Citat:
Ursprungligen postat av
rendevouz
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.
Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.
Har några gånger stått på diverse avsides parkeringar och det har väl funkat. Men med tanke på alla sneda blickar jag får känner jag att det bara är en tidsfråga innan nån ordningsvakt eller polisen kommer och ger nån slags bot.
Min senaste idé är att åka ut på motorvägen till närmaste rastplats. Alla förbipasserande är då på genomresa, det är ingens "hemmaplan" = färre som bryr sig? Dessutom mindre anledning för folk att misstänka stöld.
Nån som är i samma sits och har andra idéer?
"I stan" som i mitt på Sveavägen eller?
Själv uppväxt i närförort, som det så vackert hette på den tiden, så lärde man sig omgivningarna och vilka ställen det gick att stå och "trottoarmecka" på. Av praktiska skäl oftast asfalterade ytor som allmänna parkeringar. Gärna i industriområden. (På den tiden var det inte p-avgifter tamefan överallt heller!)
FÅR man stå på t ex ICA Maxi-parkeringen och byta tändstift då? Tja, vet faktiskt inte... Det är ju egentligen inte olagligt i sig att sätta dit ny generatorrem eller dylikt på en bil på en offentligt plats. Det handlar väl mer om de kan anse att du skräpar ner runt omkring dig. Framför allt om du slabbar med vätskor... Tyvärr är väl just olje- och filterbyte ett av de där jobben som det kan tänkas att man som egenmekaniker tar sig an för att spara pengar.

Kanske också jobb där man måste släppa ut kylarvätskan.
Men i övrigt. Byta bromsklossar på typ parkeringen bredvid fotbollsplan när det inte är match? Som sagt, om de INTE kan ta dig på någon form av miljöbrott för att det rinner bromsvätska på asfalten så ska du väl inte ha begått något konkret brott tänker jag.
Det är också i viss mån en attitydfråga. Det är fullt möjligt att snuten kliver ur bilen och frågar "Hur var det här då?" Men om du är glad och trevlig mot polisen och du inte är en påtänd pundare och dessutom förklarar läget att du inget garage har och är fattig, men bilen måste ju fungera och vara trafiksäker, he he. Så är det troligt att de släpper det. Något direkt klart och tydligt brott har du ju inte gjort. OM det nu inte rinner olja neråt gatan...
Apropå rinner olja, så räknar jag med att du menar lite enklare jobb. Inte byta bakaxel eller växellåda o d...