Citat:
Ursprungligen postat av
aliencreature
Det här är en av de vidrigaste förundersökningar jag har läst. Stackars barn.
Det finns någon grymhet i när gärningsperson bara ljuger och spelar offer i förhör. Mamman använder alla typer av ursäkter till varför hon gjort som hon gjort, allt från hennes uppväxt i Ryssland till fysisk sjukdom. Samtidigt kan hon inte riktigt sätta ord på varför det blev som det blev, förutom att hon mådde dåligt och behövde en paus? Det tar aldrig slut med ursäkter? Hon tar inte ansvar för det hon gjort och målar upp sig själv som ett offer i en situation hon definitivt inte varit det.
Kvinnan har haft obegränsat stöd (ekonomisk avlastning & barnpassning) från sina föräldrar för att hennes vardag ska kunna gå runt. Detta verkar hon inte nämna i förhör, menar istället att hon har sökt hjälp från soc (vilket inte är sant, hon har nekat hjälp i samband med anmälningar) men inte fått och så har hon behövt klara sig själv. Det stöd hon tagit emot från soc verkar ha varit samtal med föräldrarådgivare, vet dock ej hur långvarig eller konsekvent den kontakten var.
Jag upplever många gånger efter man läst en fup att omständigheter klarnar, man "förstår" ändå varför en person gör som den gör. Men här har jag bara mer frågor och det är svårt att inte fundera på vad omgivningen hade kunnat göra mer.
Hon verkar extremt manipulativ och ha lätt för att ljuga. Hon har som jag förstått det haft möjlighet att få hjälp på alla möjliga sätt men inte tagit den. Det skrevs tidigare i tråden om PTSD och Borderline/Emotionellt Instabilt Personlighetssyndrom. Tydligen hävdar hon själv PTSD medan en kompis nämnde BPD. (tack Trusttheprocess för den infon)
PTSD förklarar inte beteendet öht medan en personlighetsstörning känns troligare.
Jag förstår inte hur hon kan ha haft kontakt med psykolog och någon form av stödperson om det nu är föräldrarådgivare eller… och sedan bara pissat bort det och ljugit om saker för att sedan nu skylla ifrån sig och spela offer.