2026-06-11, 09:35
Medlem
Mr Hectors avatar
Nu har jag bara småbarn men 4000:- månad i snitt per unge är nog iaf för oss i underkant, 8000:- är nog närmare sanningen men kanske inte riktigt så mycket.
Citera
2026-06-11, 09:37
Medlem
Ja att man kan lägga sina pengar på vad man vill.
Svårare än så är det inte.
Citera
2026-06-11, 09:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Jag sitter och grovplanerar min framtida ekonomiska situation och försöker skaffa mig en uppfattning om hur jag ska lägga upp den ekonomiska planen fram till dess att jag pensionerar mig. Går man efter riktåldern har jag mer än 20 år kvar till pension men jag tror inte att jag kommer hålla så länge, så jag skapar ett par olika scenarier för vad som skulle innehålla ett drägligt leverne med pension innan 68.

Den springande punkten är att jag för mitt liv inte kan komma på vad ett barn genererar för månadskostnad som jag skulle kunna räkna hem som en ekonomisk behållning när jag inte längre har några under mitt tak.

Ni som har barn, vad kostar de per månad? Ni som har utflugna barn, märker ni av att ni får behålla en större del av pengarna, och i så fall i runda slängar hur mycket?

En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?

Beror väl helt på vilken nivå ni har för barnen. Ska ni göra 5 utlandsresor per år hela familjen samtidigt som barnen enbart ska gå i märkeskläder och ständigt ha senaste modellen av alla elektroniska enheter så är det klart att det blir dyrt.

Bättre att vänta med utlandsresorna till pensionen, dels så blir det billigare och dels så har man ju då jobbat ihop mer kapital. Vissa föräldrar har som målsättning att de ska "visa världen" för sina barn men det är ju nåt de kan upptäcka själva när de tagit studenten och börjar resa. Som barn/tonåring är inte utlandsresor speciellt uppskattade ändå.

Och märkeskläder och senaste iphones är inte ett måste utan nåt man kan önska sig i födelsedagspresent och julklapp.

Att säga att barn är dyrt beror ju helt på, det är som att säga att det är dyrt att ha ett fritidsintresse.
Citera
2026-06-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, det är inte en hittepåkostnad att dina barns 3 rum kostar något för dig. Däremot är du bra på förnekelse.

Aldrig att ni 5 personer kan ha en månadsbudget på 25000 kr för allt, absolut allt. I själva verket vet du era båda inkomster per månad efter skatt och skriv den här så får vi se. T.ex två som arbetar med minsta lön 30k i månaden = 22kr efter skatt har 44k i månadsutgifter utslaget över hela året.

Jag tror du missförstår ganska grovt. Vi har valt det boende vi har oavsett barn eller inte. Kommer att bo kvar tills vi är för gamla att ta hand om det.

Vet inte vilken extra kostnad för tillbyggnad av rum du tänker på.

Var har jag påstått att vi har en månadsbudget på 25000?

Men av våran månadsbudget så kommer inte mer än ca 12000 att försvinna när barnen flyttat ut.

Iof sparar vi 3000 också, det är egentligen ingen kostnad för att ha barn, precis som att pensionsspara inte är en utgift, men säg 15k då.

Även vuxna har kostnader för boende, transporter, nat, kläder, resor mm

Tex semesterresor, för oss är det bil till våra familjer. Det är ingen extra kostnad med barn då de åker i samma bil och vi bor gratis. Mat äter de ändå. Visst, några utemåktider blir det, men vi pratar några tusen per år totalt.

Men jag kanske har fel och får 30-40000 extra över om några år, det är ju bara positivt...

Intressant dock vart de pengarna kommer ifrån nu då, för då borde jag gå minus 20k i månaden.

Mycket man inte vet tydligen.
Citera
2026-06-11, 09:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag tror du missförstår ganska grovt. Vi har valt det boende vi har oavsett barn eller inte. Kommer att bo kvar tills vi är för gamla att ta hand om det.

Vet inte vilken extra kostnad för tillbyggnad av rum du tänker på.

Var har jag påstått att vi har en månadsbudget på 25000?

Men av våran månadsbudget så kommer inte mer än ca 12000 att försvinna när barnen flyttat ut.

Iof sparar vi 3000 också, det är egentligen ingen kostnad för att ha barn, precis som att pensionsspara inte är en utgift, men säg 15k då.

Även vuxna har kostnader för boende, transporter, nat, kläder, resor mm

Tex semesterresor, för oss är det bil till våra familjer. Det är ingen extra kostnad med barn då de åker i samma bil och vi bor gratis. Mat äter de ändå. Visst, några utemåktider blir det, men vi pratar några tusen per år totalt.

Men jag kanske har fel och får 30-40000 extra över om några år, det är ju bara positivt...

Intressant dock vart de pengarna kommer ifrån nu då, för då borde jag gå minus 20k i månaden.

Mycket man inte vet tydligen.
Sista meningen avslöjar att du är lite flummig och egentligen inte bryr dig om pengar, eller vet något om pengar utan tar det dag för dag, och man ska därför ta alla dina inlägg med en nypa salt.

Mitt superenkla förslag att du tar fram den exakta siffran på era inkomster efter skatt per månad och accepterar den som er månadsutgift borde inte vara något kontroversiellt.

Nej, de tre barn-rummen i villa kostar inte Noll kronor. De kostar mycket stora belopp minimum 8.000 kr per månad om ni bor på landet.

Vår familj med 4 barn hade exakt kassabok där vi summerade alla månadskostnader och de varierade mellan 20k til 45k exklusive bilen semestrar ränta + renovering av boendet. Om du aldrig använt kassabok så prova det och sedan kan du skriva i tråden. Jag känner på mig att du kommer att bli förvånad över siffrorna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 09:49.
Citera
2026-06-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror väl helt på vilken nivå ni har för barnen. Ska ni göra 5 utlandsresor per år hela familjen samtidigt som barnen enbart ska gå i märkeskläder och ständigt ha senaste modellen av alla elektroniska enheter så är det klart att det blir dyrt.

Bättre att vänta med utlandsresorna till pensionen, dels så blir det billigare och dels så har man ju då jobbat ihop mer kapital. Vissa föräldrar har som målsättning att de ska "visa världen" för sina barn men det är ju nåt de kan upptäcka själva när de tagit studenten och börjar resa. Som barn/tonåring är inte utlandsresor speciellt uppskattade ändå.

Och märkeskläder och senaste iphones är inte ett måste utan nåt man kan önska sig i födelsedagspresent och julklapp.

Att säga att barn är dyrt beror ju helt på, det är som att säga att det är dyrt att ha ett fritidsintresse.

Exakt så!

Våra barn får 3000 till mobiltelefon, vill de ha dyrare får de skjuta till pengar själv.

Semesterresor kan man göra i Sverige, behöver inte kosta mycket, och märkeskläder är trams. Vill de ha det får det bli av sommarjobbspengar

Och nån hockey, ridning mm är ingen mänsklig rättighet det heller.

Våra matkostnader för 5 ligger på ca 10 I månaden, de äter trots allt lunch i skolan, och vi är bra på handla smart.
Citera
2026-06-11, 09:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Exakt så!

Våra barn får 3000 till mobiltelefon, vill de ha dyrare får de skjuta till pengar själv.

Semesterresor kan man göra i Sverige, behöver inte kosta mycket, och märkeskläder är trams. Vill de ha det får det bli av sommarjobbspengar

Och nån hockey, ridning mm är ingen mänsklig rättighet det heller.

Våra matkostnader för 5 ligger på ca 10 I månaden, de äter trots allt lunch i skolan, och vi är bra på handla smart.
Nästan alla barn klarar sin fritid med en fotboll och en cykel + TV/internet. Alla kvällskurser, dyra resor, ständigt nya kläder datorer och mobiler, är typexempel på konsumtionssamhället och ger inget särskilt mervärde för barn eller tonåringar.
Citera
2026-06-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sista meningen avslöjar att du är lite flummig och egentligen inte bryr dig om pengar, eller vet något om pengar utan tar det dag för dag, och man ska därför ta alla dina inlägg med en nypa salt.

Mitt superenkla förslag att du tar fram den exakta siffran på era inkomster efter skatt per månad och accepterar den som er månadsutgift borde inte vara något kontroversiellt.

Vår familj med 4 barn hade exakt kassabok där vi summerade alla månadskostnader och de varierade mellan 20k til 45k exklusive bilen semestrar ränta + renovering av boendet. Om du aldrig använt kassabok så prova det och sedan kan du skriva i tråden. Jag känner på mig att du kommer att bli förvånad över siffrorna.

Du missade ironin i mitt inlägg tror jag. Jag åsyftades på att det är intressant hur mycket andra tror att de känner till om ens ekonomi som man inte själv gör.

Jag har också exakt kassabok (i Excell dock) och gjort en budget som sträcker sig ända fram till pension.

Vet exakt hur mycket pengar som går åt varje månad

Det jag dock inte räknat ut är hur mycket el extra varje barn drar, det är en uppskattning

Jag antar att du har kWhräknare i deras rum, för bok över hur stor andel av disken som är barnens och kalkyler på den extra vattenåtgången, mm

Nä, nu är det skolavslutning, i kyrkan med svenska flaggor i parad som sig bör!

Ha det
Citera
2026-06-11, 09:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag sitter och grovplanerar min framtida ekonomiska situation och försöker skaffa mig en uppfattning om hur jag ska lägga upp den ekonomiska planen fram till dess att jag pensionerar mig. Går man efter riktåldern har jag mer än 20 år kvar till pension men jag tror inte att jag kommer hålla så länge, så jag skapar ett par olika scenarier för vad som skulle innehålla ett drägligt leverne med pension innan 68.

Den springande punkten är att jag för mitt liv inte kan komma på vad ett barn genererar för månadskostnad som jag skulle kunna räkna hem som en ekonomisk behållning när jag inte längre har några under mitt tak.

Ni som har barn, vad kostar de per månad? Ni som har utflugna barn, märker ni av att ni får behålla en större del av pengarna, och i så fall i runda slängar hur mycket?

En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?
Beror ju på ålder och kön. Men att en tonåring kostar iaf 4000 i månaden är nog definitivt ingen överdrift.
Bara mat till en 16-17 årig pojke kostar mängder.

Så 4000 per unge kanske är rimligt om man slår ut det på en hel barndom. Men högre siffra om det är i tonåren
Citera
2026-06-11, 10:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du missade ironin i mitt inlägg tror jag. Jag åsyftades på att det är intressant hur mycket andra tror att de känner till om ens ekonomi som man inte själv gör.

Jag har också exakt kassabok (i Excell dock) och gjort en budget som sträcker sig ända fram till pension.

Vet exakt hur mycket pengar som går åt varje månad

Det jag dock inte räknat ut är hur mycket el extra varje barn drar, det är en uppskattning

Jag antar att du har kWhräknare i deras rum, för bok över hur stor andel av disken som är barnens och kalkyler på den extra vattenåtgången, mm

Nä, nu är det skolavslutning, i kyrkan med svenska flaggor i parad som sig bör!

Ha det
Nej, "elkostnad" eller "värme" är inte per rum, det ingår i bostadskostnaden som är per man och månad om man vill göra det detaljerat. T.ex "elkostnad 10.000 kr per år alltså 2000 kr per person eller 170 kr per månad och man". Att som du låtsas att "mina barn kostar inget i el" antyder förnekelse eller okunskap. Men beloppet är naturligtvis lågt jämfört med mat och hyra.
Citera
2026-06-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Boende: Flera tusen kronor extra varje månad, varierar beroende vart i Sverige du bor.
Förskoleavgift och fritids: 500–1 800 kr (maxtaxa beroende på inkomst)
Mat: 2 000–5 000 kr (små barn lägre, tonåringar högre).
Transport: 500–4 000 kr (bil, skjutsning, resor till aktiviteter)
Fritidsaktiviteter: 500–5 000 kr
Teknik: 200–1 500 kr (mobiltelefon, dator, spelkonsol och abonnemang)
Semester och nöjen: 500–5 000 kr (resor blir betydligt dyrare när man är fler)
Vård: 0–3 000 kr, (vabb, medicinska behov mm) men vissa månader betydligt mer.
Kläder och utrustning: 500–2 000 kr (nya kläder, skor och utrustning varje år pga barn växer)

= ungefär 8 000–15 000 kr per månad och barn.

Men kan såklart variera...
kräver ett extra sovrum i ett dyrt område (+7 000 kr)
går i maxtaxad barnomsorg (+1 800 kr)
äter mycket (+4 000 kr),
har dyra fritidsaktiviteter (+5 000 kr)
behöver mycket skjutsning (+3 000 kr)
kostar i kläder och utrustning (+2 000 kr)
har teknik och abonnemang (+1 000 kr)
ökar semesterkostnaderna (+3 000 kr)
och har återkommande vårdrelaterade kostnader (+2 000 kr)
...så landar det på omkring 28 000–30 000 kr per månad
Nästan allt av det där har väl försvunnit redan innan dom flyttar hemifrån?
Citera
2026-06-11, 10:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jag har full koll på de detaljerna, och ingen av dem var heller något jag behövde hjälp med.

Jag tjänar idag inte jättemycket pengar, men lite mer än genomsnittet och enligt prognosen på minpension.se beräknas jag få 58000 kr/mån innan skatt om riktålder 68 uppnås. Jag sparar i dagsläget 5000 kr/mån inom ett ISK-upplägg och amorterar 10000 kr/mån utöver vad banken tyckte var nödvändigt. Jag äger idag tre fastigheter, av vilka den dyraste ska säljas för att den dagen vara skuldfri då värdet på den vida överstiger det sammanlagda värdet på de andra två, vilka är tänkta som säsongsboenden för att slippa vinter. I andra fördefinierade konsumtionssparanden (saker som är planerade för inköp) sparar jag 8000 kr/mån.

Tillbaka det det ursprungliga ämnet för diskussion: Ni som är föräldrar, vad uppskattar ni att ett hemmaboende barn kostar per månad? Ni föräldrar som har utflugna barn, känner ni av ett uppsving i ekonomin till följd av att barnet nu sköter sin egen ekonomi?

Hur långt är ett snöre?
Du kan skämma bort barnen och du kan kasta ut som på gatan för att klara sig bäst de kan.
Du har ju barn själv så vad är så svårt med att sätta sig ned och räkna? Att utgå från vad andra skriver här kan tveksamt relateras till din situation. Vad fiskar du efter egentligen? Korkad trådstart iom att du försöker relatera till vad andras barn kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in