2026-06-08, 02:20
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Jobbade med försäljning 89-93 när dessa modeller var aktuella, vi hade inte styrservo i utrustningslistan, det var först på Astra och Vectra som det kom.
En hel del kunder köpte Mazda istället av just den anledningen, vi sålde flera märken.
Då läste du inte ordentligt. Ascona var väl inte så aktuell 89 eftersom de slutade med den 88.
__________________
Senast redigerad av gur 2026-06-08 kl. 02:51.
Citera
2026-06-08, 07:26
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är.
Om du stänger av motorn på en bil med styrservo så går det trögt. Riktigt så tungt var det inte att ratta en bil utan servostyrning.
Citera
2026-06-08, 12:10
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Då läste du inte ordentligt. Ascona var väl inte så aktuell 89 eftersom de slutade med den 88.
Var lite oprecis, började i Augusti -88, var med och levererade ut de sista Ascona. De såldes fullutrustade med 2 liters insprutningsmotorn, Recarostolar, taklucka och allt som fanns att få, men saknade servostyrning.
Citera
2026-06-08, 12:20
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Vid låga hastigheter fick man ta i. När bilen väl var i rullning gick det bra.
Min första år som myndig hade en avsaknad av körkort och jag hjälpte min dåvarande tjej att styra när bilen var stillastående eller krypfart.
Citera
2026-06-09, 14:26
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Min Saab fungerade utmärkt utan servo.
På ett tidigare jobb hade vi förmånen att få parkera i ett parkeringshus.
En av kvinnliga arbetskamraterna orkade inte parkera sin SAAB 900 där.
Bad därför mig och andra arbetskamrater att parkera hennes SAAB 900.

Och jag vill intyga - den var tungstyrd vid parkeringsmanövrer!
Citera
2026-06-09, 22:30
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
På ett tidigare jobb hade vi förmånen att få parkera i ett parkeringshus.
En av kvinnliga arbetskamraterna orkade inte parkera sin SAAB 900 där.
Bad därför mig och andra arbetskamrater att parkera hennes SAAB 900.

Och jag vill intyga - den var tungstyrd vid parkeringsmanövrer!

Ja, farsan fick byta bil när morsan tog körkort, 99an från -72 var ingen hitt när man skulle svänga, där av det blev en Honda Accord -78, en av få mindre bilar som fanns med servo på den tiden.
Citera
2026-06-11, 13:18
  #115
Medlem
orvarens avatar
Nu var det ett tag sedan jag körde utan servo,men vill minnas att vägkänslan var betydligt mer närvarande.. Som vid första halkan,så kände man direkt att man fick "servo verkan" och visste direkt att det var halt.. Kan sakna det lite..
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in