2026-06-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Inte så mycket konkret:

Okej tack för det du tog fram.
Citera
2026-06-09, 01:34
Moderator
Schlesiens avatar
Lisa Vinsa lämnar Piteå Elit för ett långloppsteam.
Citera
2026-06-09, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Förvånande att Piteå haft kvar henne så länge som de haft om man ser till hur de agerade mot en del åkare som inte var i absoluta toppen för några år sen. Sen ska det väl i ärlighetens namn sägas att det är några år sen nu som Piteå kastade ut sina gamla åkare för att värva Ebba och Jonna och sen dess känns det som att de är tillbaka till att vara en elitklubb för Norrbottningar på samma sätt som FBSK och Mora suger upp allt folk från södra Sverige.

Sen tror jag nog att de gärna skulle se Crusell och Elin H tävla för dem med tanke på att de verkar se även Skellefteå som sitt upptagningsområde.
Citera
2026-06-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Först gången jag är enig med Challe tror jag. Kräver mer av en vuxen karl än dessa sandlåde-nivåer. Har man kritik så framför man dem personligen. Först om kritiken inte får effekt eller slår tillbaka vänder man sig till pressen.

Jag tror inte vi fått reda på om Anger framfört något personligen eller inte? Jag tror litegrann att vi varit i den senare situationen, flera åkare har sagt saker internt men det har inte hänt något alls som tyder på att den kritiken togs på allvar. Till slut går en eller flera till pressen, speciellt som det efter OS ringer journalister hela tiden och gärna vill prata. Men det är klart, bevis för det har jag inte.
Citera
2026-06-09, 12:10
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Först gången jag är enig med Challe tror jag. Kräver mer av en vuxen karl än dessa sandlåde-nivåer. Har man kritik så framför man dem personligen. Först om kritiken inte får effekt eller slår tillbaka vänder man sig till pressen. Anger får gärna vara kritisk mot hur landslaget drivs men dels är han en ungtupp utan särskilt stor erfarenhet alls, dels så beror hans katastrof-år på eget bevåg. Är det någon som stått bakom Anger trots en helt miserabel säsong är det landslaget. Att i det läget slå på den stora trumman är ju bara idiotiskt. Ska jag vara ärlig så framstår längdstjärnorna mer och mer som ett gäng gnällspikar. Kanske är det gruppen som skapar en osund, omogen kultur och inget annat.
Hur vet du att Anger inte försökt prata med Byström. Linn har väl sagt att hon försökt men inte nått fram?
Citera
2026-06-10, 01:42
Medlem
Byström och hans team har förvandlat landslaget till en stängd klubb. Under alla dessa fem år har de praktiskt taget inte alls arbetat med återväxten.
​I damlandslaget finns det exakt noll nya namn under OS-cykeln. I herrlaget har Anger och Myhlback dykt upp, men det är inte ett resultat av landslagets talangutveckling, utan deras fäders förtjänst.
​I jämförelse med Norge har allt bara blivit sämre i det svenska skidkungariket under den senaste OS-cykeln.
Citera
2026-06-10, 07:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryToni
Byström och hans team har förvandlat landslaget till en stängd klubb. Under alla dessa fem år har de praktiskt taget inte alls arbetat med återväxten.
​I damlandslaget finns det exakt noll nya namn under OS-cykeln. I herrlaget har Anger och Myhlback dykt upp, men det är inte ett resultat av landslagets talangutveckling, utan deras fäders förtjänst.
​I jämförelse med Norge har allt bara blivit sämre i det svenska skidkungariket under den senaste OS-cykeln.
Att påstå att Byström och landslagsledningen inte har arbetat med återväxten är direkt felaktigt. Sedan om man arbetat tillräckligt mycket med detta och på rätt sätt är en annan fråga.

Vilka i damernas A-landslaget borde ha petats och vid vilka tävlingar?
Citera
2026-06-10, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att påstå att Byström och landslagsledningen inte har arbetat med återväxten är direkt felaktigt. Sedan om man arbetat tillräckligt mycket med detta och på rätt sätt är en annan fråga.

Vilka i damernas A-landslaget borde ha petats och vid vilka tävlingar?

Visst gjorde de någonting, men det var uppenbarligen inte tillräckligt och inte alls på det sätt som krävdes.
Det handlar inte om att peta någon från landslaget, utan om att skapa en konkurrenskraftig miljö inom laget. Titta bara på reserven i det där damlandslaget – de lyckas inte ens ta sig vidare från kvalet i sprinten på hemmaplan och förlorar mot 20-åriga kanadensiskor och fransyskor, som själva har svårt att ta sig in i topp 30.
De har varken högkvalitativ utrustning eller några framsteg i den fysiska formen.
Under hela 2000-talet har svenskarna fått fram nya namn inför varje olympisk cykel, men under den senaste fanns det inga.
Citera
2026-06-10, 08:42
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Ski Classics känns mer och mer som en Elefantkyrkogård.
Citera
2026-06-10, 10:21
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Visst gjorde de någonting, men det var uppenbarligen inte tillräckligt och inte alls på det sätt som krävdes.
Det handlar inte om att peta någon från landslaget, utan om att skapa en konkurrenskraftig miljö inom laget. Titta bara på reserven i det där damlandslaget – de lyckas inte ens ta sig vidare från kvalet i sprinten på hemmaplan och förlorar mot 20-åriga kanadensiskor och fransyskor, som själva har svårt att ta sig in i topp 30.
De har varken högkvalitativ utrustning eller några framsteg i den fysiska formen.
Under hela 2000-talet har svenskarna fått fram nya namn inför varje olympisk cykel, men under den senaste fanns det inga.
Märta Rosenberg gick till semifinal i senaste VM, men det kanske inte räcker?
Problemet för yngre damer är att konkurreen om platserna i världscupen är supertuff, dvs att vara världens bästa u23 åkare är ingen garant för att få köra i världscupen. Alltså är det bara i Falun många får chansen och har man en dålig dag just då så ser det inte så bra ut om man inte lyfter blicen och ttar på scan cup eller u23 vm, där Sverige vunnit damsprinten senaste två åren. Men viss hade man önskat sig ett steg framåt för Märta och någa herrar i vintras, men på damsidan har vi ju vårt stakaste landsla nånsin, som faktiskt är kandidat till starkaste damlandslaget alla kategorier nånsin - där sjukdomar och lite konstiga utagningar gjorde att det "bara" blev 5 guld, 4 silver och 1 brons på OS.
Citera
2026-06-10, 11:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Man har smalnat av Team Bauhaus och åkarna i Team Bauhaus har fått vara med på A-landslagets läger. Och fått åka en del i världscupen. Jag vet inte vad man organisatoriskt borde ha gjort eller kunde ha gjort istället.

Sedan har resultaten inte varit alls tillräckligt bra för att utmanarna skulle kunna ta en reguljär plats i världscuplaget eller slå sig in A-landslaget. Och då kan man diskutera om det varit för dålig träning eller om det är för dålig talang hos åkarna.

Det är två saker som du skriver som jag inte alls förstår:
Citat:
Titta bara på reserven i det där damlandslaget – de lyckas inte ens ta sig vidare från kvalet i sprinten på hemmaplan och förlorar mot 20-åriga kanadensiskor och fransyskor, som själva har svårt att ta sig in i topp 30.
Märta Rosenberg, Elin Henriksson och Lisa Ingesson tog sig alla vidare från kvalet i Falun.

Citat:
Inte har högkvalitativ utrustning? Inte några framsteg i den fysiska formen?

PS. Jag diskuterar allts bara damerna. Hos herrarna sker en generationsväxling av sig själv då de äldre åkarna presterade alltför dåliga resultat under säsongen.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-06-10 kl. 11:29.
Citera
2026-06-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hur vet du att Anger inte försökt prata med Byström. Linn har väl sagt att hon försökt men inte nått fram?
Det är min slutsats efter av att ha tagit del av båda sidors kommunikation. Att driva igenom organisatoriska förändringar tar tid, kraft och kommunikations- och samarbetsförmåga. Man måste ha en ett mål och genomförbar och realistisk plan att arbeta efter. Inget av detta har presenterats publikt av åkarna . Det kan också vara som så att vad ett antal gnällspikar gnäller om är fel och att landslagsledningen fortsatte att arbeta enligt vad de ansåg var empiriskt framgångsrikt. Själv är jag neutral i sakfrågan. Men att sitta och gnälla i media som 23-åring efter att själv ha gjort bort sig duktigt är inte en stil som imponerar på mig. Du kanske går loss på sånt, vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in