2026-06-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Det här är sanslöst, LAS gäller ovanför alla fackliga drömmar. Det är en Svensk lag.
Bara att begära överprövning av uppsägning.

Paragraf 2 i LAS räknar upp ett stort antal undantag.
Citera
2026-06-11, 00:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeback.
Hej, jag behöver vägledning kring en uppsägning där jag misstänker att urvalet strider mot föreningsrätten, och hur man realistiskt går vidare utan fackligt stöd.

Bakgrund: Jag har jobbat på ett större tillverkningsföretag i över 20 år. Vid ett varsel blev jag uppsagd trots att jag har längst anställningstid på min avdelning. Urvalet skedde via en avtalsturlista som företaget och den lokala fackklubben förhandlat fram.

När jag försökt ta reda på grunden har jag fått indikationer på att min placering inte berodde på anställningstid eller kompetens, utan på att jag inte var fackligt ansluten vid den tidpunkt då varslet lades. Jag gick med i facket några månader senare.

Jag har vänt mig till företaget och påtalat att jag ifrågasätter urvalet. Svaret från HR var kortfattat att enda vägen att överklaga beslutet är att väcka talan i tingsrätten. Det centrala facket hänvisar tillbaka till den lokala klubben, som ju själva var part i förhandlingen. Jag står alltså i praktiken utan fackligt stöd, och har inte ekonomi att själv driva en process med risk för rättegångskostnader.

Mina frågor:

1. Hur ser beviskraven ut vid en tvist om brott mot föreningsrätten enligt MBL? Vad krävs i praktiken för att visa att medlemskap var avgörande för urvalet, och hur väger till exempel ett muntligt erkännande från en facklig företrädare?

2. Täcker rättsskyddet i en vanlig hemförsäkring arbetsrättsliga tvister av den här typen om man tvingas anlita privat ombud?

3. Finns det någon myndighet eller instans man kan vända sig till när fack och arbetsgivare i samförstånd kan ha åsidosatt föreningsrätten, eller är en stämning i tingsrätten den enda vägen?

Tacksam för konkret input från er som kan arbetsrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Längst anställningstid har inte längre någon betydelse. Lagen är semidispositiv, dvs fack och arbetsgivare förhandlar fram en turlista, som inkluderar både medlemmar och icke-medlemmar. Enligt LAS har AG rätt att välja ut tre arbetstagare som man önskar behålla, framför andra. Oavsett anställningstid.

Rättsskyddet i hemförsäkring brukar sällan täcka denna typ av ärenden, det är därför man har kompletterande försäkringar genom medlemsskap i facket.
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Det här är sanslöst, LAS gäller ovanför alla fackliga drömmar. Det är en Svensk lag.
Bara att begära överprövning av uppsägning.
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Ja som sagt det är ju helt fel från företaget och inte från fackets sida. Det gäller att ha koll på vem som lägger fram listan i fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Paragraf 2 i LAS räknar upp ett stort antal undantag.
Som PatricHbg nämner ovan så är LAS (eller tekniskt sett delar av LAS) semi-dispositiv*, vilket innebär att facket får förhandla om något annat.

Som Engineer påpekar så finns undantag från lagen i lagen (dock inte i 2 § utan i 2 b §). Där står uttryckligen att "[g]enom ett kollektivavtal får det göras avvikelser" från vissa bestämmelser, däribland turordningsreglerna.

Har facket och arbetsgivaren kommit överens är det här alltså helt i sin ordning. Faktum är att det är hyfsat vanligt förekommande på svensk arbetsmarknad. Det är ett sätt för arbetsgivaren att göra sig av med folk utan att göra facket för upprört (eftersom fackets medlemmar skonas), och för facket att få fler medlemmar (eftersom det ger medlemmarna faktisk nytta av medlemskapet, och motiverar folk att gå med i facket när de lär sig hur det här fungerar).

*Däremot får arbetstagare själva inte förhandla om semi-dispositiva bestämmelser, vilket är varför de kallas "semi-dispositiva" snarare än "dispositiva."
Citera
2026-06-11, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Som PatricHbg nämner ovan så är LAS (eller tekniskt sett delar av LAS) semi-dispositiv*, vilket innebär att facket får förhandla om något annat.

Som Engineer påpekar så finns undantag från lagen i lagen (dock inte i 2 § utan i 2 b §). Där står uttryckligen att "[g]enom ett kollektivavtal får det göras avvikelser" från vissa bestämmelser, däribland turordningsreglerna.

Har facket och arbetsgivaren kommit överens är det här alltså helt i sin ordning. Faktum är att det är hyfsat vanligt förekommande på svensk arbetsmarknad. Det är ett sätt för arbetsgivaren att göra sig av med folk utan att göra facket för upprört (eftersom fackets medlemmar skonas), och för facket att få fler medlemmar (eftersom det ger medlemmarna faktisk nytta av medlemskapet, och motiverar folk att gå med i facket när de lär sig hur det här fungerar).

*Däremot får arbetstagare själva inte förhandla om semi-dispositiva bestämmelser, vilket är varför de kallas "semi-dispositiva" snarare än "dispositiva."

Sen finns ju även avsteg från den faktiska turordningslistan där företagen får behålla 3 personer som inte följer LAS, men det är väl allmän kännedom i dagens läge tänker jag.

Summa summarum så skulle jag säga att ifall man varit anställd bra lång tid på ett företag där företaget inte går dåligt och man inte vill betala för både a-kassa och facket, så är säkerheten större att behålla fackmedlemskapet och strunta i a-kasseförsäkringen.

Givetvis råder jag ingen till att strunta i någon av dessa. Ser man dessutom till hur mycket pengar man faktiskt sparar genom att slippa ta diverse försäkringar utanför fackets paket så är det en no-brainer att betala fackavgiften. Det känns snarare som att folk inte vill vara med i facket pga statement än pga ekonomisk aspekt eftersom fackmedlemskapet ger mer pengar kvar i plånboken för de flesta. Jag sparar ca 500 kr i månaden på mitt paket och betalar 240 kr för facket. Således sparar jag 260 kr i månaden i kostnad i jämförelse med ifall jag inte varit med i facket. Det är dumt att betala mer än nödvändigt så att säga.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in