2026-06-10, 10:48
Medlem
bomhulls avatar
Tack för tipsen.
Tänkte berätta lite vad jag redan har:

Öronproppar

White noise maskin

Tjocka gardiner

Jag har lagt lite kartonger under dubbelsängen med täcken över och en massa andra saker som får plats under sängen för att dämpa oljud underifrån.
Iövrigt så har jag så många möbler som får plats i sovrummet.

Det enda som återstår är att köpa en stor matta att ha under sängen/rummet 😆men har avstått då jag inte är säker på att det kommer ha någon effekt?
Har även sett att det går att köpa ljudabsorberande plattor som man kan lägga på golvet.

Tyvärr måste jag utesluta byggjobb men förstår att det är nog det enda som kommer att göra skillnad?

Grannen under äger sin lägenhet så det går inte att bara klaga/vräka .
Jag tror även dom har väldigt lite möbler och annat i rummet som gör att det ekar ordentligt när hunden skäller/idag hörde jag när mannen hostade högt.
Ja ,ingen rolig situation minst sagt🫣
Citera
2026-06-10, 11:06
Medlem
Det går att få en BRF innehavare vräkt men är svårt förstås.

Råder dig att börja skriva upp när det är ljud.
Klockslag och typ av ljud och hur länge det pågår.

Så du har något att visa styrelsen om det blir värre.
Citera
2026-06-10, 12:50
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Mjuka små orange/gula från apoteket brukar funka. Man vänjer sig snabbt.

Ok, tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Tänk på att de flesta öronproppar är engångs. Många återanvänder dom och då kan det bli bakterier som får fäste som ger symtom som du beskriver.

Ang luftrenare...har själv samma problem men upplever att jag störs av det högfrekventa motorljudet i fläkten istället. Vilken använder du? Vore bra att ha ett dovt "luftljud" bara och inget mekaniskt som låter.

Till TS: Vad är det för byggmaterial i fastigheten? Om det är betong så kan du nog glömma isolering. Worst case får bli "rum i ett rum" men det kostar sannolikt mer än det smakar. Nästan lättare att flytta.

Köpte min luftrenare hos Kjell & Company för 999 kr. Är helnöjd med den. Inte bara för att ljudet är sövande, utan även för att luften känns bättre i sovrummet. Angående ljudet så är det nog högst personligt om man upplever det som sövande eller inte.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/inomhusklimat-uppvarmning/luftrenare/cleverio-air-purifier-smart-luftrenare-p47007
Citera
2026-06-10, 18:30
Medlem
Ring störningsjouren och din hyresvärd/brf så blir du snart av med grannen om det fortsätter. Du kan inte ljudisolera bort hundskall.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-06-10 kl. 18:35.
Citera
2026-06-10, 19:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Tack för tipsen.
Tänkte berätta lite vad jag redan har:

Öronproppar

White noise maskin

Tjocka gardiner

Jag har lagt lite kartonger under dubbelsängen med täcken över och en massa andra saker som får plats under sängen för att dämpa oljud underifrån.
Iövrigt så har jag så många möbler som får plats i sovrummet.

Det enda som återstår är att köpa en stor matta att ha under sängen/rummet 😆men har avstått då jag inte är säker på att det kommer ha någon effekt?
Har även sett att det går att köpa ljudabsorberande plattor som man kan lägga på golvet.

Tyvärr måste jag utesluta byggjobb men förstår att det är nog det enda som kommer att göra skillnad?

Grannen under äger sin lägenhet så det går inte att bara klaga/vräka .
Jag tror även dom har väldigt lite möbler och annat i rummet som gör att det ekar ordentligt när hunden skäller/idag hörde jag när mannen hostade högt.
Ja ,ingen rolig situation minst sagt🫣

Är det en bostadsrätt eller en ägarlägenhet?
Citera
2026-06-10, 19:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Hej alla flashblackare!
Jag har ett problem med grannar under min lägenhet som har en hund som skäller då och då på småtimmarna.
Blir väckt och har svårt att somna om.
(Vi kan utesluta samtal eller annat då jag givetvis har försökt ).
Hur kan jag på bästa och billigaste sätt ljudisolera så pass mycket att jag inte blir väckt av hunden som skäller?
Tack

För att ljudisoleringen skall fungera riktigt bra måste den i de allra flesta fall göras i lägenheten där ljudet uppstår, hos grannen under.
Citera
2026-06-10, 21:34
Medlem
killawifes avatar
Bästa och billigaste sätt?

1. Som redan nämnt: Öronproppar. Nackdelen är att om man har ett larm så hör man inte detta. Och du har redan detta och blir störd ändå?

2. Mattor. Lägg flera lager mattor på golvet, häng mattor på väggarna. Dessa äter effektivt upp ljudvågor och dämpar. Det funkar faktiskt bra.

Av vad du beskriver så låter det som att din grannes hund för betydligt mer oväsen än vad som är tillåtet. Du kanske borde prata med husägaren om problemet. Dina övriga grannar borde ju också tycka att det är jobbigt.
Jag har själv hund men en relativt tyst en. Men en granne har en som ylar hela dagarna när de gått till jobbet. Nu stör det inte mig då jag antingen inte är hemma eller sitter vid datorn och då har jag ANC-lurar på mig men jag hade blivit rätt irriterad av att lyssna på det om man ska sova.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in