Igår, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?

Den typen av bestraffning har gång på gång visat sig fungera illa. Det är att börja i helt fel ände.

När makarna Myrdal skrev Kris i befolkningsfrågan på 30-talet, formulerades ett antal problem och på det lösningar - stora politiska reformer. Huruvida problemen hade kausalt samband med låg barnafödsel är/var omtvistat. Men bara det faktum att man med utgångspunkt i NÅGOT, genomförde politisk förändring, lär ha skapat förutsättningar för högt barnafödande decennierna senare.

Min uppfattning är att ingen är överens om VARFÖR vi föder få barn. Vore bra att börja där, oavsett om det ÄR så eller inte. Sedan driva politik och förändring - med förhoppning om ökade födelsetal.
Citera
Igår, 08:48
Medlem
Kalaskula544s avatar
Varför ska man skaffa barn som får sitt liv i ett kalifat en snar närtid?

Fyfan, vedervärdigt liv.
Citera
Igår, 08:53
Medlem
Jag tror att regeringens nya sanktionsavgift på 25 procent för den som lämnar felaktiga uppgifter och får ut felaktig ersättning, vilket även inkluderar vab kommer att öka barnafödandet kraftigt. Om du har fått ut för mycket pengar i tillfällig föräldrapenning (vab) kan du behöva betala denna straffavgift. Avgiften har en lägsta gräns på 2 368 kronor
Citera
Igår, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Den typen av bestraffning har gång på gång visat sig fungera illa. Det är att börja i helt fel ände.

När makarna Myrdal skrev Kris i befolkningsfrågan på 30-talet, formulerades ett antal problem och på det lösningar - stora politiska reformer. Huruvida problemen hade kausalt samband med låg barnafödsel är/var omtvistat. Men bara det faktum att man med utgångspunkt i NÅGOT, genomförde politisk förändring, lär ha skapat förutsättningar för högt barnafödande decennierna senare.

Min uppfattning är att ingen är överens om VARFÖR vi föder få barn. Vore bra att börja där, oavsett om det ÄR så eller inte. Sedan driva politik och förändring - med förhoppning om ökade födelsetal.

det som möjligen skulle kunna fungera är statligt avlönade barnpigor som tar hand om barnen när föräldrarna ska jobba ihop till 1 ny resa?

risken är väl att det blir samma klientel som jobbar med detta som inom äldreomsorgen..?
Citera
Igår, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag snackade nyligen med en kvinna som föddes i Sovjetunionen och hon sa att alla där som inte hade barn tvingades betala en extra skatt. Efter att ha funderat på det en kort stund så kom jag fram till att det låter faktiskt som en jävligt bra grej.

Sverige idag har rekordlågt barnafödande och kommer kollapsa pga det inom en inte alltför avlägsen framtid, men ingen regering verkar försöka göra någonting åt det överhuvudtaget. De ger ett barnbidrag på någon tusenlapp i månaden per unge, vilket självklart ingen modern ung svensk kvinna som vill resa och göra "karriär" bryr sig om.

Istället för att bara erbjuda en (väldigt) liten morot så borde staten även lägga på en piska på dem som inte skaffar barn. Tänk exempelvis om alla som inte har minst ett barn det år de fyller 25 skulle få betala en extra statlig skatt på 4% varje månad, som går till att betala ut en engångssumma på 100 000 kr till varje par/barn.

Tror ni inte att barnafödandet skulle öka märkbart då?

Spelar ingen roll hur mycket man höjer barnbidragen eller straffar den som inte skaffar barn.

Tiderna har förändrats av dagens klimat. Folk är för karriärs-inriktade, kvinnor vill göra karriär och när dom väl har gjort det så är det för sent. Kanske hinner man ploppa ut en unge, kanske även två. Hur som så behöver barnafödandet ligga på 4-5 ungar för att en stabil befolkningstillväxt.

Det vi kan hoppas på är att AI tar över helt och alla får en medborgarlön. Då kommer folk inte längre behöva kämpa för nån karriär och kan då gå tillbaka till att bara vara människor igen istället för en corporate kugghjuls-råtta.

Alternativet är att låta befolkningen självdö, ersättas av Afrikaner, eller statliga barnpigor vars enda jobb är att avla fram barn.
Senast redigerad av DaddyCool64 Igår kl. 09:21.
Citera
Igår, 09:38
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Tiderna har förändrats av dagens klimat. Folk är för karriärs-inriktade, kvinnor vill göra karriär och när dom väl har gjort det så är det för sent. Kanske hinner man ploppa ut en unge, kanske även två. Hur som så behöver barnafödandet ligga på 4-5 ungar för att en stabil befolkningstillväxt.
Ja, den kvinnliga biologin är helt enkelt inte kompatibel med dagens arbetsmarknad.

Citat:
Det vi kan hoppas på är att AI tar över helt och alla får en medborgarlön. Då kommer folk inte längre behöva kämpa för nån karriär och kan då gå tillbaka till att bara vara människor igen istället för en corporate kugghjuls-råtta.
Folket måste börja vänja sig vid tanken på medborgarlön och ett friare arbetsliv där de inte längre är arbetsgivarens eller Arbetsförmedlingens lilla bitch.

Som Buckminster Fuller sade redan på 70-talet:
Citat:
We should do away with the absolutely specious notion that everybody has to earn a living. It is a fact today that one in ten thousand of us can make a technological breakthrough capable of supporting all the rest. The youth of today are absolutely right in recognizing this nonsense of earning a living. We keep inventing jobs because of this false idea that everybody has to be employed at some kind of drudgery because, according to Malthusian Darwinian theory he must justify his right to exist. So we have inspectors of inspectors and people making instruments for inspectors to inspect inspectors. The true business of people should be to go back to school and think about whatever it was they were thinking about before somebody came along and told them they had to earn a living.
Senast redigerad av KonungHonung Igår kl. 09:45.
Citera
Igår, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Inga konstigheter för mig, bara lite mycket livserfarenhet och ovanpå det alltför många möten med hopplösa föräldrar som tappat greppet om både sig själva, sin en gång spirande framtidstro och sina barn.

Samt en klok morsa och ett rätt pragmatiskt och något krasst sinnelag.

Behövs tillstånd, examen och diplom för precis allting, snart även för att köra moped och elspark.

Lämpligheten att få bli och vara föräldrar och föda/uppfostra barn? Absolut ingenting, inte ens om dom kan försörja ens sig själva, är missbrukare, fängelsekunder, utslagna, kriminella, psykiskt sjuka etc etc

Naturligtvis ser världen ut som den gör, och av barnen som är kvar av ”normala” föräldrar, är mamma o pappa lämpliga?

Hur stor andel barn kom till för att de var planerade, önskade, älskade och att det fanns tillräckliga goda ekonomiska förutsättningar att erbjuda en god uppfostran och uppväxt?…. (!)
Citera
Igår, 10:37
Medlem
Vi betalar redan en jävla massa skatt för att efterblivna människor ska få bidrag till sin avkomma.

Om vi inte satsar på skola, sjukvård, boende och miljö kan vi inte med gott samvete skaffa barn.

Avfolkningen är föredömlig.
Citera
Igår, 10:41
Medlem
Ett höjt barnbidrag gynnar ju även familjerna i utsatta områden med problem. Då skaffar de bara ännu mera barn.
Citera
Igår, 12:27
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Svepskäl, tror du på det där seriöst? förövrigt är ju invandringen en kostnad för de som tagits hit inte kommer ut i arbete.

Ja det är svepskäl, eller offentliga förklaringar iallafall.
Men om det är folk vi saknar (enl regimens påstående) så ska ju barnvägrarna få stå för en del av den notan.
Citera
Igår, 12:33
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nu har jag barn, vuxet. Mer eller mindre ofrivilligt men inget jag ångrar.
Skulle fan inte vilja skaffa barn om jag var ung med tanke på all skit i landet och Europa.

Tänk att växa upp i ett muslimskt samhälle!? Fy fan, så ont vill jag ingen.

Åk upp till Norrlands inland. Ser ut som på -80 talet. Noll invandrare utom ägaren till Pizzerian.
Sverige är stort
Citera
Igår, 12:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066

Jamen, fan gå till val på detta ! Blir ju garanterat en val raket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in