2026-06-10, 19:29
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Tjena!

Det har inte undgått någon som gillar cyklar att de har blivit rätt dyra de senaste åren. Även enkla stadscyklar med navväxlar fås sällan för under 10k.

Jag vet att biltema diskuteras flitigt och kallas "feltema" etc., samt att de tidigare sålt riktiga skitcyklar men sen såg jag denna:
LÄNK

Komponenterna ser rimliga ut, inga konstiga uråldriga lösningar. Montering ingår inte, men jag skulle nog ändå inte lite på att någon finnig biltema-anställd skulle montera cykeln rätt.

Jag är inte själv på jakt efter en cykel i nuläget, men kan man rekommendera en sån här till vänner och bekanta?

Rullbromsen är kanske ett minus, men jag har cyklat på cyklar med sån broms och trots sin tråkiga prestanda så är de helt ok och har gott rykte.
2026-06-10, 19:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Iallafall en del av biltemas cyklar använder växeldelar från shimano
2026-06-10, 19:45
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Tjena!

Det har inte undgått någon som gillar cyklar att de har blivit rätt dyra de senaste åren. Även enkla stadscyklar med navväxlar fås sällan för under 10k.

Jag vet att biltema diskuteras flitigt och kallas "feltema" etc., samt att de tidigare sålt riktiga skitcyklar men sen såg jag denna:
LÄNK

Komponenterna ser rimliga ut, inga konstiga uråldriga lösningar. Montering ingår inte, men jag skulle nog ändå inte lite på att någon finnig biltema-anställd skulle montera cykeln rätt.

Jag är inte själv på jakt efter en cykel i nuläget, men kan man rekommendera en sån här till vänner och bekanta?

Rullbromsen är kanske ett minus, men jag har cyklat på cyklar med sån broms och trots sin tråkiga prestanda så är de helt ok och har gott rykte.

Länken fungerar inte!
2026-06-10, 19:50
Medlem
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/herrcykel-28-7-vaxlar
2026-06-10, 19:53
Medlem
Vitiss avatar
Jag har en gammal Electra cruiser som spelar på sista raden.
En ny Electra är inte billig, men jag har (av snobbskäl) skyggat för Biltemas.
Men, är de ok?
2026-06-10, 19:59
Medlem
FallerIfallerAs avatar
För det priser är det en hygglig cykel!
2026-06-10, 20:08
Medlem
Barnliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/herrcykel-28-7-vaxlar
Är inte 15kg väldigt tungt för en cykel?
2026-06-10, 20:36
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Iallafall en del av biltemas cyklar använder växeldelar från shimano

Det ska man inte låta sig luras för mycket utav.
Jag hade goda minnen utav Shimano från diverse mountain bikes jag haft under uppväxten, men sanningen är att det som åtminstone sitter på min Biltema MB är typ Shimanos billigaste.
Det funkar att cykla på men växlingen är inte alls lika bra och den är väldigt kinkig att växla ned vid minsta motstånd så man får planera i god tid för att ta uppförsbackar. Detta har jag inte upplevt på någon tidigare cykel.
2026-06-10, 20:42
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Är det en sån där jossemajt, jossemitee så är det ju inte creme dela creme direkt..
2026-06-10, 20:45
Medlem
Nu är det 5+ år sen jag köpte min Biltema-cykel, men den lever än.
Jag noterar dock att den är tung! Och rostbenägen.
Annars har jag inget direkt illa att säga.

edit: Åh, på tal om växlar i tråden: jag har 7 växlad, och tycker den är aningen benägen att hoppa lite på växlarna under belastning. Så, inga full-kropps hängningar på pedalerna i uppförsbackarna!
2026-06-10, 21:21
Medlem
killawifes avatar
Biltemas cyklar har ofta samma komponenter som andra cyklar, typ naven, växelförare, bromsar och så. Tyvärr har ett otroligt ojämnt flöde när det gäller själva monteringen av dessa komponenter. Så en kund som köper en cykel kan få en jättebra cykel och en som köper en likadan ett halvår senare kan få en riktig skitcykel. Detta är faktiskt inte ett problem som bara gäller cyklar utan det gäller precis ALLT på Biltema och det är även något som man är väl medvetna om, det är därför man ofta uppdaterar sitt sortiment. Så svaret på din fråga är Nej, det är likadant som det varit åtminstone de senaste tio åren, innan var det dock värre.

Rent generellt så är Biltemas cyklar väldigt billiga men man kan hitta en kvalitetscykel hos en vanlig cykelhandlare för samma pengar när de har rea. Jag hade hellre valt den vägen.

Jag har jobbat på Biltema med just cykelreparationer så detta är inte bara info jag drar ut ur min röv(rätt vanligt på flashback tyvärr).
2026-06-10, 21:48
Medlem
Största problemet är nog att delarna rostar och vajrar kärvar när den ställs ute i längre perioder tex på vintern.
Biltema mfl, verkar ha billigare kvalite på delarna cykeln är byggd av.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-10 kl. 22:28.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in