2026-06-10, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Vad för droger tog hon?

Blev hon verkligen instängd på rummet?!
Hur hade mamman tänkt att hon skulle äta och gå på toa?

Tänker att hon hade dött i sömnen även om hon inte var inlåst tyvärr vad det nu innebär

Önskar barn hade ett tryggt ställe att berätta sånt här, barn döljer inte sanningen
Sanslöst att soc inte gjorde nåt, nån som kan förstå hur mamman slapp soc när andra åker dit för mkt mindre?

Tycker även rubriceringen är fel, vållande död? Dödligt barnövergrepp? Vårdnadsbrott? Mordbrand?

Vad hette flickan? Lex???

Hon hade en potta o en skål pasta under sängen.
Barnet hade ett namn på D.. ej svenskklingande
Citera
2026-06-10, 18:15
Medlem
Någon som kan dela fup?
Citera
2026-06-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
https://www.tv4.se/artikel/2L4QTq3HSqmxwwhHIZVWWL/l-kraever-haverikommission-om-flickan-som-brann-inne?fbclid=PAdGRleASWVDRleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFw cF 9pZA8xMjQwMjQ1NzQyODc0MTQAAafgaWByp5OXSEPDa7Tme3T_ jtWp_wpkFkWc-4l9TEYfbBfL_h-dkTJHYK1V_A_aem_qUI0HPa jvZsQpT63vJFsfg

Nu tänker socialen i Hisingen starta en intern utredning över denna händelse men även L kräver att haverikommissionen utreder detta..
Ytterligare ett bevis att samhället svek denna lilla flicka när hon behövde våran hjälp som mest. Så många alarmsignaler redan i den anonyma orosanmälan som kom in då 2025 där det står att kvinnan lämnar sin dotter själv flera timmar, att hon är verbalt nedlåtande mot henne och brottar ner henne men ändå valde socialen att lägga ner detta ärende!!!

För övrigt så var det länge sen jag mådde såhär dåligt av en händelse som denna. En sån oskyldig flicka som behövde känna alla dessa känslor, ensamhet, oro, rädsla, panik, smärta, övergiven. Allt på en o samma gång och ingen som kom och rädda henne när hon behövde det som mest, kan bara tänka mig den paniken hon måste haft när rökutvecklingen/branden startade.
Tänk om man bodde i närheten och bara hade kunnat hjälpa henne.

Har själv barn i åldrarna 8 och 5 år, båda mina barn älskar Huntrix och veta att sista sökningen av D var Huntrix, kommer aldrig mer kunna lyssna på Huntrix utan att tänka på henne.
Jag är ledsen för att samhället svek dig Daya, jag hoppas att du aldrig mer behöver känna den ensamheten som du fick uppleva här på jorden och att du får den tryggheten du förtjänar. 🕊️❤️‍🩹❤️

Jag kan bara instämma,fruktansvärd läsning. Tragiskt att det gick så långt, hon borde räddats långt tidigare! (så många personer som sett & fått vetskap om kamerorna/grindarna, allra helst flickans pappa som var tveksam till detta!). Något stämmer inte med morföräldrarna, de måste blundat för det som skedde! Mormor speciellt går till försvarsställning för Emma på ett märkligt vis och hon upplevs inte vidare tagen över händelsen att deras lilla barnbarn nyligen omkommit. Upplever lite mer medkänsla & sorg hos morfar. Men de båda var ju de som träffade D mest och torde sett varningssignalerna och framförallt märkt av Emmas mående (att hon var i behov av hjälp/stöd med dottern!). Upplever att de "inte ville se", att de var av den sorten att allt ska se perfekt ut på utsidan. Tänker även att de inte stöttade upp/hjälpte Emma tillräckligt att bearbeta hennes upplevelser från sina tidigare år innan adoptionen under barndomen. Mamman nämnde att hon bar på "en tung ryggsäck" eller något liknande och enligt Emmas utsago led hon av sömnsvårigheter (hon kunde ej sova i egen säng innan 12-13 års ålder tex, var sov hon då??) och självskadebetéende i tonåren.

Förövrigt stöttade de Emma ekonomiskt och hjälpte till med att hämta D tidigare på förskolan. Vilket handlade om några få timmar per tillfälle, lite skumt att de aldrig varit barnvakt någon helg och att D aldrig sovit hos dom (alltså verkligen avlastat Emma). Samt att de nästan aldrig besökte dottern/barnbarnet i deras hem. Något som skaver helt klart i den relationen. Morfar nämnde tex att D inte kunde somna utan Emma, ett av de tillfällena jag fällde en tår.
Senast redigerad av izzisbell 2026-06-10 kl. 18:25.
Citera
2026-06-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock21
Kan du lägga ut delar utav FUP så man får läsa..? Misstänker de att barnet var död innan branden kom, hur dog flickan isf ?

Hon
Dog av att hon andades in röken.
Citera
2026-06-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock21
Hur finns de bilder hur hon var klädd och gör ? Hade Emma kameror hemma ?

Ja de har gjort screenshots från kamerorna som hon hade uppe och jämfört det med var hennes mobil varit under tiden, så om mamman är på jobbet kl 08 ser man tex flickan klättra över grinden till köket för att hämta mat. Är mamman hos pojkvännen kl 23 så ser man flickan ligga med iPaden i sängen.

Av 80 tillfällen/bilden är flickan alltid i trosor. Det är väldigt tydligt att hon typ aldrig går ut och liksom blir ”fixad”. Hon ser ut som många barn gör när man vabbar en hel dag hemma. Trosor rufsigt hår iPad i sängen
Citera
2026-06-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Om man tittar på sidan 996 i FUP vad gäller Emmas rättsmedicinska undersökning så saknar hon bröst och bröstvårtor?? Är det ngn AI-manipulerad bild?

Fula jävla tatueringar för övrigt. Har hon gjort dom på en rysk bordell?

I förhört med flickans pappa så säger han att hon varit väldigt utseendefixerad och vägrat amma för att hon inte velat förstöra sin kropp bland annat. Han berättat också att hon rött snabbt efter att hon fått barn är otrogen med andra män pga att hon behöver uppmärksamhet för sitt utseende. Hon ska också swishat sina älskare upp mot 80 000kr enligt pappan
Citera
2026-06-10, 18:45
Medlem
slowattacks avatar
Jag tycker att frågan i om autism i tråden hos flickan är lite konstig. Ett barn med autism innebär högre krav på föräldrarna. Denna mamma har absolut inte haft kapacitet att ta hand om ett barn. Att då ta hand om ett barn med högre omsorgskrav är förstås uteslutet och kan leda till än större katastrof. Självklart kan hon ha haft autism, ovanpå omsorgsbristen. Det ena utesluter inte det andra.

Det jag ser som det stora problemet är omgivningens brist på agerande. Om det är så tydligt att mamman pga psykisk ohälsa inte kan tillgodose barnets behov, så anser jag att det moraliska ansvaret hamnar på de som ser detta men inte gör något. Det går liksom inte att räkna med att mamman ska "skärpa sig" eller plötsligt hitta en anknytning, känna empati eller se konsekvenser. Man behöver själv agera för att hjälpa barnet. Här finns en pappa(!!!), här finns morföräldrar, förskolepersonal, socialtjänst, mammans pojkvän. Alla dessa låter det stackars barnet stanna i klorna på en psykiskt sjuk människa som helt uppenbarligen aldrig skulle skaffat barn från första början. Tafatta försök räknas inte. Det är ett barns liv det handlar om.
Senast redigerad av slowattack 2026-06-10 kl. 18:47. Anledning: stavfel
Citera
2026-06-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det där med de tre tändarna i flickans rum stör mig också, rejält. En sak till som slår mig var att det finns åtminstone ett vittne som säger att mamman var klädd i pyjamas och utan skor när de såg henne ute i trapphuset medan ambulanspersonalen höll på med upplivningsförsök av dottern. Samtidigt finns det utredning att mamman sett kamerabilder på rökutveckling i lägenheten och då åkte hem, samt att hon kom till lägenheten ett antal minuter innan hon ringde till SOS. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att hon innan ambulans och brandkår kom har bytt om till pyjamas för att det skulle se ut som om hon själv legat och sovit i lägenheten när branden uppstod. Hon har i så fall uppenbart hunnit besinna sig och tänka ut hur det skulle se bäst ut för henne själv, när hon funnit dottern död. Att hon sedan tjuter och gråter när räddningstjänsten kommer är ju inte konstigt - men förmodligen gråter hon minst lika mycket över hur hon har ställt till det för sig själv som över hur det gått för dottern.

Genomgående minns hon i förhören inget annat än hur illa behandlad hon själv blivit och hur dåligt hon själv mått och mår, när hon konfronteras med bevisningen. Jag gissar att hon i och för sig inte haft för avsikt att ta livet av dottern men kanske hon haft en undermedveten önskan att bli av med henne.

Det är inte bara tändare som varit framme. Det var bilder när flickan går förbi en stor kökskniv i köket på diskbänken bland annat. På en annan bild är balkongdörren öppen. Flickan har haft många faror innan branden
Citera
2026-06-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliencreature
Det här är en av de vidrigaste förundersökningar jag har läst. Stackars barn.

Det finns någon grymhet i när gärningsperson bara ljuger och spelar offer i förhör. Mamman använder alla typer av ursäkter till varför hon gjort som hon gjort, allt från hennes uppväxt i Ryssland till fysisk sjukdom. Samtidigt kan hon inte riktigt sätta ord på varför det blev som det blev, förutom att hon mådde dåligt och behövde en paus? Det tar aldrig slut med ursäkter? Hon tar inte ansvar för det hon gjort och målar upp sig själv som ett offer i en situation hon definitivt inte varit det.

Kvinnan har haft obegränsat stöd (ekonomisk avlastning & barnpassning) från sina föräldrar för att hennes vardag ska kunna gå runt. Detta verkar hon inte nämna i förhör, menar istället att hon har sökt hjälp från soc (vilket inte är sant, hon har nekat hjälp i samband med anmälningar) men inte fått och så har hon behövt klara sig själv. Det stöd hon tagit emot från soc verkar ha varit samtal med föräldrarådgivare, vet dock ej hur långvarig eller konsekvent den kontakten var.

Jag upplever många gånger efter man läst en fup att omständigheter klarnar, man "förstår" ändå varför en person gör som den gör. Men här har jag bara mer frågor och det är svårt att inte fundera på vad omgivningen hade kunnat göra mer.

Hon verkar extremt manipulativ och ha lätt för att ljuga. Hon har som jag förstått det haft möjlighet att få hjälp på alla möjliga sätt men inte tagit den. Det skrevs tidigare i tråden om PTSD och Borderline/Emotionellt Instabilt Personlighetssyndrom. Tydligen hävdar hon själv PTSD medan en kompis nämnde BPD. (tack Trusttheprocess för den infon)

PTSD förklarar inte beteendet öht medan en personlighetsstörning känns troligare.

Jag förstår inte hur hon kan ha haft kontakt med psykolog och någon form av stödperson om det nu är föräldrarådgivare eller… och sedan bara pissat bort det och ljugit om saker för att sedan nu skylla ifrån sig och spela offer.
Citera
2026-06-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus
Ju mer jag läser desto sjukare förhör.

Det ni ska läsa är mormors förhör och Emmas egna förhör samt hennes nuvarande pojkväns förhör.

Enligt Mamman , emma, så kunde hon känna i vecka 17 som gravid att hennes nu döda dotter hade autism och adhd pågrund av hur mycket hon sparkade…..

Altså dom sparkar väl inte förrän efter vecka 25-30?!? Eller senare?
Hur fan kan man tro barnet kommer ha autism och adhd pågrund av gravid sparkar från fostret?
Sedan, hennes nu döda dotter fick aldrig diagnos autism och adhd för vården ville vänta att utreda tills barnet är 6 år…. Stackars flicka var bara en trotsig 3-4 åring och mamman kallade det för bebisstadiet, att dotter var bra fram till 2 års åldern men sedan kom i någon ”bebisstadie” och då förstog mamman att dottern är sjuk och har diagnos?!? NEJ DET ÄR FAN TROTTSÅLDERN!!! Denna mamma verkar HELT blind och fattar inte saker…. Mormorn har totalt ignorerat och bara duschat mamman med pengar och betalat för allt…. Orkar inte

Mormorn kunde inte få egna barn och längtade mycket efter att få Emma när hon väl adopterar henne har Emma mycket bekymmer. Sedan väljer hon dåliga killar osv så mormor tror ju att hon äntligen landat mognat och blivit bättre pga att hon träffat Viktor som äntligen verkar snäll
Citera
2026-06-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Dåligt samvete, kanske?

Om jag varit Viktor hade jag blivit chockad av ett sådant meddelande och åtminstone frågat vad i h-e hon höll på med. Nu säger Viktor själv i förhören att han är en grönsak med social fobi mfl. problem, men helt slut i huvudet verkar han inte vara. Han har nog åtminstone anat att allt inte stod rätt till, men tänkte väl med kuken i första hand.

Viktor vet! Han fortsätter ligga med henne efter att han vet att hon tagit livet av sitt barn
Citera
2026-06-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Vad för droger tog hon?

Blev hon verkligen instängd på rummet?!
Hur hade mamman tänkt att hon skulle äta och gå på toa?

Tänker att hon hade dött i sömnen även om hon inte var inlåst tyvärr vad det nu innebär

Önskar barn hade ett tryggt ställe att berätta sånt här, barn döljer inte sanningen
Sanslöst att soc inte gjorde nåt, nån som kan förstå hur mamman slapp soc när andra åker dit för mkt mindre?

Tycker även rubriceringen är fel, vållande död? Dödligt barnövergrepp? Vårdnadsbrott? Mordbrand?

Vad hette flickan? Lex???

Hon brukade klättra över grinden med hjälp av en stol men kunde inte öppna ytterdörren den var låst med nyckel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in