Citat:
Även om du skulle vilja är en sådan lagstiftning omöjlig att införa. Elfordon är alltför lätt att bygga själv.
Jo, men vad skall du med ett fordon du inte får framföra till? Det finns ganska begränsat med berättigade behov av att kunna köpa och inneha fordon du inte har körkort för, samtidigt finns det endel tvivelaktiga skäl till att ha dem (så som målvakteri, köra med dem obehörigt).
Anledningen till att man inte får köra med dem är ju att det är farligt, ibland jämförs fordon med vapen. Vad är det som då är så märkligt med att man införde licenskrav för att få äga ett? Körkort skulle kunna vara en sådan licens (och för de få fall där ägande vore berättigat ändå så skulle man kunna lösa det med speciallicens).
Jo, men jag är inte säker att det betraktas som ett straff. Det är ju inte något som beslutas förrän man försöker ta körkort och kan betraktas som en bedömning av att man inte anses lämplig att ta körkort vid normal ålder. Jag antar att det är likadant i Norge och isf så skulle de ju inte kunna hävda en sån påföljd i nu-läget.
Anledningen till att man inte får köra med dem är ju att det är farligt, ibland jämförs fordon med vapen. Vad är det som då är så märkligt med att man införde licenskrav för att få äga ett? Körkort skulle kunna vara en sådan licens (och för de få fall där ägande vore berättigat ändå så skulle man kunna lösa det med speciallicens).
Jo, men jag är inte säker att det betraktas som ett straff. Det är ju inte något som beslutas förrän man försöker ta körkort och kan betraktas som en bedömning av att man inte anses lämplig att ta körkort vid normal ålder. Jag antar att det är likadant i Norge och isf så skulle de ju inte kunna hävda en sån påföljd i nu-läget.
En vanlig cykel plus ett motorkit från amazon så har du en elhoj som gör 45 knyck.
När jag var ung och körde trimmad crossmoppe fanns alltid hotet om försenat körkort där men vi trimmade ändå, fast det var på landet. Nog ovanligare i stan. Just ljudet av en trimmad moppe fungerade som en reglerade faktor, börnade man runt för hårt inne i samhället var det till slut nån surkärring som ringde polisen.
Ljudlösa elfordon har inte den här naturliga gränsen.