2026-06-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Man kan säkert känna sig som familj*, men om man ska betraktas som familj av utomstående är det nog lämpligt att följa vedertagna definitioner, som man hittar i så kallade ordböcker. Det här handlar ju - som jag har påpekat flera gånger - inte om vem som definieras som Månz familj, utan som familj till hans söner, eftersom det var den aspekten som togs upp. Är en faster bosatt i ett annat land "familj" eller "släkt"? För mig - och den språkliga auktoriteten - är det självklart det senare alternativet.

* Man kan också känna sig som ett djur och kalla sig terian, men man blir inte en häst för det. Fråga hästarna, ska du se.

Att du jämför barns relation till sina egna farföräldrar och sin faster med att någon identifierar sig som en häst visar ju bara att du har fått totalt slut på vettiga argument. Det börjar bli ganska pinsamt att läsa.

Enligt din logik och dina gamla ordböcker har alltså inte bonusbarn, särbor, sambor eller bonuspappor någonting med familj att göra i din värld? Det är ju en helt absurd och extremt inskränkt syn på hur det ser ut i det verkliga livet i dagens Sverige.

Du kan sitta och bläddra i dina gamla böcker bäst du vill bakom datorskärmen, men för barnen är deras farmor, farfar och faster en helt självklar del av familjekretsen.

Att du gör sådana här bisarra jämförelser bevisar bara att du är helt desperat efter att hitta fel.
Citera
2026-06-11, 00:54
Medlem
Citat:
Du har inte visat någon källa på "vedertagen svensk kultur", utan det är bara din egen privata uppfattning.

Jag förstår inte varför jag skulle vara skyldig att svara på dina irrelevanta frågor. Deras äldre halvbror var ju inte närvarande vid händelsen, och kan därmed inte ha avsetts med ordet "familj", som användes av den som ursprungligen försökte bagatellisera det hela med att sönerna hade hela familjen där.
Så du vill att jag visar källor på "vedertagen" svensk kultur? Alltså något som är allmänt accepterat, godtaget, etablerat och traditionsenligt? Hur många tusentals källor vill du ha?

Du är naturligtvis inte skyldig mig, eller någon annan någonting. Men det är såklart alltid snyggt om man har något, vadsom, att backa upp sina påståenden med.

Men ditt svar är alltså att eftersom brodern inte var närvarande vid händelsen (?) så har han inte avsetts med ordet familj.
Ett ickesvar och jag förstår att det är allt jag kommer att få då du simmat ut på lite för djupt vatten. Men jag är inte elak - så vi lämnar det så.
Citera
2026-06-11, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Att du jämför barns relation till sina egna farföräldrar och sin faster med att någon identifierar sig som en häst visar ju bara att du har fått totalt slut på vettiga argument. Det börjar bli ganska pinsamt att läsa.

Enligt din logik och dina gamla ordböcker har alltså inte bonusbarn, särbor, sambor eller bonuspappor någonting med familj att göra i din värld? Det är ju en helt absurd och extremt inskränkt syn på hur det ser ut i det verkliga livet i dagens Sverige.

Du kan sitta och bläddra i dina gamla böcker bäst du vill bakom datorskärmen, men för barnen är deras farmor, farfar och faster en helt självklar del av familjekretsen.

Att du gör sådana här bisarra jämförelser bevisar bara att du är helt desperat efter att hitta fel.

Nej, det var inte det jag jämförde. Jag jämförde två saker som man kan känna starkt själv, men som andra kan uppfatta som avvikande.

De relationer du nämner kan, med undantag för särbo, absolut ha med familj att göra. Det avgörande är hushållet, vilket jag tydligen måste upprepa fler gånger än jag trodde.

Men allt detta är ju irrelevant eftersom det gällde vilka som kan räknas som familj till Månz söner. (Jag noterar att du nu har börjat använda "familjekretsen", vilket betyder något annat. Jag ser det som minst en halv seger.)
Citera
2026-06-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Så du vill att jag visar källor på "vedertagen" svensk kultur? Alltså något som är allmänt accepterat, godtaget, etablerat och traditionsenligt? Hur många tusentals källor vill du ha?

Du är naturligtvis inte skyldig mig, eller någon annan någonting. Men det är såklart alltid snyggt om man har något, vadsom, att backa upp sina påståenden med.

Men ditt svar är alltså att eftersom brodern inte var närvarande vid händelsen (?) så har han inte avsetts med ordet familj.
Ett ickesvar och jag förstår att det är allt jag kommer att få då du simmat ut på lite för djupt vatten. Men jag är inte elak - så vi lämnar det så.

Om källan är bra räcker det med en.

Det är tydligen bara jag som ska krävas på källor, övriga får kasta upp vilka fantasier som helst.

Du har uppfattat mitt svar rätt. Vi diskuterar inte Månz före detta bonusson, vi diskuterar Månz.
Citera
2026-06-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Barnens mamma tar med dem till puben varje vecka. Men det är väl en helt annan sak, va?

Det blir ju helt absurt när Ciara målas upp som en person som är så extremt mycket emot alla droger.

Om hon nu är så principfast, hur kan hon då med gott samvete ta med sina barn till den lokala puben i Surrey en gång i veckan?

Hur i hela friden kan hon veta att barnen inte exponeras för betydligt mer än bara alkohol där?Alla som har minsta koll på den brittiska pubkulturen vet att så kallad "day drinking" är en gigantisk grej. Folk sitter och blir dyngraka mitt på ljusa dagen, särskilt på helgerna. Men det stannar inte vid alkohol. Kokainmissbruket på brittiska pubar är ett enormt samhällsproblem, och folk tar droger på toaletterna dygnet runt.

Det är ett välkänt faktum i England att osynliga drogrester fastnar på handfat och offentliga skötbord där mindre barn sedan läggs, för att inte tala om alla små drogpåsar folk tappar i gräset i pubträdgårdarna där barnen leker.

Om hon nu är så rabiat emot droger, hur kan hon då frivilligt utsätta sina barn för en miljö där risken för dold drogexponering är så enormt hög? Det går faktiskt inte ihop. Men det blundar självklart skribenterna för här inne, eftersom deras omtanke om barnen är helt falsk – de skiter i miljön de vistas i till vardags, de vill bara hitta saker att anklaga MZ för.
Senast redigerad av subtleoak 2026-06-11 kl. 01:25.
Citera
2026-06-11, 02:27
Medlem
Citat:
Om källan är bra räcker det med en.

Det är tydligen bara jag som ska krävas på källor, övriga får kasta upp vilka fantasier som helst.

Du har uppfattat mitt svar rätt. Vi diskuterar inte Månz före detta bonusson, vi diskuterar Månz.

Varför skriver du konsekvent "Månz" med z hela tiden när personen faktiskt heter Måns? Är det något slags försök till härskarteknik för att du saknar riktiga argument i sakfrågan, eller vad handlar det om egentligen?
Citera
2026-06-11, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Självklart har de andra regler för de som arbetar på Bodegan.
Och anpassat efter deras barn så att de funkar friktionsfritt för barnen med övriga gäster.
Men om *Armstark tänker efter, så får han nog inte ihop till sina sura debattinlägg.
Personalen på Pepes Bodega har alltså med sig sina barn på jobbet? Är du säker?
Citera
2026-06-11, 04:35
Medlem
Citat:
Det blir ju helt absurt när Ciara målas upp som en person som är så extremt mycket emot alla droger.

Om hon nu är så principfast, hur kan hon då med gott samvete ta med sina barn till den lokala puben i Surrey en gång i veckan?

Hur i hela friden kan hon veta att barnen inte exponeras för betydligt mer än bara alkohol där?Alla som har minsta koll på den brittiska pubkulturen vet att så kallad "day drinking" är en gigantisk grej. Folk sitter och blir dyngraka mitt på ljusa dagen, särskilt på helgerna. Men det stannar inte vid alkohol. Kokainmissbruket på brittiska pubar är ett enormt samhällsproblem, och folk tar droger på toaletterna dygnet runt.

Det är ett välkänt faktum i England att osynliga drogrester fastnar på handfat och offentliga skötbord där mindre barn sedan läggs, för att inte tala om alla små drogpåsar folk tappar i gräset i pubträdgårdarna där barnen leker.

Om hon nu är så rabiat emot droger, hur kan hon då frivilligt utsätta sina barn för en miljö där risken för dold drogexponering är så enormt hög? Det går faktiskt inte ihop. Men det blundar självklart skribenterna för här inne, eftersom deras omtanke om barnen är helt falsk – de skiter i miljön de vistas i till vardags, de vill bara hitta saker att anklaga MZ för.
Bra, äntligen ett vettigt inlägg! Barn ska inte vara i miljöer som normaliserar alkohol- och drogbruk. Vare sig det gäller den lokala puben på landet eller Pepes Bodegas 35-års firande. Med barn, som i MånsPetters fall, har föräldrar med missbruksproblematik ska vara extra försiktiga med detta. Det bygger på den genetiska belastningen med ytterligare riskfaktorer.

Barnen borde inte vara på pubar med Ciara eller på Pepes Bodega med MånsPetter. Det är därför man har åldersgräns på nattklubb. Det samma gäller givetvis de fåtal pubar som vi har i Sverige. Den kulturen finns inte riktigt här.
Senast redigerad av N.Armstark 2026-06-11 kl. 04:40.
Citera
2026-06-11, 05:06
Medlem
Citat:
Hur menar du här egentligen?

Tror du att restaurangen har serverat barnen drinkar, eller hur menar du att de bryter mot sitt serveringstillstånd, för att barnen är kvar med sina närstående efter en middag där de efteråt tittar då deras pappa uppträder?

Ett serveringstillstånd reglerar alkohollagen, ordning och nykterhet inget annat.
Alla kommuner har riktlinjer för servering av alkohol. Båstad kommuns riktlinjer inleds med ett stycke där det bland annat står:

Citat:
En förutsättning för ett fungerande krog- och restaurangliv är seriösa och initiativrika krögare. Kommunens riktlinjer ska spegla kommunens uppfattning och ambitionsnivå gällande alkoholservering i kommunen. Barn och ungdomars rätt till en alkoholfri uppväxt utgör ett viktigt fokus.

https://www.bastad.se/download/18.18c6b8dc18b37d54b3dae/1771851134353/Riktlinjer-for-serveringstillstand-och-folkolsforsaljning.pdf
Citera
2026-06-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Personalen på Pepes Bodega har alltså med sig sina barn på jobbet? Är du säker?
Det har jag inte påstått. Även om det händer vid vissa evenemang. Du får väl använda de små grå.
Artister som uppträder brukar inte vara blandade med övriga gäster. I det här fallet så tror du väl inte att bara MZ dök upp med sina små vid grinden? Utan att det var tillåtet och planerat sedan tidigare. Och förberett för att det skulle fungera. Du får släppa dina "nattklubbsfantasier" nu.

Och så vill jag att du svarar på min fråga som du ignorerat 3 ggr nu.
Du som är expert på barn, - Var kan man ta med sig barn enligt dig?

PS: Har du anmält Pepes Bodega nu för att ha "brutit mot serveringstillståndet" genom att servera drinkar och kokain till underåriga?
Om de ätit hemma tidigare på kvällen så kanske de serverades en bananasplit med glass och chokladsås med läsk därtill på "nattklubben".
Vad brukar barn föredra enligt dig? En grogg?
Senast redigerad av ottoplommon 2026-06-11 kl. 10:51.
Citera
2026-06-11, 10:24
Medlem
Citat:
Man kan säkert känna sig som familj*, men om man ska betraktas som familj av utomstående är det nog lämpligt att följa vedertagna definitioner, som man hittar i så kallade ordböcker. Det här handlar ju - som jag har påpekat flera gånger - inte om vem som definieras som Månz familj, utan som familj till hans söner, eftersom det var den aspekten som togs upp. Är en faster bosatt i ett annat land "familj" eller "släkt"? För mig - och den språkliga auktoriteten - är det självklart det senare alternativet.

* Man kan också känna sig som ett djur och kalla sig terian, men man blir inte en häst för det. Fråga hästarna, ska du se.
Så vitt känt bor MZ.s syster (barnens faster) hemma hos föräldrarna i Lund.
Hon har ngt handikapp som hon behöver stöd för.

Låter konstigt att hon skulle bo utomlands?
Citera
2026-06-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bra, äntligen ett vettigt inlägg! Barn ska inte vara i miljöer som normaliserar alkohol- och drogbruk. Vare sig det gäller den lokala puben på landet eller Pepes Bodegas 35-års firande. Med barn, som i MånsPetters fall, har föräldrar med missbruksproblematik ska vara extra försiktiga med detta. Det bygger på den genetiska belastningen med ytterligare riskfaktorer.

Barnen borde inte vara på pubar med Ciara eller på Pepes Bodega med MånsPetter. Det är därför man har åldersgräns på nattklubb. Det samma gäller givetvis de fåtal pubar som vi har i Sverige. Den kulturen finns inte riktigt här.
Ja det har du rätt i. De är ju vana att se sin mor posera med ett glas vin i alla möjliga situationer hemma. Till och med på blanka dagen på stranden. Det är den engelska gemytliga dryckeskulturen. Men i UK har det de bara bra enligt dig ju? Men du gör kanske ett undantag för CJ. Hon är ju så vacker i bikini!
Senast redigerad av ottoplommon 2026-06-11 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in