespråkade ett judiskt hemland, en kort tid efter 1948 var man "sionist" om man ansåg att Israel hade rätt att existera men från slutet av 60-talet har begreppet fått en "stor-israelisk" innebörd.

Och idag har sionismen inget att göra med egentliga Israels existensberättigande utan istället med att utgående från nån slags religiöst-historiskt grund återskapa ett påhittat stor-Israel (bestående av forna, sedan länge utdöda kungadömen). Exakt hur stort det området är varierar, men går man på den evangelisk-kristna synen så är det fråga om de forna kungadömena Judeen och Israel.

Jag har judiska bekanta, och enligt dem finns det "minst 15" olika judiska "sionismer", och flera av dem med ideologiskt-religiöst hängivna anhängare. Om jag förstått dem rätt så härstammar det politiska parti till vilket Netanyahu hör (Likud) från en av de mer utflippade och extrema "sionismerna", som dessutom ursprungligen kommer från Ukraina. De anser att de har fått rätt av gud att lägga under sig hela Eretz Israel, ett område som förutom allt mellan Egypten och Syrien också sträcker sig långt österut och inkluderar hela Jordanien (och delar av Syrien och Saudiarabien). Nu kommer jag inte ihåg vad just den sionistiska rörelsen hette, men den grundades på 1920-talet och var extremt militant, och hade en egen terroristgrupp (Irgun) som utförde attentat mot britter och araber.

Så, ja, "sionism" är säkert ett för förenklat begrepp. Men för mig innebär "sionism" idag en syn som ger Israel gudomlig och/eller militär rätt att utvidga sina egna gränser och lägga andra människors områden under sig. Det är en israelisk-judisk version av den klassiska nazistiska "Lebensraum"-ideologin och innehåller dessutom samma grundläggande rasistiska syn på att "andra raser" är underlägsna (i det här fallet "det judiska folket").
Den palestinska identiteten började inte utveckla sig för de som idag kallar sig för palestinier fören mitten av 60 talet då efter eller runt 6 dagars kriget. Innan dess kallade de sig gärna för att syd syrier. Speciellt då runt 1920. Man pratade då gärna om Great syria eller stor Syrien. Vet inte hur utbrett det är bland de idag. Men kan ogilla att man ska hålla det emot dem idag.

Du känner säkert till detta efter som du säger dig kunna din historia.

Nu är ju det gamla testamentet den del som är judarnas. I de profetiorna så kommer inte detta ev. Stor Israel fören långt senare. Först ska de leva i en tid av fred, då de inte fruktar krig. Sedan kommer då det där stora hemska kriget där en tredjedel av de dör men där kommer gud tillbaka för att leva med oss igen. När han kommer tillbaka frågar han de (judarna) varför de valt att låta främlingar bo hoss dem. Men eftersom de gjort detta ska även främlingarna få bo kvar och dela landet med dem. Tror de på detta måste de först eftersträva fred, blir enligt deras religion inget Stor Israel innan dess.

Det finns en profetsia om Iran i GT som kanske kan ske nu, en del tror det. När gud bryter bågen till elam (iran) Känner du till den? Jeremias 49 i slutet.

Citat:
Därför anser jag att världen borde stampa på den "sionismen" och Israels ageranden utanför Israels gränser med båda fötterna och med våld om så behövs. Precis som vi borde ha hanterat den framväxande nazismen och de tyska "landstölder" (Rhenlandet, Anschluss, Sudetenland, Böhmen & Memel) som gav nazismen luft under vingarna och ledde till invasionen av Polen och WW2.
Det där hade dina "sionister" älskar. Eftersom det är just det som ska ske enligt GT. Människor från flera nationer ledda av en "kung" nort om Israel gör en enorm överasknings markinvasion av då ett Israel som lever i fred. Vi kan nog snacka flera hundra tusen, kanske mer. De ska vara som ett svart moln som bara väller in i landet. De ödet de gå tillmötes skulle man absolut inte vilja vara med om. Sker detta råder jag dig att inte ta del av det.

Jag fortsätter gärna diskussioner om religionen, men då får vi ta det i religions forumet.

Det kan hända att profetsia om Elam i Jeremia påverkar troende i USA angående detta krig. Men jag tror att om religionen och dess profetsior spelar roll i detta krig och andra i Mellanöstern, så är det på en mycket undanskymd roll. Man kan inte överlämna sig till profetiorna när man krigar man måste vara strategisk. Om det finns personer som sätter tron före strategin i krigssituationer har jag svårt att se att de kan få ledande roller.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-10 kl. 18:19.
Citera
2026-06-10, 18:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Och detta skall Trump snacka om?
Det finns väl ingen som slår Trump, när det handlar om nonsens och verklighetsfrämmande uttalanden!
Jag begriper faktiskt inte att det fortfarande finns politiker i några länder som vill snacka alls med honom.

Har det varit någon i WH på senaste veckorna?

Mer än Bibi?
Citera
2026-06-10, 18:10
Medlem
Graavargs avatar
Enligt Trump så har "Iran tagit för lång tid på sig" när det gäller fredsförhandlingarna och han ska nu börja bomba dem igen ("We’re going to be attacking them, and attacking them very hard.".

Detta alltså till reportrar idag under en "presskonferens" i ovala rummet. Och också på sociala medier, om jag förstod rätt.

Så, the idiot is back in charge...

Och ingen har hittills fått iranierna att ge efter med hjälp av hot, så det kommer ju inte att hända den här gången heller. Det går precis tvärtom, för de kan inte gå med på nåt om de misstänker att nån ens bara skulle tro att det gett efter pga hot. I Iran ger man inte efter för hot när man förhandlar, punkt.

Fast nu är det ju Trump, världens "bästaste förhandlare" som snart 40 gånger varit "bara nån dag" från en deal med Iran och som hotat med grymma angrepp fler gånger än det. Hur som helst så tar i alla fall arabländerna honom på allvar, för Qatar, Pakistan m.fl. lär ha kastat sig in i närmaste flygplan för att försöka få fart på förhandlingarna igen...
Citera
2026-06-10, 18:44
Medlem
Det är dags att Donald Trump börjar infria sina löften om Iran
hittills har det främst handlat om retorik utan konkreta resultat.
Citera
2026-06-10, 19:11
Avstängd
Connykrims avatar
Så trump medger sig att han ät en tjuv och pirat då han säger att de tagig 22 iranska fartyg med massa fat olja.

Måste väl vara olagligt att sno någon annans land prylar? Men inte för trump

Dåså! Då va vi tillbaka till storkrig, fysatan vad de kommer protesteras under VM

Gissar på att iran ej kommer få spela sina matcher i sista sekund trots allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in