2026-06-09, 08:28
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Om de spelar sina kort rätt kan det såklart bli något av det (locka till sig missnöjda SD-väljare) Men än har det inte blivit ett enda kommunalt mandat, så tills nästa opinionsundersökning tar jag det hela med en nypa salt

Okej, jag förstår. Ja då kan de glömma riksdagen på väldigt väldigt länge.
Citera
2026-06-09, 12:45
Medlem
AI-2000s avatar
Jag röstar inte på AfS men jäklar vad många ungdomar som kom och tittade på deras senaste torgmöte. Det var helt fullt med folk där.

Kasselstrand säger själv att han blivit inbjuden till fler poddar och debatter senaste månaderna än vad han blivit under hela sin karriär i AfS på 7 år. Det är Kasselstrand och Allard som de flesta verkar efterfråga numera.

Intresset för partiet verkar onekligen öka. Sen brukar ju folk på valdagen ändå rösta SD som ses som ett mer säkert kort men det kanske är annorlunda nu med nya generationen ungdomar, jag vet inte. Vi får se.
Citera
2026-06-09, 14:35
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Har varit trogen och röstat SD sedan 2006 men detta val funderar jag på att rösta på AfS om det redan är klart att Tidö förlorar valet. Då kan det vara kul att hjälpa AfS över 1%.
Om du gillar det gamla SD, kommer det kännas bra att rösta på AFS.

Jag är ganska fascinerad att du har stått ut så länge.
Själv så tyckte jag att det började gå snett under den första mandatperioden i riksdagen. Tillräckligt snett, så att de inte förtjänade att röstas på. Sedan dess har förfallet accelererat...
År 2010 var sista gången som jag röstade på SD.
Citera
2026-06-09, 14:49
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Om de spelar sina kort rätt kan det såklart bli något av det (locka till sig missnöjda SD-väljare) Men än har det inte blivit ett enda kommunalt mandat, så tills nästa opinionsundersökning tar jag det hela med en nypa salt
I årets val bör det bli kommunala mandat.

I kyrkovalet fick AFS över 2% i fler än 100 kommuner.
Det tar jag som ett tecken på att det, runt om i landet, finns intresse för partiet.

Ja, jag är medveten om, att kyrkopolitiken inte har mycket gemensamt med den "vanliga" politiken.
Men jag tycker ändå att jämförelsen är intressant.
Citera
2026-06-09, 15:02
Medlem
Lumbagos avatar
I lördags visade polisen stort intresse för besökare vid de torgmöten som AFS höll.
Kasselstrand kommer att ta saken vidare:
Citat:
Korrupt polis måste prövas av personalansvarsnämnden
På vårt torgmöte på nationaldagen försökte chefen för dialogpolisen i Stockholm skrämma bort en ungdom från att lyssna samt dokumentera vårt möte för sin sociala mediekanal.

Agerade han på eget bevåg eller var det en order uppifrån? Vem bär ansvaret?

Det tycks inte vara en engångshändelse: många andra ungdomar har kontaktat oss och berättat att de blev leggade och utfrågade av polisen. Även i Kungsbacka, där partiet höll ett lokalt torgmöte samma dag, betedde sig polisen på liknande sätt.

Jag vill att händelsen i Stockholm prövas i polisens personalansvarsnämnd som beslutar i disciplinärenden. De kan besluta om varning, löneavdrag mm. Men jag som partiledare och privatperson kan inte formellt väcka ett ärende dit, så jag kommer att kontakta Polismyndigheten och begära att det sker.

Att väcka ett disciplinärende är det minsta de kan göra för att reparera lite av den enorma förtroendeskada som denne dialogpolis nu orsakat. Polisen ska vara opartisk och måste visa att de tar politisk aktivism på allvar. En polis ska naturligtvis under inga omständigheter agera politiskt när han eller hon är i tjänst.

Och det är solklart att hans varning till ungdomen inte hade med säkerhetsläget på (den fullständigt lugna) platsen att göra, utan bottnade helt i politiska antipatier.
https://x.com/gustavkassel/status/2064058363609038949

Swebbtv har uppmärksammat saken:
Citat:
Polis försökte skrämma bort ungdomar från AFS torgmöte

Det cirkulerar en film där en dialogpolis försöker skrämma bort en svensk ung kille från att filma och lyssna på AFS senaste torgmöte. Utvecklingen med en alltmer politiserad poliskår har gått väldigt långt i Storbritannien och där den unga Henry Nowak dog som en följd av den brittiska polisens politiserade ingripande.
https://swebbtv.se/w/aUDoNqwYs8dPbEUv5bbG4p
Citera
2026-06-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Om du gillar det gamla SD, kommer det kännas bra att rösta på AFS.

Jag är ganska fascinerad att du har stått ut så länge.
Själv så tyckte jag att det började gå snett under den första mandatperioden i riksdagen. Tillräckligt snett, så att de inte förtjänade att röstas på. Sedan dess har förfallet accelererat...
År 2010 var sista gången som jag röstade på SD.
Eftersom jag ville ge SD en mandatperiod att förändra en hel del av migrationslagstiftningen. Det hade varit betydligt värre för Sverige om vi under dessa fyra år som varit hade haft en rödgrön politik.
Citera
2026-06-09, 18:08
Avstängd
Tråkigt att AFS är emot återinvandring för skötsamma invandrare med svenskt medborgarskap. Kan inte ta bidraget och sticka härifrån då Hade röstat på dem annars.
Citera
2026-06-10, 01:16
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
I lördags visade polisen stort intresse för besökare vid de torgmöten som AFS höll.
Kasselstrand kommer att ta saken vidare:

https://x.com/gustavkassel/status/2064058363609038949
Mycket bra av Gustav Kasselstrand!
Citat:
Swebbtv har uppmärksammat saken:

https://swebbtv.se/w/aUDoNqwYs8dPbEUv5bbG4p
Frihetsnytt har intervjuat killen som den där polisgrisen försökte skrämma bort från Alternativ för Sveriges torgmöte i Stockholm:

https://www.youtube.com/watch?v=xjLcwpuY4zA
Citera
2026-06-10, 13:44
Medlem
S1G1N4s avatar
AFS syn på ryssland är för mig och många jag känner en för stor tröskel att passera.
Citera
2026-06-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S1G1N4
AFS syn på ryssland är för mig och många jag känner en för stor tröskel att passera.
Det är just deras pro-ryska sida som gör att jag inte kan engagera mig i partiet.
Citera
2026-06-10, 17:33
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1G1N4
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Det är just deras pro-ryska sida som gör att jag inte kan engagera mig i partiet.
Rysslandsfrågan hör ju ihop med judefrågan. Ukraina är en vidrig judisk cirkus (judarna utrotar faktiskt ukrainare också, inte bara palestinier). Är man pro-Ukraina är man helt dum i huvudet eller extremt korrupt. Jag, och många med mig, skulle aldrig kunna rösta på ett parti som inte tog Rysslands sida i den konflikten. Mycket bra och smart av Kasselstrand att positionera sig rätt i alla judefrågor. Tyder på hög intelligens och stor omvärldskunskap. Ni andra har redan alla andra efterblivna partier att välja på, varför vill ni göra AFS lika efterblivet?
Citera
2026-06-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Okej, jag förstår. Ja då kan de glömma riksdagen på väldigt väldigt länge.

Ja alltså nu har jag inte 180 högskolepoäng i statsvetenskap (kandidatexamen) Det är mest en gissning från mig som är lekman. Det har gått ett par valrörelser och det känns som att uppförsbacken blir mer "brant". Men jag kan ta miste

Citat:
I årets val bör det bli kommunala mandat.

I kyrkovalet fick AFS över 2% i fler än 100 kommuner.
Det tar jag som ett tecken på att det, runt om i landet, finns intresse för partiet.

Ja, jag är medveten om, att kyrkopolitiken inte har mycket gemensamt med den "vanliga" politiken.
Men jag tycker ändå att jämförelsen är intressant.

Man ska väl aldrig räkna bort det helt nej. Är det nån särskild kommun/kommuner du tror på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in