2026-06-09, 22:20
  #1
Medlem
rendevouzs avatar
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.

Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.

Har några gånger stått på diverse avsides parkeringar och det har väl funkat. Men med tanke på alla sneda blickar jag får känner jag att det bara är en tidsfråga innan nån ordningsvakt eller polisen kommer och ger nån slags bot.

Min senaste idé är att åka ut på motorvägen till närmaste rastplats. Alla förbipasserande är då på genomresa, det är ingens "hemmaplan" = färre som bryr sig? Dessutom mindre anledning för folk att misstänka stöld.

Nån som är i samma sits och har andra idéer?
Citera
2026-06-09, 22:24
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
P-hus är ju en klassiker. I en avskild vrå högst upp eller längst ner. Man kan kanske inte dra igång gassvetsen eller ens vinkelslipen. Men byta luftfilter och liknande funkar.
Citera
2026-06-09, 22:24
  #3
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.

Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.

Har några gånger stått på diverse avsides parkeringar och det har väl funkat. Men med tanke på alla sneda blickar jag får känner jag att det bara är en tidsfråga innan nån ordningsvakt eller polisen kommer och ger nån slags bot.

Min senaste idé är att åka ut på motorvägen till närmaste rastplats. Alla förbipasserande är då på genomresa, det är ingens "hemmaplan" = färre som bryr sig? Dessutom mindre anledning för folk att misstänka stöld.

Nån som är i samma sits och har andra idéer?

Nu har jag inte ditt problem då jag har stort garage och verkstad, men har du ingen vän, bekant eller släkting med lämpligt utrymme?
Citera
2026-06-09, 22:24
  #4
Medlem
Kör till ett ställe där det finns vandringsled. Många står parkerade lite smått knas då och ingen bryr sig.
Citera
2026-06-09, 22:29
  #5
Medlem
rendevouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu har jag inte ditt problem då jag har stort garage och verkstad, men har du ingen vän, bekant eller släkting med lämpligt utrymme?

Jo men ingen inom rimligt avstånd. Alla mina nära vänner är antingen stadsråttor eller fattiglappar. Eller både och.
Citera
2026-06-09, 22:33
  #6
Medlem
rendevouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Kör till ett ställe där det finns vandringsled. Många står parkerade lite smått knas då och ingen bryr sig.

Nu snackar vi! Parkeringar vid vandringsled har kanske rätt slags aura för detta. Testat själv?
Citera
2026-06-09, 22:34
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Åkte till någon kompis som hade garage eller klassikern, jobbets garage kombinerat med fullt utrustad verkstad. Blev inlåst där en gång när alla låst och gått hem och mobiltelefoner inte fanns.
Citera
2026-06-09, 22:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Nu snackar vi! Parkeringar vid vandringsled har kanske rätt slags aura för detta. Testat själv?
Bara noterat att folks bildörrar och huvar stått öppet och ingen bryr sig.
Som mest byter jag en lampa och det är lätt fixat i stan där man står om det behövs.
Men just nu är jag ändå bil-lös.
Citera
2026-06-09, 22:40
  #9
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.

Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.
Är du extremt överviktig? Jag använder en domkraft eller två sen fixar jag det som behöver fixas.
Citera
2026-06-09, 22:50
  #10
Medlem
rendevouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
P-hus är ju en klassiker. I en avskild vrå högst upp eller längst ner. Man kan kanske inte dra igång gassvetsen eller ens vinkelslipen. Men byta luftfilter och liknande funkar.

Övervägt det, men känns som större risk att någon sur väktare dyker upp där än på random parkering? Men kanske tänker fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Är du extremt överviktig? Jag använder en domkraft eller två sen fixar jag det som behöver fixas.

Nej, faktiskt väldigt smal. Bytte olja på en parkering utan en domkraft en gång, fast det var bra trångt. Står du på gatan och mekar, eller hur menar du?
Citera
2026-06-09, 22:56
  #11
Medlem
laughingducks avatar
Stödmedlem i lokala ” raggarklubben ”
Så skriver upp mig på deras lyft vid behov .
Citera
2026-06-09, 23:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rendevouz
Jag bor i stan och har inget garage. Behöver då och då fixa lite grejer på bilen och känner inte för att betala tusenlappar för nåt som är enkelt att fixa själv.

Finns några få GDS-hallar kvar men de har ju blivit så dyra så man sparar knappt något i slutändan.

Har några gånger stått på diverse avsides parkeringar och det har väl funkat. Men med tanke på alla sneda blickar jag får känner jag att det bara är en tidsfråga innan nån ordningsvakt eller polisen kommer och ger nån slags bot.

Min senaste idé är att åka ut på motorvägen till närmaste rastplats. Alla förbipasserande är då på genomresa, det är ingens "hemmaplan" = färre som bryr sig? Dessutom mindre anledning för folk att misstänka stöld.

Nån som är i samma sits och har andra idéer?

När jag var student och bodde i korridor mekade jag på parkeringen utanför ett par gånger. Någong gång hemma hos en kompis på den tiden.

Men det finns nog ställen som föreslagits som kan funka bra. Du får väl se dig om i närområdet, det är ju segt om det är för långt.. Men Biltemas parkering är väl en del som mekar kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in