2026-06-10, 17:17
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Står i min självdeklaration jag tjänat 7000 kr som inkomst av tjänst. Men det är jag som köpt och sålt aktier flera gånger. Köpt för 200 kr sålt för kanske 190 till 200 kr och gjort det ca 30-35 gånger. Så i praktiken har jag förlorat pengar.

Ska det verkligen stå 7000 kr som inkomst av tjänst?
Aktier ska deklareras i ruta K4 men jag förstår det inte.
Citera
2026-06-10, 17:23
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej, vinst från aktieförsäljning räknas som inkomst av kapital och beskattas med 30 procent.

Du ska beräkna ditt genomsnittliga omkostnadsbelopp eftersom du har köpt eller sålt aktier vid flera tillfällen. Använd bilaga K4.
Citera
2026-06-10, 17:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Står i min självdeklaration jag tjänat 7000 kr som inkomst av tjänst. Men det är jag som köpt och sålt aktier flera gånger. Köpt för 200 kr sålt för kanske 190 till 200 kr och gjort det ca 30-35 gånger. Så i praktiken har jag förlorat pengar.

Ska det verkligen stå 7000 kr som inkomst av tjänst?
Aktier ska deklareras i ruta K4 men jag förstår det inte.

Aktier går väl under inkomst av kapital? Så det borde handla om någonting annat du gjort? eller är jag ute o cyklar?
Mitt råd är att kontakta Skattmasen så får du råd av dom som verkligen kan detta & kan sätta sig in i just ditt fall. Flashback skulle jag inte lita på i sådana här viktiga frågor.
Citera
2026-06-10, 17:43
  #4
Medlem
Är det något du förmånsbeskattas för(?), som sagt aktier går under kapital
Citera
2026-06-10, 17:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Står i min självdeklaration jag tjänat 7000 kr som inkomst av tjänst. Men det är jag som köpt och sålt aktier flera gånger. Köpt för 200 kr sålt för kanske 190 till 200 kr och gjort det ca 30-35 gånger. Så i praktiken har jag förlorat pengar.

Ska det verkligen stå 7000 kr som inkomst av tjänst?
Aktier ska deklareras i ruta K4 men jag förstår det inte.

Är du inte jäkligt sent ute att deklarera nu?
Citera
2026-06-10, 18:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Är det något du förmånsbeskattas för(?), som sagt aktier går under kapital

Om man får aktier (tex RSU) så inträffar förmånsbeskattning baserat på värdet när man får kontrollen över aktierna. Säljer man dem sen beskattas vinsten på sedvanligt vis som inkomst av kapital. (Värdet som låg till grund för förmånsbeskattningen blir anskaffningspriset)
Citera
2026-06-10, 18:02
  #7
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är du inte jäkligt sent ute att deklarera nu?

Inte om man har företag och begärt anstånd.
Citera
2026-06-10, 18:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om man får aktier (tex RSU) så inträffar förmånsbeskattning baserat på värdet när man får kontrollen över aktierna. Säljer man dem sen beskattas vinsten på sedvanligt vis som inkomst av kapital. (Värdet som låg till grund för förmånsbeskattningen blir anskaffningspriset)
Själv förmånsbeskattas jag p g a att jag som pensionär har kvar en (löne)förmån från tidigare anställning, enda inkomst därifrån.
Citera
2026-06-10, 18:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Själv förmånsbeskattas jag p g a att jag som pensionär har kvar en (löne)förmån från tidigare anställning, enda inkomst därifrån.

Så du får nya aktier med jämna mellanrum trots att du är pensionär? Eller är det någon annan typ av förmån?
Citera
2026-06-10, 18:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så du får nya aktier med jämna mellanrum trots att du är pensionär? Eller är det någon annan typ av förmån?
Nej en löneförmån TS nämner inkomst av tjänst tar sedan upp det om aktier, kan denne ha glömt att han har en löneförmån och det inte gäller aktier, vilket denne tror.
Om jag inte vetat om förmånen så hade även jag undrat.
Bör stå vem som är utbetalalare/meddelat till Skatteverket.
__________________
Senast redigerad av tjanska 2026-06-10 kl. 18:16.
Citera
2026-06-10, 18:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Nej en löneförmån TS nämner inkomst av tjänst tar sedan upp det om aktier, kan denne ha glömt att han har en löneförmån och det inte gäller aktier, vilket denne tror.
Om jag inte vetat om förmånen så hade även jag undrat.
Bör stå vem som är utbetalalare/meddelat till Skatteverket.

Ja, står ju också om man loggar in på Mina sidor hur mycket som rapporterats in, av vem och hur mycket som är kontant lön, förmåner etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in