2026-06-10, 08:35
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Oljan fixar du på närmsta grusväg, det är ju ändå oljeblandat grus de hivar på. Ryck pluggen och kör 100 meter, sedan i pluggen och ny olja. Klart!
Alternativt över en avloppsbrunn i gatan om man bor i en urban miljö.
Fast det är slöseri, spillolja funkar bra att elda med eller olja in staketet.
Citera
2026-06-10, 08:38
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
köra utan olja? din motor är helt förstörd innan du kommit 5 meter

Det skulle man kunna tro om man tittat på vissa Holywoodproduktioner.. Men en bil som haft olja i sig har en tunn oljefilm kvar, det är lugnt. Men 100 meter var kanske att ta i, det handlar ju mest om att pumpen skall trycka ut all den gamla joxiga oljan, det räcker med 10 meter så att all oljan inte hamnar i en pöl utan utspritt.
Citera
2026-06-10, 08:46
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Oljan fixar du på närmsta grusväg, det är ju ändå oljeblandat grus de hivar på. Ryck pluggen och kör 100 meter, sedan i pluggen och ny olja. Klart!

Man har en vakuumpump som suger upp all olja, sjukt smidigt.
Citera
2026-06-10, 09:18
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Åker till föräldrahemmet som ligger en liten bit utanför stan. På så sätt slipper man ha grejerna i lägenheten också.
Citera
2026-06-10, 09:47
Medlem
rendevouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
"I stan" som i mitt på Sveavägen eller?
Själv uppväxt i närförort, som det så vackert hette på den tiden, så lärde man sig omgivningarna och vilka ställen det gick att stå och "trottoarmecka" på. Av praktiska skäl oftast asfalterade ytor som allmänna parkeringar. Gärna i industriområden. (På den tiden var det inte p-avgifter tamefan överallt heller!)
FÅR man stå på t ex ICA Maxi-parkeringen och byta tändstift då? Tja, vet faktiskt inte... Det är ju egentligen inte olagligt i sig att sätta dit ny generatorrem eller dylikt på en bil på en offentligt plats. Det handlar väl mer om de kan anse att du skräpar ner runt omkring dig. Framför allt om du slabbar med vätskor... Tyvärr är väl just olje- och filterbyte ett av de där jobben som det kan tänkas att man som egenmekaniker tar sig an för att spara pengar. Kanske också jobb där man måste släppa ut kylarvätskan.
Men i övrigt. Byta bromsklossar på typ parkeringen bredvid fotbollsplan när det inte är match? Som sagt, om de INTE kan ta dig på någon form av miljöbrott för att det rinner bromsvätska på asfalten så ska du väl inte ha begått något konkret brott tänker jag.
Det är också i viss mån en attitydfråga. Det är fullt möjligt att snuten kliver ur bilen och frågar "Hur var det här då?" Men om du är glad och trevlig mot polisen och du inte är en påtänd pundare och dessutom förklarar läget att du inget garage har och är fattig, men bilen måste ju fungera och vara trafiksäker, he he. Så är det troligt att de släpper det. Något direkt klart och tydligt brott har du ju inte gjort. OM det nu inte rinner olja neråt gatan...

Apropå rinner olja, så räknar jag med att du menar lite enklare jobb. Inte byta bakaxel eller växellåda o d...

Inte bakaxel eller växellåda kanske, men saker som länkarm, katalysator. D.v.s. saker som kräver att man pallar upp bilen på bockar, och då känns det plötsligt lite mer involverat än bromsbelägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
När jag bodde i lägenhet och inte hade något garage så hittade jag ett jävligt lämpligt dike som jag gjorde om till smörjgrop, tog dit lite stock & virke och byggde som en platform att krypa in under, det var jävligt behändigt, fast lite trångt. Kanske inte rekommenderat om du bor i södra sverige, då är du väl mer fästing än människa när du kryper fram igen.

Beundrar din DIY spirit! Ingen som undrade varför du byggde en plattform i ett dike på allmän plats?

Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
det beror på vad som skall göras, det är lurigt dra iväg till en rastplast utanför storstäderna då de är ofta helt fulla med "turister" som är här för att stjäla och utländska lastbilschaufförer som inte får vara på de vanliga ställena. vad gör du liksom om du börjar plocka med bilen o får inte ihop det och måste köra iväg för hämta några fler verktyg liksom?

jag brukar fixa det rätt på gatan, ibland backar jag upp bilen så ett eller två av däcken är på en högre trottoarkant o så kryper jag under, man lär sig sina ställen. Jag bor på ett sådant ställe där ingen frågar något utan alla bara tycker det är trevligt att någon är ute o plockar med sin bil (håller borta tjuvar från de andra bilarna)

Är rastplatserna utanför storstäderna värre alltså? Nu när jag tänker efter har jag nog bara stannat på rastplatser ute på landet. Angående hämta fler verktyg får sambon hämta mig i värsta fall. Gäller även om jag blir rånad och misshandlad då...
Citera
2026-06-10, 09:59
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Finns det inte mekarplatser på mackarna längre som det gjorde förr i tiden?

Tvätthallen jag använder finns en lyft för den som vill meka. Men är det samma pris som för att tvätta så lär det bli dyrt om man står och meka några timmar.
Citera
2026-06-10, 10:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Finns det inte mekarplatser på mackarna längre som det gjorde förr i tiden?

När fanns detta menar du? Typ 1950-talet?
Citera
2026-06-10, 10:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Inte bakaxel eller växellåda kanske, men saker som länkarm, katalysator. D.v.s. saker som kräver att man pallar upp bilen på bockar, och då känns det plötsligt lite mer involverat än bromsbelägg.

Det känns som väl stora grejer att göra på en parkering, eller? Tycker alltid att det är något som gör att man måste avbryta mitt. Jobbigt att flytta bilen utan länkarmar om man inser att man saknar något verktyg eller att det var ytterligare någon del som behövde bytas och som kanske inte finns på hyllan hos närmaste Mekonomen.

Jag skulle kolla med bönder utanför stan om de har någon del i en lada som du kan hyra. Annars är det nog tyvärr så att bor man i stan i lägenhet så får man pynta för en dedikerad mekplats för att ha möjlighet att göra grejer själv återkommande.
Citera
2026-06-10, 10:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Det skulle man kunna tro om man tittat på vissa Holywoodproduktioner.. Men en bil som haft olja i sig har en tunn oljefilm kvar, det är lugnt. Men 100 meter var kanske att ta i, det handlar ju mest om att pumpen skall trycka ut all den gamla joxiga oljan, det räcker med 10 meter så att all oljan inte hamnar i en pöl utan utspritt.

Det låter som ett jättebra sätt att riskera att sabba kamaxlarna.
Citera
2026-06-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
När fanns detta menar du? Typ 1950-talet?

Nä, på -70-80-talen då jag hade bil fanns det i alla fall här och var. På -50-60-talet fanns det nog ännu flera..
Citera
2026-06-10, 11:13
Medlem
Jag står på gatan. Invandrare brukar i regel bara bli glada när de ser mig mecka, svenskar frågar oroligt om jag fått hjulen stulna när den står på uppallad på bockar men jag kan inte komma ihåg att jag fått några ilskna blickar.

Visst har jag gjort diverse reparationer på rastplatser också då bilen gått sönder utefter vägen. När jag bytte länkarm på en 3 tons skåpbil på samma rastplats som polisen hade en kontroll sa de inte ett ord till mig.
Citera
2026-06-10, 12:35
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Spillolja funkar bra att elda med eller olja in staketet.
Ja och att smörja in kedjan på cyklarna som de homosexuella grannarna använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in