Citat:
Ursprungligen postat av
Banankontrakt
Jag menar att man på svenska skiljer mellan familj och släkt, till skillnad från det engelska "family" som är ett mer omfattande begrepp än svenskans "familj". Och jag har som sagt den språkliga auktoriteten på min sida:
https://svenska.se/?q=familj&exactMatch=true&activeTab=alla - som alltså menar att familj just definieras utifrån hushållet.
Hela den här diskussionen om att föräldrar och syskon slutar vara familj så fort man flyttar hemifrån faller ju på sin egen orimlighet.
Känns som att din syn på familj är något gammalmodig och lite inskränkt.
Idag kan man ju känna sig som familj med alla möjliga människor, helt utan blodsband. Det handlar om trygghet och relationer, inte om vad som står i folkbokföringen.
Jag har väldigt svårt att tro att MZ, eller någon annan vuxen, skulle säga till sina vänner: ”Idag ska jag bjuda över lite släktingar”, och då syfta på sin egen mamma, pappa och syster. Jag är helt övertygad om att i princip alla i Sverige säger att de ska bjuda över sin familj i en sådan situation. Det säger även vuxna barnbarn om sina mor- och farföräldrar.