2026-06-09, 21:19
Medlem
bomhulls avatar
Hej alla flashblackare!
Jag har ett problem med grannar under min lägenhet som har en hund som skäller då och då på småtimmarna.
Blir väckt och har svårt att somna om.
(Vi kan utesluta samtal eller annat då jag givetvis har försökt ).
Hur kan jag på bästa och billigaste sätt ljudisolera så pass mycket att jag inte blir väckt av hunden som skäller?
Tack
Citera
2026-06-09, 21:27
Medlem
Du kanske kan riva upp golvet och lägga ut gipsskivor?
Sen höga träplankor emellan och på med nytt golv?
Tror inte du kan lägga nytt golv direkt på gipsskivorna.
Citera
2026-06-09, 21:30
Avstängd
Det kan du inte.

Det blir till att testa nån form av öronproppar, eller sova en annan tidpunkt, eller sova någon annanstans i lägenheten eller flytta.

Alla frågor om ljudisolering brukar få ett antal svar av typen "äggkartonger på väggarna" och liknande men i praktiken verkar det som man måste 'bygga ett rum i rummet' för enormt mycket pengar för att få till verklig isolering.
Citera
2026-06-09, 21:33
Medlem
FallerIfallerAs avatar
En matta men tror inte det hjälper så mycket, använd öronproppar!
Citera
2026-06-09, 21:46
Avstängd
TheJesuits avatar
Använd någon typ av in-ear-hörlurar men noice cancellation. Funkar hur bra som helst, själv har jag airpods pro.
Citera
2026-06-09, 22:06
Medlem
franges avatar
En tjock matta, och sedan så kontaktar du hyresvärden eller bostadsrättsföreningen. Det skall vara tyst efter 22 och blir du väckt av att grannen för oväsen så är det solklara störningar, upprepade störningar kan i förlängningen leda till att denne blir vräkt.
Citera
2026-06-10, 05:38
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Hej alla flashblackare!
Jag har ett problem med grannar under min lägenhet som har en hund som skäller då och då på småtimmarna.
Hur kan jag på bästa och billigaste sätt ljudisolera så pass mycket att jag inte blir väckt av hunden som skäller?
Tack

Öronproppar är grejen.

Jag snarkar och pratar i sömnen enligt min man (förtal och lögner självklart) och han kör med öronproppar som är gjorda för sömn.
Funkar dunder och kostar inget i jämförelse med att ljudisolera sitt hem
Citera
2026-06-10, 06:00
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Många här föreslår öronproppar, men själv så får jag alltid problem med öronen efter att ha använt öronproppar ett tag (irritation, klåda, vaxproppar o.s.v.).

Ni som sover bra med öronproppar, vilken sort använder ni?

Annars kan jag tipsa om tjocka gardiner och mattor som hjälper lite. Plus någon form av vitljud. Själv så har jag en luftrenare i sovrummet som är på hela natten och som ger ett väldigt sövande ljud. Skulle nog inte kunna sova alls utan den.
Citera
2026-06-10, 07:04
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Du kanske kan riva upp golvet och lägga ut gipsskivor?
Sen höga träplankor emellan och på med nytt golv?
Tror inte du kan lägga nytt golv direkt på gipsskivorna.

Det är inget problem att lägga golv direkt på golvlister, man skall bara ha underlagspapp eller foam.
Citera
2026-06-10, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Många här föreslår öronproppar, men själv så får jag alltid problem med öronen efter att ha använt öronproppar ett tag (irritation, klåda, vaxproppar o.s.v.).

Annars kan jag tipsa om tjocka gardiner och mattor som hjälper lite. Plus någon form av vitljud. Själv så har jag en luftrenare i sovrummet som är på hela natten och som ger ett väldigt sövande ljud. Skulle nog inte kunna sova alls utan den.
Mjuka små orange/gula från apoteket brukar funka. Man vänjer sig snabbt.
Citera
2026-06-10, 09:17
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf

Tänk på att de flesta öronproppar är engångs. Många återanvänder dom och då kan det bli bakterier som får fäste som ger symtom som du beskriver.

Ang luftrenare...har själv samma problem men upplever att jag störs av det högfrekventa motorljudet i fläkten istället. Vilken använder du? Vore bra att ha ett dovt "luftljud" bara och inget mekaniskt som låter.

Till TS: Vad är det för byggmaterial i fastigheten? Om det är betong så kan du nog glömma isolering. Worst case får bli "rum i ett rum" men det kostar sannolikt mer än det smakar. Nästan lättare att flytta.
Citera
2026-06-10, 09:18
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Hej alla flashblackare!
Tack

Enklaste är bra öronproppar.

Ta de som är extra isolerande, ta inte de där gula de är inte så bra enligt mig, ta de oranga eller rosa.

Du kanske inte kommer höra din alarm på morgonen men fixa en arm klocka som vibrerar vid alarm så du kan vakna.

Glöm inte att rensa öronen helst dagligen så att det inte bildas föe mycket vax.

Cirrus Öronpropp Extra

https://www.apoteket.se/produkt/cirrus-oronpropp-5-par-754990/
Senast redigerad av pOXE 2026-06-10 kl. 09:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in