2026-06-09, 18:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Suck!

Det enda som är oklart är vem som faktiskt bestämda att Alinia skulle vara med, det har i sann svensk ordning tillåtits ramla mellan stolarna. Det är nämligen den enda person i den här soppan som faktiskt klåpat.

Sen har SVT rättat till klåpet och följer nu sina riktlinjer och regler. Ingen är diskriminerad, det har ingenting med väsnter/höger att göra, ingen är nåt jävla "offer" och också om programmet handlar om politik så handlar inte SVT:s dumpning av ett avsnitt om politik.

Men visst, det är fritt fram att yla mot månen, slita sitt hår, rulla sig i aska och allt möjligt annat man kommer på. Frågan är vad som blir bättre av det...?
Det är väl vad du själv gör. Det här är bara tröttsamt. Vill du diskutera saker, gärna det, men din kritik handlar om att de som engagerar sig i frågan gör fel. Det är en sidodebatt. Du får starta en tråd och diskutera varför människor engagerar sig i olika frågor.

Det du säger om vem som beslutat det är egentligen ointressant.
Citera
2026-06-09, 18:53
Medlem
Citat:
Hänger inte med, vad har det med saken att göra?

Hahaha, allvarligt, du fattar inte ens kopplingen?? 😂😂😂
Citera
2026-06-09, 18:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det här med Alina är ett klockrent exempel på kancellering av någon pga åsikter efter att ett drev av vänsteranhängare lyckats påverka SVT.

Att ta in någon i ett program på grund av dennes åsikter är ingen diskriminering mot andra, däremot är det särbehandling att plocka bort någon pga dennes åsikter.

Så du har hamnat i en mycket märklig position här.

Jag bryr mig faktiskt inte ett smack om varken Alinia, programmet eller "vänsterdrevet", och ärligt talat vet jag inte ens vilka åsikter det är fråga om.

Jag håller bara inte med om att det ens är nån "grej".

SVT kan helt enkelt inte sända program med innehåll som strider mot deras egna regler. Det är ett enkelt solklart faktum som ALLA normalt funtade människor kan hålla med om, inte sant? Har man regler så ska man tammefan också följa dem.

Nu har den ansvariga utgivaren kollat hela grejen och kommit fram till att det skulle strida mot SVTs regler, så då har SVT inget annat val än att INTE sända det avsnittet. Annars skulle de ju bryta mot sina egna regler...

Så långt är borde det vara kristallklart.

Det innebär förstås att nån klåpare nånstans har producerat innehåll som strider mot SVTs regler, och inte kommer att kunna sändas i TV. Vem det är har såvitt jag förstått inte klarnat, eftersom alla skyller ifrån sig. Inklusive den ansvariga producenten som medger att han föreslagit Alinia men inte själv fattat några beslut.

Och det är fullt möjligt att det var det s.k. "vänsterdrevet" som gjorde att SVT snabbt var tvungna att uppmärksamma hela grejen, och granska ifrågavarande avsnitt och Alinias lämplighet att vara med i programmet. Utgående från sina egna regler för vad som är okej. Men det är rätt irrelevant, för om SVT kommit fram till att det ÄR okej att Alinia är med så hade avsnittet sänts i TV.

No big deal. Jag förstår inte uppståndelsen, gnället, offermentaliteten och de helt galna påståendena om "censur" och "diskriminering". Det är helt vrickat, ur min synvinkel...
Citera
2026-06-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ingen aning, det får du ta med SVT.

Jag tycker det var en klåpig miss av SVT att plocka in en irriterande youtuber bara för att programmet skulle framstå som mer rivigt och fräscht, och det skulle ha varit precis lika idiotiskt om det hade varit nån extrem "vänster", extrem "islamist" eller extrem vad-som-helst.

Nu är det dock fixat, case closed.

Det är rätt många i tråden som inte håller med dig om att det är ”case closed”.

Vet du hur många ”irriterande youtubers” som redan har varit med i programmet?

Jag kan berätta för dig att det är ganska många.
Citera
2026-06-09, 19:07
Medlem
Citat:
Suck!

Det enda som är oklart är vem som faktiskt bestämda att Alinia skulle vara med, det har i sann svensk ordning tillåtits ramla mellan stolarna. Det är nämligen den enda person i den här soppan som faktiskt klåpat.

Sen har SVT rättat till klåpet och följer nu sina riktlinjer och regler. Ingen är diskriminerad, det har ingenting med väsnter/höger att göra, ingen är nåt jävla "offer" och också om programmet handlar om politik så handlar inte SVT:s dumpning av ett avsnitt om politik.

Men visst, det är fritt fram att yla mot månen, slita sitt hår, rulla sig i aska och allt möjligt annat man kommer på. Frågan är vad som blir bättre av det...?

Jag vet inte riktigt hur du har kunnat missa det men det är högst troligen Michael Lindgren. (Skapare och producent av IFS).
Citera
2026-06-09, 19:15
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är väl vad du själv gör. Det här är bara tröttsamt. Vill du diskutera saker, gärna det, men din kritik handlar om att de som engagerar sig i frågan gör fel. Det är en sidodebatt. Du får starta en tråd och diskutera varför människor engagerar sig i olika frågor.

Det du säger om vem som beslutat det är egentligen ointressant.

Håller med om att det är tröttsamt.

Jag ska lämna ämnet.

Men vill ändå påpeka att du har fel, jag anser inte att de som engagerar sig i ämnet gör fel, jag anser att grunderna för engagemanget inte finns där. Det gör enligt mitt sätt att se det att det stora och omfattande engagemanget är bortkastat, oberoende av hur mycket känslor och irritation SVTs beslut har väckt så finns egentligen ingen krok att hänga det på.

Det är den delen jag inte förstår, att sätta så mycket energi på nånting som aldrig kommer att leda nånvart, när det finns andra liknande frågor med betydligt stadigare grund och med reella möjligheter att faktiskt påverka nånting. Om man kanaliserade energin dit skulle jag förstå det, men att slösa bort den på sånt här är, återigen enligt mitt sätt att se det, enbart "korkat".
Citera
2026-06-09, 19:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Håller med om att det är tröttsamt.

Jag ska lämna ämnet.

Men vill ändå påpeka att du har fel, jag anser inte att de som engagerar sig i ämnet gör fel, jag anser att grunderna för engagemanget inte finns där. Det gör enligt mitt sätt att se det att det stora och omfattande engagemanget är bortkastat, oberoende av hur mycket känslor och irritation SVTs beslut har väckt så finns egentligen ingen krok att hänga det på.

Det är den delen jag inte förstår, att sätta så mycket energi på nånting som aldrig kommer att leda nånvart, när det finns andra liknande frågor med betydligt stadigare grund och med reella möjligheter att faktiskt påverka nånting. Om man kanaliserade energin dit skulle jag förstå det, men att slösa bort den på sånt här är, återigen enligt mitt sätt att se det, enbart "korkat".
Helt meningslös kommentar som ändå visar att inte du heller, klarar att inte engagera dig. Bara ur en annan aspekt.
Citera
2026-06-09, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag bryr mig faktiskt inte ett smack om varken Alinia, programmet eller "vänsterdrevet", och ärligt talat vet jag inte ens vilka åsikter det är fråga om.

SVT kan helt enkelt inte sända program med innehåll som strider mot deras egna regler. Det är ett enkelt solklart faktum som ALLA normalt funtade människor kan hålla med om, inte sant? Har man regler så ska man tammefan också följa dem.

Nu har den ansvariga utgivaren kollat hela grejen och kommit fram till att det skulle strida mot SVTs regler, så då har SVT inget annat val än att INTE sända det avsnittet. Annars skulle de ju bryta mot sina egna regler...

Det innebär förstås att nån klåpare nånstans har producerat innehåll som strider mot SVTs regler, och inte kommer att kunna sändas i TV. Vem det är har såvitt jag förstått inte klarnat, eftersom alla skyller ifrån sig. Inklusive den ansvariga producenten som medger att han föreslagit Alinia men inte själv fattat några beslut.

Och det är fullt möjligt att det var det s.k. "vänsterdrevet" som gjorde att SVT snabbt var tvungna att uppmärksamma hela grejen, och granska ifrågavarande avsnitt och Alinias lämplighet att vara med i programmet. Utgående från sina egna regler för vad som är okej. Men det är rätt irrelevant, för om SVT kommit fram till att det ÄR okej att Alinia är med så hade avsnittet sänts i TV.

No big deal. Jag förstår inte uppståndelsen, gnället, offermentaliteten och de helt galna påståendena om "censur" och "diskriminering". Det är helt vrickat, ur min synvinkel...

Alinias medverkan strider mot någon på Svt tyckande, inte mot bolagets regler.
Citera
2026-06-09, 20:11
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Hur definierar du blatte?

"Nick Alinia kommenterar SVT:s petning" https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=95150291#info

Blatte = ej nordisk härkomst

Har många vänner från Balkan, bra folk, kallar dem blattar också.

Nick verkar vara en liten förvirrad typ. Lite ”Jackie Arklöv-förvirring”.
Citera
2026-06-09, 21:03
Medlem
Citat:

Läs på åtminstone innan du uttrycker dig tvärsäkert. Från svt:

Citat:
Programmet följer våra sändningsregler så det handlar inte om innehållet. Det handlar om signalvärdet i att han är med. Det blir för allvarligt att låta honom bli en del av det offentliga samtalet som vilken aktör som helst, säger Helena Olsson till SVT Kulturnyheterna.

Problemet är att svt nu helt öppet tycker det är ok att censurera oliktänkande.

Edit: Fetade för tydlighet.
Senast redigerad av Ptp910 2026-06-09 kl. 21:08.
Citera
2026-06-09, 22:16
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Nick Alinia har blivit inbjuden till SVT's humorprogram IFS - invandrare för svenskar vilket har fått vänstern att gå fullständigt i taket. Paneldeltagaren Julia Frändfors hoppar av programmet, och säsongen, efter att Nick blivit inbjuden.
[...]
Vad tycker Flashback om detta? Rätt eller fel att låta alla komma till tals? Finns det en gräns?
Joakim Lamotte kommenterar Svt's beslut.

https://www.youtube.com/watch?v=GDY9BML6Tac
Senast redigerad av Batagare 2026-06-09 kl. 22:20.
Citera
2026-06-09, 22:21
Medlem
https://www.expressen.se/kultur/kulturdebatt/skaparen-svts-beslut--en-seger-for-nick-alinia/

Citat:
Det är dumt av SVT att inte sända avsnittet med Nick Alinia, skriver Michael Lindgren, skapare av SVT-programmet Invandrare för svenskar, IFS.

Så det kommer avsnittet kommer sändas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in