2026-06-10, 09:15
Medlem
Femdomfjantens avatar
Skulle varit coolt om de lägger in mer moment, där den yngre Link kan påverka framtiden. Likt användandet av de magiska bönorna.
Citera
2026-06-10, 11:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Intresset i Sverige ansågs vara så stort så detta fick vara första kulturnyhet i morgontv.

https://www.svt.se/kultur/nintendo-gor-nyversion-av-alskat-zelda-spel

" Jubileet firas med en av seriens mest omtyckta installationer: ”Ocarina of time” som släpptes ursprungligen 1998 till Nintendo 64. Det bröt ny mark som det första 3D-spelet i serien och har hyllats som ett av de bästa spelen genom tiderna."

Vagt med datumet fortsatt men lär dyka upp lagom till julhandeln för att få många fler att skaffa en Switch2.
Citera
2026-06-10, 13:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Fan vad gött, nu finns det äntligen en riktig anledning att köpa Switch 2.

För mig kvittar det. Fick aldrig möjlighet att spela klart back in the day, endast ett par timmar men minns att jag gillade atmosfären väldigt mycket.

Ok, själv köpte jag spelet vid release och spelade klart det under julen 1998, sedan har jag aldrig rört spelet. Jag har alltid klassat det som en av mina top 5 spelupplevelser, men är tveksam till att det skulle kvala in på den listan om jag spelade det idag, jag vet heller inte om en remake skulle göra det.

Det är väl den stora skillnaden att göra en remake på OOT jämfört med ex Silent Hill eller Resident Evil, OOT klassas ju av många inte bara som ett bra spel utan ett mästerverk, och jag tror det kan vara svårt för oss som upplevde detta att få den känslan igen.

För mig finns risken att det petar ner spelet från top 5 om jag spelar det igen.
Citera
2026-06-10, 15:41
Medlem
gladihattens avatar
Jo det som tenderar att hända med sådana här remakes är att spelet känns något meh, då storheten 1998 var just spelets kvalitet i kombination med hur banbrytande det var. Även om grafiken säkert kommer vara fin så lär varken grafik eller gameplay vara banbrytande idag, vilket gör att halva grejen försvinner.

Fortfarande ett givet köp dag ett såklart, och bra läge att köpa en Switch 2 då om de släpper en specialversion i samband med det.

Men detta är ju främst fanservice för nostalgiker.
Citera
2026-06-10, 21:06
Avslutad
Ocarina of Time har riktiga dungeons med troll och banditer. Breath of the Wild och Tears of the Kingdom var alldelles för open world. Hoppas de gör som med Resident Evil remaken till Gamecube att de ökar kvalitén rakt igenom.
Citera
2026-06-10, 21:18
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Brukade reta min kompis för att detta var hans favoritspel. Ska fortsätta med det nu, tack.
Citera
2026-06-11, 02:45
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Brukade reta min kompis för att detta var hans favoritspel. Ska fortsätta med det nu, tack.
Tar han åt sig, så här 28 år senare?

Aldrig spelat OoT eftersom jag hade PS1 och i ärlighetens namn skydde N64 som pesten. Men ska köpa remaken till ena dottern för hon är mottaglig för bra kultur oavsett om det är tv-spel eller böcker. Det är kul att forma sina barn.

Personligen har jag aldrig gillat Zelda efter Zelda 2, men litar ändå på att de flesta har mera rätt än jag i frågan.
Citera
2026-06-11, 08:41
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Tar han åt sig, så här 28 år senare?

Aldrig spelat OoT eftersom jag hade PS1 och i ärlighetens namn skydde N64 som pesten. Men ska köpa remaken till ena dottern för hon är mottaglig för bra kultur oavsett om det är tv-spel eller böcker. Det är kul att forma sina barn.

Personligen har jag aldrig gillat Zelda efter Zelda 2, men litar ändå på att de flesta har mera rätt än jag i frågan.

Uppvuxen med playstation, Nintendo var för mesar. Zelda till 8bits var små kul dock.
Citera
2026-06-11, 12:07
Medlem
Citat:
Uppvuxen med playstation, Nintendo var för mesar. Zelda till 8bits var små kul dock.
Nintendo är dock ett av de bästa företagen i världen på att göra bra spel.
Sedan finns det mycket runt det, som konstiga fans, dyra spelsläpp och så vidare, men att du spottar på Nintendo får dig bara att framstå som svag och okunnig om vad som är bra.
Citera
2026-06-11, 12:37
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Nintendo är dock ett av de bästa företagen i världen på att göra bra spel.
Sedan finns det mycket runt det, som konstiga fans, dyra spelsläpp och så vidare, men att du spottar på Nintendo får dig bara att framstå som svag och okunnig om vad som är bra.

Ändrar inte att Nintendo riktar sig till bebisar.
Citera
2026-06-11, 12:39
Medlem
Tearsinrains avatar
Tänk på att Nintendo kommer höja priserna 1 september. Så om ni inte har en konsol och tänkt köpa bara för OoT som ju lär släppas inför julhandeln är det smartaste att köpa en konsol innan 1 september.
Citera
2026-06-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ändrar inte att Nintendo riktar sig till bebisar.
Nintendo är ju riktigt duktiga på att göra spel som är intressanta för både hardcore gamers och casuals. Så där har du faktiskt lite fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in