2026-06-09, 23:22
  #13
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Övervägt det, men känns som större risk att någon sur väktare dyker upp där än på random parkering? Men kanske tänker fel.



Nej, faktiskt väldigt smal. Bytte olja på en parkering utan en domkraft en gång, fast det var bra trångt. Står du på gatan och mekar, eller hur menar du?
Det är väl bara att leta upp en yta någonstans där det är fast och plant. Senast stod jag utanför något företag i Bredäng eller om det var Sätra, minns inte riktigt.
Citera
2026-06-09, 23:23
  #14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
När jag var student och bodde i korridor mekade jag på parkeringen utanför ett par gånger. Någong gång hemma hos en kompis på den tiden.

Men det finns nog ställen som föreslagits som kan funka bra. Du får väl se dig om i närområdet, det är ju segt om det är för långt.. Men Biltemas parkering är väl en del som mekar kanske.
Biltemas parkering har tom jag småmekat på fast jag har garage hemma. Så länge man inte skitar ner (olja) eller lämnar skräp efter sig tittar ingen snett på dig om du byter bromsbelägg där.
Citera
2026-06-09, 23:29
  #15
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Biltemas parkering har tom jag småmekat på fast jag har garage hemma. Så länge man inte skitar ner (olja) eller lämnar skräp efter sig tittar ingen snett på dig om du byter bromsbelägg där.

Oljan fixar du på närmsta grusväg, det är ju ändå oljeblandat grus de hivar på. Ryck pluggen och kör 100 meter, sedan i pluggen och ny olja. Klart!
Citera
2026-06-09, 23:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Kör till ett ställe där det finns vandringsled. Många står parkerade lite smått knas då och ingen bryr sig.

Låter inte så bra då jag misstänker att det finns risk att man skitar ner när man mekar, med spill av vätskor och andra ämnen av olika slag som man inte vill ha i närheten av naturen.
__________________
Senast redigerad av Hominem 2026-06-09 kl. 23:33.
Citera
2026-06-09, 23:47
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Biltemas parkering har tom jag småmekat på fast jag har garage hemma. Så länge man inte skitar ner (olja) eller lämnar skräp efter sig tittar ingen snett på dig om du byter bromsbelägg där.

Nej det funkar säkert. Sen skulle jag nog dra gränsen där.. vid typ bromsbelägg.

Förresten bytte jag en multirem på en rastplats en gång mitt under semestern. Det var en del som var nyfikna och jag visste inte hur jag skulle göra men det gick till slut,
Citera
2026-06-10, 05:05
  #18
Medlem
Finns det inte mekarplatser på mackarna längre som det gjorde förr i tiden?
Citera
2026-06-10, 06:10
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.

Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.

Har några gånger stått på diverse avsides parkeringar och det har väl funkat. Men med tanke på alla sneda blickar jag får känner jag att det bara är en tidsfråga innan nån ordningsvakt eller polisen kommer och ger nån slags bot.

Min senaste idé är att åka ut på motorvägen till närmaste rastplats. Alla förbipasserande är då på genomresa, det är ingens "hemmaplan" = färre som bryr sig? Dessutom mindre anledning för folk att misstänka stöld.

Nån som är i samma sits och har andra idéer?
"I stan" som i mitt på Sveavägen eller?
Själv uppväxt i närförort, som det så vackert hette på den tiden, så lärde man sig omgivningarna och vilka ställen det gick att stå och "trottoarmecka" på. Av praktiska skäl oftast asfalterade ytor som allmänna parkeringar. Gärna i industriområden. (På den tiden var det inte p-avgifter tamefan överallt heller!)
FÅR man stå på t ex ICA Maxi-parkeringen och byta tändstift då? Tja, vet faktiskt inte... Det är ju egentligen inte olagligt i sig att sätta dit ny generatorrem eller dylikt på en bil på en offentligt plats. Det handlar väl mer om de kan anse att du skräpar ner runt omkring dig. Framför allt om du slabbar med vätskor... Tyvärr är väl just olje- och filterbyte ett av de där jobben som det kan tänkas att man som egenmekaniker tar sig an för att spara pengar. Kanske också jobb där man måste släppa ut kylarvätskan.
Men i övrigt. Byta bromsklossar på typ parkeringen bredvid fotbollsplan när det inte är match? Som sagt, om de INTE kan ta dig på någon form av miljöbrott för att det rinner bromsvätska på asfalten så ska du väl inte ha begått något konkret brott tänker jag.
Det är också i viss mån en attitydfråga. Det är fullt möjligt att snuten kliver ur bilen och frågar "Hur var det här då?" Men om du är glad och trevlig mot polisen och du inte är en påtänd pundare och dessutom förklarar läget att du inget garage har och är fattig, men bilen måste ju fungera och vara trafiksäker, he he. Så är det troligt att de släpper det. Något direkt klart och tydligt brott har du ju inte gjort. OM det nu inte rinner olja neråt gatan...

Apropå rinner olja, så räknar jag med att du menar lite enklare jobb. Inte byta bakaxel eller växellåda o d...
__________________
Senast redigerad av Gissa vem 2026-06-10 kl. 06:13.
Citera
2026-06-10, 06:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.

Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.

Har några gånger stått på diverse avsides parkeringar och det har väl funkat. Men med tanke på alla sneda blickar jag får känner jag att det bara är en tidsfråga innan nån ordningsvakt eller polisen kommer och ger nån slags bot.

Min senaste idé är att åka ut på motorvägen till närmaste rastplats. Alla förbipasserande är då på genomresa, det är ingens "hemmaplan" = färre som bryr sig? Dessutom mindre anledning för folk att misstänka stöld.

Nån som är i samma sits och har andra idéer?
När jag bodde i lägenhet och inte hade något garage så hittade jag ett jävligt lämpligt dike som jag gjorde om till smörjgrop, tog dit lite stock & virke och byggde som en platform att krypa in under, det var jävligt behändigt, fast lite trångt. Kanske inte rekommenderat om du bor i södra sverige, då är du väl mer fästing än människa när du kryper fram igen.
Citera
2026-06-10, 07:14
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Låter inte så bra då jag misstänker att det finns risk att man skitar ner när man mekar, med spill av vätskor och andra ämnen av olika slag som man inte vill ha i närheten av naturen.
Tänkte du byta olja då?
Citera
2026-06-10, 08:05
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.

Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.

Har några gånger stått på diverse avsides parkeringar och det har väl funkat. Men med tanke på alla sneda blickar jag får känner jag att det bara är en tidsfråga innan nån ordningsvakt eller polisen kommer och ger nån slags bot.

Min senaste idé är att åka ut på motorvägen till närmaste rastplats. Alla förbipasserande är då på genomresa, det är ingens "hemmaplan" = färre som bryr sig? Dessutom mindre anledning för folk att misstänka stöld.

Nån som är i samma sits och har andra idéer?
det beror på vad som skall göras, det är lurigt dra iväg till en rastplast utanför storstäderna då de är ofta helt fulla med "turister" som är här för att stjäla och utländska lastbilschaufförer som inte får vara på de vanliga ställena. vad gör du liksom om du börjar plocka med bilen o får inte ihop det och måste köra iväg för hämta några fler verktyg liksom?

jag brukar fixa det rätt på gatan, ibland backar jag upp bilen så ett eller två av däcken är på en högre trottoarkant o så kryper jag under, man lär sig sina ställen. Jag bor på ett sådant ställe där ingen frågar något utan alla bara tycker det är trevligt att någon är ute o plockar med sin bil (håller borta tjuvar från de andra bilarna)
Citera
2026-06-10, 08:07
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Finns det inte mekarplatser på mackarna längre som det gjorde förr i tiden?

de finns men inte så många men tyvärr väldigt dyra nu
Citera
2026-06-10, 08:08
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Oljan fixar du på närmsta grusväg, det är ju ändå oljeblandat grus de hivar på. Ryck pluggen och kör 100 meter, sedan i pluggen och ny olja. Klart!

köra utan olja? din motor är helt förstörd innan du kommit 5 meter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in