2026-06-10, 17:40
  #49
Medlem
israelisinnocents avatar
Krävs lite letande men finns oftast nån bra parkering, kolla kartan i p appen
Om man inte ska palla upp bilen bryr jag inte mig, närmaste mack eller biltema
Städa upp efter er!
Och glöm inte kolla väderleken xD

Blir glad när jag ser andra meka, blir dock allt mer sällan
__________________
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-10 kl. 17:44.
Citera
2026-06-10, 18:53
  #50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Nån som är i samma sits och har andra idéer?
Kasta ut en blänkare på Facebook om det finns någon som vill hyra ut sitt garage i några timmar? Finns väl alltid någon med kass ekonomi eller stort intresse för att skruva.
Citera
2026-06-10, 19:54
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Nån av dom första bilarna rullade jag över ett smalt men ganska djupt dike.
Två hjul på vägen och två i ett buskage.
Kunde man ligga där i diket och byta till ett coolt sportavgassystem på volvon.
Jag gjorde något liknande med min första bil. Jag hittade en svacka på ett fält där man kunde krypa under och byta avgassystem.
Citera
2026-06-10, 21:02
  #52
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Känner du inte en enda kotte som bor i hus som har en egen uppfart?
Det är ju bara att fråga?
Citera
2026-06-10, 21:53
  #53
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag gjorde något liknande med min första bil. Jag hittade en svacka på ett fält där man kunde krypa under och byta avgassystem.
Ibland räcker en hög trottoarkant
Kommunala bostadsbolag har garage ibland enskilda till samma kostnad som det kostar att hyra gds hall några timmar
Citera
2026-06-11, 15:01
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
köra utan olja? din motor är helt förstörd innan du kommit 5 meter
Fel fel fel fel!
En bilmotor tål i regel 10 - 30 minuter utan olja.
Teknikens Värld har för länge sedan gjort prov, som jag inte minns exakt.

I ena fallet tog man 2 FIAT.
Slog i STP eller liknande i den ena FIATen och körde den ett tag.
Därefter tappade man ur motoroljan och körde båda bilarna till motorerna pajade.
Den med tillsatsmedel i motoroljan gick längst.
Nästan dubbelt så långt som den utan "medel" i oljan.
Rörde sig om många mil.

I det andra fallet tog man en Ford och en Honda samt en vars fabrikat jag inte minns - kanske FIAT.
Man dränerade de tre bilarnas motorer på motorolja och kylvätska.
Motorerna startades och en stor sten placerades på gaspedalen.
FIATen skar efter närmare en kvarts timma.
FORDen gick betydligt längre.
Hondan vet man inte - testet avslutades av tidsbrist.

På nätet har jag sett hur tullen i USA skrotar flera nya Land Rover Defender som hade smugglats in olagligt i landet och därför skulle skrotas.
I USA räknas bilen som skrot om motorn är varaktigt förstörd.
Dom här nya Land Rover Defender-bilarnas motorer dränerades på motorolja och kylvätska samt kördes på toppvarv tills de skar.

Själv tillämpar jag, sedan jag hade flera Citroen GS och GSA, vilka har oljefiltret ovanpå motorn, Citroenverkstadens rekommendation att tappa ur oljan och sedan köra motorn tills oljetryckslampan tänds.
Vad vinner man med detta?
Jo att oljefiltret töms så man slipper större delen av slabbet med oljan från filtret.
Sedan Citroentiden tillämpar jag denna metod och har så gjort sedan början på 1970-talet utan incidenter.

Så ditt - blacklodge77 - påstående kan inte vara hämtat från verkligheten, utan att du lider av Mynchenhausensyndromet.
Citera
2026-06-11, 15:05
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Alternativt över en avloppsbrunn i gatan om man bor i en urban miljö.
Fast det är slöseri, spillolja funkar bra att elda med eller olja in staketet.
Precis vad jag har gjort med mitt Jägarstaket.
Fin färg på köpet!
Citera
2026-06-11, 15:06
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Man har en vakuumpump som suger upp all olja, sjukt smidigt.
Eller Biltemas 12 v oljebytare!
Citera
2026-06-11, 15:09
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
När fanns detta menar du? Typ 1950-talet?
Fanns in på 70-talet hos ESSO-mackarna!
Citera
2026-06-11, 15:15
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ja och att smörja in kedjan på cyklarna som de homosexuella grannarna använder.
Inte på vanliga medborgares cykelkedjor?
Citera
2026-06-11, 15:16
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
köra utan olja? din motor är helt förstörd innan du kommit 5 meter
Citera
2026-06-11, 15:21
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Mekar inte längre. Tar ett extrapass på kontoret sen lämnar jag in skiten. Är klar med det där. Inte värt besväret.
Låter vettigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in