2026-06-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Utifrån förhör med vänner till mamman började hon dejta på Tinder är 22-23 någon gång efter skilsmässan. Antagligen har flickan lämnats ensam fler gånger än det som kommit fram i utredningen och det började antagligen redan nar hon var cirka 2,5 år.

Ett vän beskriver ju också hur barnet ”fuckar ur” (hur kan man förklara det så) och det är då mamman börjar låsa in henne. Tydligen så ska flickan också vara rymningsbenägen och ska ett flertal gånger försökt ta sig ut genom ytterdörren. Om detta stämmer är det inte vidare konstigt, hon visste väl att hon satt fast i ett fängelse och vill ta sig ut därifrån till varje pris.

Vännerna uppskattar att flickan är 2 år när de ifrågasätter varför hon blivit lämnad ensam
Citera
2026-06-10, 18:59
Medlem
Har jag förstått det rätt att flickan, som var född och uppvuxen i Sverige, enbart pratade engelska eftersom den enda interaktion hon i princip fick med omvärlden kom från engelska barnprogram på paddan medan hon låg inlåst i lägenheten dag ut och dag in?…
Citera
2026-06-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag kan bara instämma,fruktansvärd läsning. Tragiskt att det gick så långt, hon borde räddats långt tidigare! (så många personer som sett & fått vetskap om kamerorna/grindarna, allra helst flickans pappa som var tveksam till detta!). Något stämmer inte med morföräldrarna, de måste blundat för det som skedde! Mormor speciellt går till försvarsställning för Emma på ett märkligt vis och hon upplevs inte vidare tagen över händelsen att deras lilla barnbarn nyligen omkommit. Upplever lite mer medkänsla & sorg hos morfar. Men de båda var ju de som träffade D mest och torde sett varningssignalerna och framförallt märkt av Emmas mående (att hon var i behov av hjälp/stöd med dottern!). Upplever att de "inte ville se", att de var av den sorten att allt ska se perfekt ut på utsidan. Tänker även att de inte stöttade upp/hjälpte Emma tillräckligt att bearbeta hennes upplevelser från sina tidigare år innan adoptionen under barndomen. Mamman nämnde att hon bar på "en tung ryggsäck" eller något liknande och enligt Emmas utsago led hon av sömnsvårigheter (hon kunde ej sova i egen säng innan 12-13 års ålder tex, var sov hon då??) och självskadebetéende i tonåren.

Förövrigt stöttade de Emma ekonomiskt och hjälpte till med att hämta D tidigare på förskolan. Vilket handlade om några få timmar per tillfälle, lite skumt att de aldrig varit barnvakt någon helg och att D aldrig sovit hos dom (alltså verkligen avlastat Emma). Samt att de nästan aldrig besökte dottern/barnbarnet i deras hem. Något som skaver helt klart i den relationen. Morfar nämnde tex att D inte kunde somna utan Emma, ett av de tillfällena jag fällde en tår.

Jag undrar vad de menar när de säger ”tung ryggsäck” eller ”växte upp i ett system där man inte bad om hjälp”. Hur mycket kan Emma minnas från sin tid innan adoptionen egentligen?

Ja mormor vill vara perfekt på utsidan hon hade ju reagerat på stavfel och annat på förskolan samtidigt som barnbarnet hade fulla blöjor inte kunde svenska och oborstade tänder
Citera
2026-06-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Ja de har gjort screenshots från kamerorna som hon hade uppe och jämfört det med var hennes mobil varit under tiden, så om mamman är på jobbet kl 08 ser man tex flickan klättra över grinden till köket för att hämta mat. Är mamman hos pojkvännen kl 23 så ser man flickan ligga med iPaden i sängen.

Av 80 tillfällen/bilden är flickan alltid i trosor. Det är väldigt tydligt att hon typ aldrig går ut och liksom blir ”fixad”. Hon ser ut som många barn gör när man vabbar en hel dag hemma. Trosor rufsigt hår iPad i sängen

Det här var nog de värsta jag läst ( och då är jag nämndeman och har läst många fupar) . När det handlar om barn så blir jag väldigt illa berörd. Under förhöret så tycker Mamman väldigt synd om sig själv. Och vissa saker minns hon väldigt tydligt men när det gäller flickan så minns hon ingenting. Jag hoppas att hon får stryk i fängelset varje dag.
Citera
2026-06-10, 19:05
Medlem
Extremeflys avatar
Någon som vet varför mamman har en massa skärskador på benen? Skar hon sig själv? Och just på benen? Stora ärr på baksidan av ena vaden på bilderna i FUP:en.

Så himla sorgligt att se flickan i sängen med spaghetti och plattan och vetskapen av att hon är ensam
Citera
2026-06-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Jag tycker att frågan i om autism i tråden hos flickan är lite konstig. Ett barn med autism innebär högre krav på föräldrarna. Denna mamma har absolut inte haft kapacitet att ta hand om ett barn. Att då ta hand om ett barn med högre omsorgskrav är förstås uteslutet och kan leda till än större katastrof. Självklart kan hon ha haft autism, ovanpå omsorgsbristen. Det ena utesluter inte det andra.

Det jag ser som det stora problemet är omgivningens brist på agerande. Om det är så tydligt att mamman pga psykisk ohälsa inte kan tillgodose barnets behov, så anser jag att det moraliska ansvaret hamnar på de som ser detta men inte gör något. Det går liksom inte att räkna med att mamman ska "skärpa sig" eller plötsligt hitta en anknytning, känna empati eller se konsekvenser. Man behöver själv agera för att hjälpa barnet. Här finns en pappa(!!!), här finns morföräldrar, förskolepersonal, socialtjänst, mammans pojkvän. Alla dessa låter det stackars barnet stanna i klorna på en psykiskt sjuk människa som helt uppenbarligen aldrig skulle skaffat barn från första början. Tafatta försök räknas inte. Det är ett barns liv det handlar om.

Jag tänker att antingen är hon sjukt manipulativ eller är de andra väldigt resurssvaga

Jag menar VILKEN pappa kämpar inte för vårdnaden av sitt enda barn som han vet vanvårdas (för det berättar han ju att alla märkt och sett).
Citera
2026-06-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdson
Har jag förstått det rätt att flickan, som var född och uppvuxen i Sverige, enbart pratade engelska eftersom den enda interaktion hon i princip fick med omvärlden kom från engelska barnprogram på paddan medan hon låg inlåst i lägenheten dag ut och dag in?…

Exakt så är det men Emma har sagt till flickans morföräldrar och pappa att det beror på autism vilket de alla 3 har köpt
Citera
2026-06-10, 19:07
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Han leker bara ovetande om exakt allt. Även när han motsäger sigsjälv hela tiden.

Lika som att mamman hävdar att hon var hemma och sov när branden började!

Han talar säkert sanning, han har diagnoser och just autism så tror jag inte man sitter och stirrar nyfiket vad hon gör i sin telefon. Hon är ju uppenbarligen manipulativ mot socialtjänsten och övriga inblandade.
Citera
2026-06-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Han talar säkert sanning, han har diagnoser och just autism så tror jag inte man sitter och stirrar nyfiket vad hon gör i sin telefon. Hon är ju uppenbarligen manipulativ mot socialtjänsten och övriga inblandade.

Han blir illa berörd det måste man ju ge honom han gråter på förhöret osv

MEN han fortsätter ligga med henne efter flickans död

En frisk person hade kapat med mamma blivit upprörd känt sig lurad osv
Citera
2026-06-10, 19:11
Avstängd
Citat:
Jag tänker att antingen är hon sjukt manipulativ eller är de andra väldigt resurssvaga

Jag menar VILKEN pappa kämpar inte för vårdnaden av sitt enda barn som han vet vanvårdas (för det berättar han ju att alla märkt och sett).

Låter ju som alla inblandade är funktionsnedsatta. Inkl socialen/familjeomsorgen. Det finns många som mår dåligt i detta nu som ingen ser. För er som har tid och normalfunktionella liv och är rena från brott o missbruk, gör gärna nån en tjänst och ansök om att bli kontaktperson/stödfamilj/jourfamilj etc hos kommunen.
Citera
2026-06-10, 19:13
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Han blir illa berörd det måste man ju ge honom han gråter på förhöret osv

MEN han fortsätter ligga med henne efter flickans död

En frisk person hade kapat med mamma blivit upprörd känt sig lurad osv

Hon släpptes ju ett kort tag tills hon häktades på nytt.
Citera
2026-06-10, 19:15
Medlem
Hemskt. Socialtjänsten gjorde fel här med barnet. Hennes rop på hjälp blev inte besvarade. Hon borde ha fått avlastningshem varannan helg så hon kunde ha fått andats ut. Jobba och vara ensam vårdnadshavare och ha sina egna diagnoser där på är jobbigt. Barnet kunde ha levt idag om mamman hade fått hjälp i tid. Lätt att sitta här och skriva o skälla ut henne. Men min åsikt är att hon hade behövt hjälp med terapi och ekonomirådgivning o en massa annan stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in