2026-06-10, 17:22
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Dom hitta en potta under sängen och en skål med spaghetti. Och bilder i FUP:en syns det hur flickan klättrar på bänkar och öppnar kyl och skafferi och på bilder syns det hur flickan äter mat sent på kvällen….
Mamman hade satt en barngrind med kompostgaller som gjorde grinden högre. På bilder från kameran kunde man se hur flickan lärde sig att klättra över grinden.. På kameran när kvinnan ser att lägenheten är rökfylld är dörren till flickans rum stängd så oklart om dörren till hennes rum var låst eller om hon hade tillgång till resten av lägenheten då..
Så förnedrande pundigt...
Citera
2026-06-10, 17:30
Medlem
israelisinnocents avatar
Nån som fattar?
Every mornin I swear to god child ambuse”, har mamman skrivit i ett sms till sin pojkvän.
Uppsåt?
Citera
2026-06-10, 17:30
Medlem
https://www.tv4.se/artikel/36lUxRAwtPyCux8LJzurx1/oroslarmade-om-flickan-men-kommunen-la-ned-aerendet

Fy fan. 3 orosanmälningar varav en från mammans psykolog. Stödpersonen hjälpte uppenbarligen inte, så att hänvisa till det är… jag har inte ord.
Att de inte ens pratade med flickan efter tredje anmälan när hon faktiskt hade ett språk.

Samtidigt så har vi fall där föräldrar verkligen bryr sig och därför misstänks ha munchausen by proxy och får barnen tvångsomhändertagna på väldigt lösa boliner.
Citera
2026-06-10, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Dom hitta en potta under sängen och en skål med spaghetti. Och bilder i FUP:en syns det hur flickan klättrar på bänkar och öppnar kyl och skafferi och på bilder syns det hur flickan äter mat sent på kvällen….
Mamman hade satt en barngrind med kompostgaller som gjorde grinden högre. På bilder från kameran kunde man se hur flickan lärde sig att klättra över grinden.. På kameran när kvinnan ser att lägenheten är rökfylld är dörren till flickans rum stängd så oklart om dörren till hennes rum var låst eller om hon hade tillgång till resten av lägenheten då..

Jag tror att dörren var låst utifrån. Utredarna försöker nysta i det men det har inte gått att bevisa vad det verkar. Och innanför dörren fanns grinden+galler.
Citera
2026-06-10, 17:48
Medlem
Kan någon dela FUP igen? Servern verkar vara nere
Citera
2026-06-10, 17:49
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Vad för droger tog hon?

Blev hon verkligen instängd på rummet?!
Hur hade mamman tänkt att hon skulle äta och gå på toa?

Tänker att hon hade dött i sömnen även om hon inte var inlåst tyvärr vad det nu innebär

Önskar barn hade ett tryggt ställe att berätta sånt här, barn döljer inte sanningen
Sanslöst att soc inte gjorde nåt, nån som kan förstå hur mamman slapp soc när andra åker dit för mkt mindre?

Tycker även rubriceringen är fel, vållande död? Dödligt barnövergrepp? Vårdnadsbrott? Mordbrand?

Vad hette flickan? Lex???

Mordbrand? Kvinnan är inte misstänkt för att ha satt eld på huset/lägenheten.
Citera
2026-06-10, 17:52
Avslutad
Utifrån förhör med vänner till mamman började hon dejta på Tinder är 22-23 någon gång efter skilsmässan. Antagligen har flickan lämnats ensam fler gånger än det som kommit fram i utredningen och det började antagligen redan nar hon var cirka 2,5 år.

Ett vän beskriver ju också hur barnet ”fuckar ur” (hur kan man förklara det så) och det är då mamman börjar låsa in henne. Tydligen så ska flickan också vara rymningsbenägen och ska ett flertal gånger försökt ta sig ut genom ytterdörren. Om detta stämmer är det inte vidare konstigt, hon visste väl att hon satt fast i ett fängelse och vill ta sig ut därifrån till varje pris.
Citera
2026-06-10, 17:58
Medlem
Hur startade branden?
Citera
2026-06-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det där med de tre tändarna i flickans rum stör mig också, rejält. En sak till som slår mig var att det finns åtminstone ett vittne som säger att mamman var klädd i pyjamas och utan skor när de såg henne ute i trapphuset medan ambulanspersonalen höll på med upplivningsförsök av dottern. Samtidigt finns det utredning att mamman sett kamerabilder på rökutveckling i lägenheten och då åkte hem, samt att hon kom till lägenheten ett antal minuter innan hon ringde till SOS. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att hon innan ambulans och brandkår kom har bytt om till pyjamas för att det skulle se ut som om hon själv legat och sovit i lägenheten när branden uppstod. Hon har i så fall uppenbart hunnit besinna sig och tänka ut hur det skulle se bäst ut för henne själv, när hon funnit dottern död. Att hon sedan tjuter och gråter när räddningstjänsten kommer är ju inte konstigt - men förmodligen gråter hon minst lika mycket över hur hon har ställt till det för sig själv som över hur det gått för dottern.

Genomgående minns hon i förhören inget annat än hur illa behandlad hon själv blivit och hur dåligt hon själv mått och mår, när hon konfronteras med bevisningen. Jag gissar att hon i och för sig inte haft för avsikt att ta livet av dottern men kanske hon haft en undermedveten önskan att bli av med henne.

Detta funderade jag också på, att hon måste kommit hem och bytt om för att det ska se ut som att hon var hemma, för inte fan tar man väl av sig skorna om man kommer hem och märker att lägenheten är full med brandrök
Citera
2026-06-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Hur startade branden?
Flickan lekte med tändare tydligen
Citera
2026-06-10, 18:03
Medlem
Det här är en av de vidrigaste förundersökningar jag har läst. Stackars barn.

Det finns någon grymhet i när gärningsperson bara ljuger och spelar offer i förhör. Mamman använder alla typer av ursäkter till varför hon gjort som hon gjort, allt från hennes uppväxt i Ryssland till fysisk sjukdom. Samtidigt kan hon inte riktigt sätta ord på varför det blev som det blev, förutom att hon mådde dåligt och behövde en paus? Det tar aldrig slut med ursäkter? Hon tar inte ansvar för det hon gjort och målar upp sig själv som ett offer i en situation hon definitivt inte varit det.

Kvinnan har haft obegränsat stöd (ekonomisk avlastning & barnpassning) från sina föräldrar för att hennes vardag ska kunna gå runt. Detta verkar hon inte nämna i förhör, menar istället att hon har sökt hjälp från soc (vilket inte är sant, hon har nekat hjälp i samband med anmälningar) men inte fått och så har hon behövt klara sig själv. Det stöd hon tagit emot från soc verkar ha varit samtal med föräldrarådgivare, vet dock ej hur långvarig eller konsekvent den kontakten var.

Jag upplever många gånger efter man läst en fup att omständigheter klarnar, man "förstår" ändå varför en person gör som den gör. Men här har jag bara mer frågor och det är svårt att inte fundera på vad omgivningen hade kunnat göra mer.
Citera
2026-06-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Vad för droger tog hon?

Blev hon verkligen instängd på rummet?!
Hur hade mamman tänkt att hon skulle äta och gå på toa?

Tänker att hon hade dött i sömnen även om hon inte var inlåst tyvärr vad det nu innebär

Önskar barn hade ett tryggt ställe att berätta sånt här, barn döljer inte sanningen
Sanslöst att soc inte gjorde nåt, nån som kan förstå hur mamman slapp soc när andra åker dit för mkt mindre?

Tycker även rubriceringen är fel, vållande död? Dödligt barnövergrepp? Vårdnadsbrott? Mordbrand?

Vad hette flickan? Lex???

Under flickans säng fanns en potta och en tallrik pasta…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in