Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Det där med de tre tändarna i flickans rum stör mig också, rejält. En sak till som slår mig var att det finns åtminstone ett vittne som säger att mamman var klädd i pyjamas och utan skor när de såg henne ute i trapphuset medan ambulanspersonalen höll på med upplivningsförsök av dottern. Samtidigt finns det utredning att mamman sett kamerabilder på rökutveckling i lägenheten och då åkte hem, samt att hon kom till lägenheten ett antal minuter innan hon ringde till SOS. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att hon innan ambulans och brandkår kom har bytt om till pyjamas för att det skulle se ut som om hon själv legat och sovit i lägenheten när branden uppstod. Hon har i så fall uppenbart hunnit besinna sig och tänka ut hur det skulle se bäst ut för henne själv, när hon funnit dottern död. Att hon sedan tjuter och gråter när räddningstjänsten kommer är ju inte konstigt - men förmodligen gråter hon minst lika mycket över hur hon har ställt till det för sig själv som över hur det gått för dottern.
Genomgående minns hon i förhören inget annat än hur illa behandlad hon själv blivit och hur dåligt hon själv mått och mår, när hon konfronteras med bevisningen. Jag gissar att hon i och för sig inte haft för avsikt att ta livet av dottern men kanske hon haft en undermedveten önskan att bli av med henne.
Detta funderade jag också på, att hon måste kommit hem och bytt om för att det ska se ut som att hon var hemma, för inte fan tar man väl av sig skorna om man kommer hem och märker att lägenheten är full med brandrök