2026-06-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Inget fel har begåtts. Så lägg ned nu. Om så vore fallet så hade inte barnen släppts in.
Om något fel hade begåtts så hade det blivit ett ramaskri i pressen. Så sluta att löjla dig nu.
Läs innantill vad *sheannax skrivit till dig i flera poster. Men all info som inte passar dig ignorerar du fullständigt.
Du är inte seriös för fem öre längre.
Pepes Bodega har brutit mot villkoren i sitt serveringstillstånd och MånsPetter har visat brister i sin föräldraförmåga. Ni är sjukt desperata i ert försvar.
Citera
2026-06-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Pepes Bodega har brutit mot villkoren i sitt serveringstillstånd och MånsPetter har visat brister i sin föräldraförmåga. Ni är sjukt desperata i ert försvar.
Men då tycker jag att du ska anmäla Pepes Bodega och göra en orosanmälan om barnen.
Om du har torrt på fötterna. Men det vet du att du inte har. Så därför sitter du här och försöker att förtala familjen Z och Pepes Bodega.
Det är du som uppvisar brister i din karaktär tycker jag. Du ignorerar fakta och kan aldrig erkänna ett misstag. Eller tankefel. Trots att det är något som drabbar de flesta människor.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-06-10 kl. 21:36.
Citera
2026-06-10, 22:29
Medlem
Citat:
Siffran har ingenting med ”månatliga” lyssnare att göra. Du har dessutom fel om unika individer eftersom det inte går att mäta hur många som lyssnar samtidigt eller om en person lyssnar på samma artist flera gånger.

Siffran är helt enkelt antalet gånger artisten spelats senaste månaden. Det kan vara dels av som medvetet val eller för att Spotifys logaritmer tycker att du borde höra den artisten och slumpar in den på din playlist. Det kan även vara från någon annans playlist. Så siffran är absolut inte individbaserad.

Jag fick aldrig något svar på det här inlägget från din sida, så jag måste fråga hur du faktiskt menar här?

Hur menar du egentligen att Spotifys logaritmer fungerar när de slumpar in låtar på en spellista? Kan du förklara hur en logaritm styr musikvalen på Spotify?

Och hur menar du att Spotifys officiella mått "månatliga lyssnare" bara är antalet gånger en artist spelats? Hur får du ihop logiken i det du skriver?
Citera
2026-06-10, 22:55
Medlem
Om det är som du skriver Sheannax att MZ var som vanligt så bådar det inte gott.
Citera
2026-06-10, 22:57
Medlem
Citat:

Hur menar du här egentligen?

Tror du att restaurangen har serverat barnen drinkar, eller hur menar du att de bryter mot sitt serveringstillstånd, för att barnen är kvar med sina närstående efter en middag där de efteråt tittar då deras pappa uppträder?

Ett serveringstillstånd reglerar alkohollagen, ordning och nykterhet inget annat.
Citera
2026-06-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Om det är som du skriver Sheannax att MZ var som vanligt så bådar det inte gott.

Varför då? Hur menar du då?
Citera
2026-06-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag menar att man på svenska skiljer mellan familj och släkt, till skillnad från det engelska "family" som är ett mer omfattande begrepp än svenskans "familj". Och jag har som sagt den språkliga auktoriteten på min sida: https://svenska.se/?q=familj&exactMatch=true&activeTab=alla - som alltså menar att familj just definieras utifrån hushållet.
Du hänvisar till en svensk "språklig auktoritet" - och jag till vedertagen svensk kultur och definitioner samt svensk tingsrätt. Då borde vi ju kunna lämna de engelska begreppen däran, eller? De har väl ändå ingen relevans?

Men jag ser inga svar på mina frågor?
Anser du att deras äldre bror är familj, eller bara en avlägsen släkting? Nu? När han bor i annat hushåll? När de bodde/var skrivna i olika länder eller när Tingsrätten gjorde sin bedömning?
Citera
2026-06-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag menar att man på svenska skiljer mellan familj och släkt, till skillnad från det engelska "family" som är ett mer omfattande begrepp än svenskans "familj". Och jag har som sagt den språkliga auktoriteten på min sida: https://svenska.se/?q=familj&exactMatch=true&activeTab=alla - som alltså menar att familj just definieras utifrån hushållet.

Hela den här diskussionen om att föräldrar och syskon slutar vara familj så fort man flyttar hemifrån faller ju på sin egen orimlighet.

Känns som att din syn på familj är något gammalmodig och lite inskränkt.

Idag kan man ju känna sig som familj med alla möjliga människor, helt utan blodsband. Det handlar om trygghet och relationer, inte om vad som står i folkbokföringen.

Jag har väldigt svårt att tro att MZ, eller någon annan vuxen, skulle säga till sina vänner: ”Idag ska jag bjuda över lite släktingar”, och då syfta på sin egen mamma, pappa och syster. Jag är helt övertygad om att i princip alla i Sverige säger att de ska bjuda över sin familj i en sådan situation. Det säger även vuxna barnbarn om sina mor- och farföräldrar.
Citera
2026-06-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Jag tror att Armstark har lite svårt att göra skillnad mellan vanliga betalande gäster och en medarbetares barn. Hen har helt enkelt lite svårt att inte se saker som rör MZ i färgskalan kommunalgrått.
Självklart har de andra regler för de som arbetar på Bodegan.
Och anpassat efter deras barn så att de funkar friktionsfritt för barnen med övriga gäster.
Men om *Armstark tänker efter, så får han nog inte ihop till sina sura debattinlägg.
Citera
2026-06-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Du hänvisar till en svensk "språklig auktoritet" - och jag till vedertagen svensk kultur och definitioner samt svensk tingsrätt. Då borde vi ju kunna lämna de engelska begreppen däran, eller? De har väl ändå ingen relevans?

Men jag ser inga svar på mina frågor?
Anser du att deras äldre bror är familj, eller bara en avlägsen släkting? Nu? När han bor i annat hushåll? När de bodde/var skrivna i olika länder eller när Tingsrätten gjorde sin bedömning?

Du har inte visat någon källa på "vedertagen svensk kultur", utan det är bara din egen privata uppfattning.

Jag förstår inte varför jag skulle vara skyldig att svara på dina irrelevanta frågor. Deras äldre halvbror var ju inte närvarande vid händelsen, och kan därmed inte ha avsetts med ordet "familj", som användes av den som ursprungligen försökte bagatellisera det hela med att sönerna hade hela familjen där.
Citera
2026-06-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Hela den här diskussionen om att föräldrar och syskon slutar vara familj så fort man flyttar hemifrån faller ju på sin egen orimlighet.

Känns som att din syn på familj är något gammalmodig och lite inskränkt.

Idag kan man ju känna sig som familj med alla möjliga människor, helt utan blodsband. Det handlar om trygghet och relationer, inte om vad som står i folkbokföringen.

Jag har väldigt svårt att tro att MZ, eller någon annan vuxen, skulle säga till sina vänner: ”Idag ska jag bjuda över lite släktingar”, och då syfta på sin egen mamma, pappa och syster. Jag är helt övertygad om att i princip alla i Sverige säger att de ska bjuda över sin familj i en sådan situation. Det säger även vuxna barnbarn om sina mor- och farföräldrar.

Man kan säkert känna sig som familj*, men om man ska betraktas som familj av utomstående är det nog lämpligt att följa vedertagna definitioner, som man hittar i så kallade ordböcker. Det här handlar ju - som jag har påpekat flera gånger - inte om vem som definieras som Månz familj, utan som familj till hans söner, eftersom det var den aspekten som togs upp. Är en faster bosatt i ett annat land "familj" eller "släkt"? För mig - och den språkliga auktoriteten - är det självklart det senare alternativet.

* Man kan också känna sig som ett djur och kalla sig terian, men man blir inte en häst för det. Fråga hästarna, ska du se.
Citera
2026-06-11, 00:38
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Hur menar du här egentligen?

Tror du att restaurangen har serverat barnen drinkar, eller hur menar du att de bryter mot sitt serveringstillstånd, för att barnen är kvar med sina närstående efter en middag där de efteråt tittar då deras pappa uppträder?

Ett serveringstillstånd reglerar alkohollagen, ordning och nykterhet inget annat.

Ska det nämnas regler och alkohollagen kan vi väl isf fundera på hur Måns Petter Albert kunde få serveringstillstånd förra året, är man inte så noga på Båstads Kommun när det kommer till regler kan nog Pepes Bodega andas ut trots att de brutit mot regler. Sen hur en knarkare kunde få ett tillstånd är för mej en gåta, kan det vara så illa att vänskapsband/mutor är svaret för det var ju inte direkt okänt att Mums nyttjade kokain, men likväl fick han serveringstillståndet/behålla det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in