2026-06-10, 03:58
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atmartin
Han sitter i Saudi

Hur mycket har du betalat?
Citera
2026-06-10, 04:16
Avstängd
Har du sett lägenheten så att du vet att den existerar?

Källa: Polisen

"Bostadsbedragare använder sig av olika knep för att få den som är intresserad av en bostad att skicka en depositionsavgift i förväg. Bedragarna kan också påstå att de vill ta en kreditupplysning på personen och skickar en QR-kod. När den som vill har lägenheten väl är på plats kan det visa sig att lägenheten inte existerar, eller att nyckeln inte passar i dörren".
Citera
2026-06-10, 05:58
Medlem
tnems avatar
Citat:

Hej. Jag ska hyra en lägenhet i Stockholm men personen bor utomlands. Han ville ha deposition i förhand så jag skickade honom och har hans namn, och när jag söker adressen står det att han är skriven där.

Han skickade sin pappas nummer och mycket väl stämde det han sa om vad han heter när man söker upp det.

Vad mer för åtgärder behöver jag säkra ifall jag blir lurad?

Har du pratat med pappan?

Var det bråttom att betala depositionen?
Det är en red flag.
Citera
2026-06-10, 06:26
Medlem
Mailmanss avatar
Det är ju märkligt måste jag säga.
Men samtidigt en väldigt avancerad scam om de nu är en.

Nästa fråga är: Är hyran nästan för bra för att vara sann, eller är den marknadsmässig?
Citera
2026-06-10, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är ju märkligt måste jag säga.
Men samtidigt en väldigt avancerad scam om de nu är en.

Nästa fråga är: Är hyran nästan för bra för att vara sann, eller är den marknadsmässig?

Asså även hans lillebror är skriven på adressen men de hade inte samma efternamn. Så han skickade bild på han och sin lillebror där studentkepsen har efternamn så det stämde.
Jag har sett video på lägenheten.

Hyran är 7000kr för en 1a i Norra Stockholm 26kvm2
Citera
2026-06-10, 07:54
Avslutad
Citat:
Asså även hans lillebror är skriven på adressen men de hade inte samma efternamn. Så han skickade bild på han och sin lillebror där studentkepsen har efternamn så det stämde.
Jag har sett video på lägenheten.

Hyran är 7000kr för en 1a i Norra Stockholm 26kvm2

Så nu har jag ID på han & en bild han tog live på honom. Adressen är han skriven på och sin lillebror som han även bevisade. Nummer till hans pappa (som ska ge nycklar och jag ska skrivs kontrakt) på plats. Även hans nummer från Saudi som han ringt mig ifrån flera gånger (om de spelar roll). Även kvitto på betalning som gjorts tills hans Swish nummer med hans namn.

Det ända är jag är rädd är att han är i Saudi så vet inte om en polisanmälan hade gjort mycket
Citera
2026-06-10, 08:14
Medlem
Citat:

Hej. Jag ska hyra en lägenhet i Stockholm men personen bor utomlands. Han ville ha deposition i förhand så jag skickade honom och har hans namn, och när jag söker adressen står det att han är skriven där.

Han skickade sin pappas nummer och mycket väl stämde det han sa om vad han heter när man söker upp det.

ja du blir blåst!!! klockrent bedregäri,
Citera
2026-06-10, 08:19
Medlem
hm skulle jag hyra ut en lägenhet skulle jag kolla upp personen ordentligt, har denne kollat upp dig ?
för 20 år sen drog jag 4,5 månader till thailand vågade inte hyra ut så fick stå tom men det var bara 2300 kr /mån i hyra
Senast redigerad av diseledvin 2026-06-10 kl. 08:23.
Citera
2026-06-10, 08:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Har du fått se lägenheten?
Citera
2026-06-10, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Har du fått se lägenheten?

Nej. Han frågade i början när jag först ville se lägenheten men jag sa det behövs inte då jag bor 5h bort och bad istället om videofilm, som han skickade och sa den gamla hyresgästen filmade innan hon flyttade ut förra veckan. Och man såg resväskor vid dörringång. Jag flyttar dit om 3 dagar isåfall och han svara än jämt ganska fort inom 1 minut varje gång jag frågar om något
Citera
2026-06-10, 08:52
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Nej. Han frågade i början när jag först ville se lägenheten men jag sa det behövs inte då jag bor 5h bort och bad istället om videofilm, som han skickade och sa den gamla hyresgästen filmade innan hon flyttade ut förra veckan. Och man såg resväskor vid dörringång. Jag flyttar dit om 3 dagar isåfall och han svara än jämt ganska fort inom 1 minut varje gång jag frågar om något

Har du skrivit kontrakt?
Citera
2026-06-10, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Har du skrivit kontrakt?

Nej, skriftligt standard kontrakt när jag flyttar in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto