Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Ja, jag kan min historia.
Och du har en poäng, fast kanske inte riktigt den du försöker göra med det polska exemplet. "Sionism" har nämligen haft rätt olika innebörd under tidernas gång. Fram till Israels tillkomst 1948 så var man "sionist" om man förespråkade ett judiskt hemland, en kort tid efter 1948 var man "sionist" om man ansåg att Israel hade rätt att existera men från slutet av 60-talet har begreppet fått en "stor-israelisk" innebörd.
Och idag har sionismen inget att göra med egentliga Israels existensberättigande utan istället med att utgående från nån slags religiöst-historiskt grund återskapa ett påhittat stor-Israel (bestående av forna, sedan länge utdöda kungadömen). Exakt hur stort det området är varierar, men går man på den evangelisk-kristna synen så är det fråga om de forna kungadömena Judeen och Israel.
Jag har judiska bekanta, och enligt dem finns det "minst 15" olika judiska "sionismer", och flera av dem med ideologiskt-religiöst hängivna anhängare. Om jag förstått dem rätt så härstammar det politiska parti till vilket Netanyahu hör (Likud) från en av de mer utflippade och extrema "sionismerna", som dessutom ursprungligen kommer från Ukraina. De anser att de har fått rätt av gud att lägga under sig hela Eretz Israel, ett område som förutom allt mellan Egypten och Syrien också sträcker sig långt österut och inkluderar hela Jordanien (och delar av Syrien och Saudiarabien). Nu kommer jag inte ihåg vad just den sionistiska rörelsen hette, men den grundades på 1920-talet och var extremt militant, och hade en egen terroristgrupp (Irgun) som utförde attentat mot britter och araber.
Så, ja, "sionism" är säkert ett för förenklat begrepp. Men för mig innebär "sionism" idag en syn som ger Israel gudomlig och/eller militär rätt att utvidga sina egna gränser och lägga andra människors områden under sig. Det är en israelisk-judisk version av den klassiska nazistiska "Lebensraum"-ideologin och innehåller dessutom samma grundläggande rasistiska syn på att "andra raser" är underlägsna (i det här fallet "det judiska folket").
Den palestinska identiteten började inte utveckla sig för de som idag kallar sig för palestinier fören mitten av 60 talet då efter eller runt 6 dagars kriget. Innan dess kallade de sig gärna för att syd syrier. Speciellt då runt 1920. Man pratade då gärna om Great syria eller stor Syrien. Vet inte hur utbrett det är bland de idag. Men kan ogilla att man ska hålla det emot dem idag.
Du känner säkert till detta efter som du säger dig kunna din historia.
Nu är ju det gamla testamentet den del som är judarnas. I de profetiorna så kommer inte detta ev. Stor Israel fören långt senare. Först ska de leva i en tid av fred, då de inte fruktar krig. Sedan kommer då det där stora hemska kriget där en tredjedel av de dör men där kommer gud tillbaka för att leva med oss igen. När han kommer tillbaka frågar han de (judarna) varför de valt att låta främlingar bo hoss dem. Men eftersom de gjort detta ska även främlingarna få bo kvar och dela landet med dem. Tror de på detta måste de först eftersträva fred, blir enligt deras religion inget Stor Israel innan dess.
Det finns en profetsia om Iran i GT som kanske kan ske nu, en del tror det. När gud bryter bågen till elam (iran) Känner du till den? Jeremias 49 i slutet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Därför anser jag att världen borde stampa på den "sionismen" och Israels ageranden utanför Israels gränser med båda fötterna och med våld om så behövs. Precis som vi borde ha hanterat den framväxande nazismen och de tyska "landstölder" (Rhenlandet, Anschluss, Sudetenland, Böhmen & Memel) som gav nazismen luft under vingarna och ledde till invasionen av Polen och WW2.
Det där hade dina "sionister" älskar. Eftersom det är just det som ska ske enligt GT. Människor från flera nationer ledda av en "kung" nort om Israel gör en enorm överasknings markinvasion av då ett Israel som lever i fred. Vi kan nog snacka flera hundra tusen, kanske mer. De ska vara som ett svart moln som bara väller in i landet. De ödet de gå tillmötes skulle man absolut inte vilja vara med om. Sker detta råder jag dig att inte ta del av det.
Jag fortsätter gärna diskussioner om religionen, men då får vi ta det i religions forumet.
Det kan hända att profetsia om Elam i Jeremia påverkar troende i USA angående detta krig. Men jag tror att om religionen och dess profetsior spelar roll i detta krig och andra i Mellanöstern, så är det på en mycket undanskymd roll. Man kan inte överlämna sig till profetiorna när man krigar man måste vara strategisk. Om det finns personer som sätter tron före strategin i krigssituationer har jag svårt att se att de kan få ledande roller.