2024-07-11, 20:12
Avslutad
I havsbandet (1890) var Strindbergs tredje bok i skärgårdsmiljö efter Hemsöborna och Skärkarlsliv. Temat med den intellektuella övermänniskan som anser sig vara en högre stående varelse än de obildade skärgårdsborna och kvinnor framstår idag som rätt löjlig och främmande. Men å andra sidan måste de friska och färgstarka natur- och miljöskildringarna i den här romanen räknas till en av litteraturens mer svårslagna höjdpunkter som gör denna bok klart läsvärd.
Citera
2026-06-09, 23:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

"I havsbandet" är i min mening klart underskattad. Lysande porträtt av fiskeriintendent Axel Borg som övermänniska och Strindbergs alter ego.
Tack för tipset.

Jag har läst ett par kapitel i originalet Hafsbandet från 1890.

Fantastiskt språk. Rikt. Mustigt. Satans duktig på svenska är han här tycker jag.

Jag tvivlar på att jag kommer läsa ut den. Jag tror inte historien kommer intressera mig - men vi får se. I vilket fall är det klumpigt att läsa PDF. Finns på Litteraturbanken. Suveränt att det finns men klumpigt som sagt. Epub finns också, men det är från nationalutgåvan. I den är språket bearbetat - men jag vill helt läsa Augusts ursprungliga stavningar etc.
Senast redigerad av Madagascar 2026-06-09 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in