2026-06-09, 20:44
  #1
Medlem
Läste en krönika om att det behövs fler blodgivare (som alltid) och hon tyckte att blodgivare kunde få en gratis första hjälpen-kurs. Mycket bra förslag tycker jag.

Personligen känner jag att jag har fått nog. Har nog gett blod ett 50tal gånger men har börjat känna mig utnyttjad. Varför ska jag och 200 000 andra förse er andra med gratis blod.

Nä. Dags för ett blodgivar-uppror.
Citera
2026-06-09, 20:48
  #2
Avstängd
Trodde man var tvungen att lämna blod via röven där för ett ögonblick.

Gratis första hjälpen kurs var väl inte mycket att komma med, det får väl många ändå via jobbet t ex.

Vill dom verkligen få t ex unga att börja ge blod, då borde dom t ex ge ut biljetter till Way out west eller Rosendal Garden Party.

Eller på annat sätt bli sponsrade.
Citera
2026-06-09, 21:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Trodde man var tvungen att lämna blod via röven där för ett ögonblick.

Gratis första hjälpen kurs var väl inte mycket att komma med, det får väl många ändå via jobbet t ex.

Vill dom verkligen få t ex unga att börja ge blod, då borde dom t ex ge ut biljetter till Way out west eller Rosendal Garden Party.

Eller på annat sätt bli sponsrade.
Jag blev också besviken

Ska man ge blod så gör man väl ändå detta för en annan människas skull?
Citera
2026-06-09, 21:04
  #4
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Ska man ge blod så gör man väl ändå detta för en annan människas skull?

Utrustningen de använder för att tappa blod fick de också gratis eller?
Allt som vården behöver i sin drift kostar pengar men på något sätt förväntas människor skänka den mest eftertraktade resursen gratis?
__________________
Senast redigerad av Lagerkommandant 2026-06-09 kl. 21:06.
Citera
2026-06-09, 21:22
  #5
Medlem
bo-jerrys avatar
Det svåraste där jag bor är att blodbussen är så dålig på att vara tillgänglig. Den står oftast i ett område utanför stan helgfri söndag mellan 04:24 och 04:25. Hade den varit mer flexibel tex en vardag mellan 16 och 20 på olika platser hade nog antalet givare ökat drastiskt. Det är väldigt svårt just nu att ge blod eftersom man måste ha bil och ta tjänstledigt. Lite ansträngning från regionen hade löst mycket.
Citera
2026-06-09, 21:29
  #6
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Läste en krönika om att det behövs fler blodgivare (som alltid) och hon tyckte att blodgivare kunde få en gratis första hjälpen-kurs. Mycket bra förslag tycker jag.

Personligen känner jag att jag har fått nog. Har nog gett blod ett 50tal gånger men har börjat känna mig utnyttjad. Varför ska jag och 200 000 andra förse er andra med gratis blod.

Nä. Dags för ett blodgivar-uppror.

Självklart ska man ge blod man vet aldrig när man själv kan behöva några påsar t ex vid en bilolycka!
Citera
2026-06-09, 21:41
  #7
Medlem
Amazon-mannens avatar
Förr i tiden ( 90tal) fick man betalt, i.o.f.s. en symbolisk summa på 20 kr, men det drogs in av nåt jävla medmänsklighets-tuttinuttänkande..
Citera
2026-06-09, 21:56
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Det svåraste där jag bor är att blodbussen är så dålig på att vara tillgänglig. Den står oftast i ett område utanför stan helgfri söndag mellan 04:24 och 04:25. Hade den varit mer flexibel tex en vardag mellan 16 och 20 på olika platser hade nog antalet givare ökat drastiskt. Det är väldigt svårt just nu att ge blod eftersom man måste ha bil och ta tjänstledigt. Lite ansträngning från regionen hade löst mycket.
Slutade också pga. det blev för bökigt. Ta ledigt från jobbet, köra dit där den står, hitta parkeringsplats..

Tanken är god men det blir omständligt, kostar en ju några kronor i bensin, parkering, ledighet osv. så jag la ner det.
Citera
2026-06-09, 21:57
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Förr i tiden ( 90tal) fick man betalt, i.o.f.s. en symbolisk summa på 20 kr, men det drogs in av nåt jävla medmänsklighets-tuttinuttänkande..
Ja och man fick en gratis parkeringsbiljett.
Citera
2026-06-09, 22:09
  #10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Självklart ska man ge blod man vet aldrig när man själv kan behöva några påsar t ex vid en bilolycka!
Det tycker jag också, men man skall inte gå back på det. Inte så jag tycker man skall få betalt för det, men betalt för omkostnaderna runt omkring. Typ parkeringsbiljett, soppapengar och en kaffe med ostfralla. (sista hade de kvar när jag slutade)

Samma var när jag deltog i något forskningsprojekt på sjukhuset. Kostade mig 3x80kr i parkeringsavgift vid sjukhuset.
Kändes lite sisådär...
Citera
2026-06-09, 22:11
  #11
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det tycker jag också, men man skall inte gå back på det. Inte så jag tycker man skall få betalt för det, men betalt för omkostnaderna runt omkring. Typ parkeringsbiljett, soppapengar och en kaffe med ostfralla. (sista hade de kvar när jag slutade)

Samma var när jag deltog i något forskningsprojekt på sjukhuset. Kostade mig 3x80kr i parkeringsavgift vid sjukhuset.
Kändes lite sisådär...

Ja det är ju inte mening du ska gå back!
Citera
2026-06-09, 22:14
  #12
Medlem
Om man som kille vill 'ta den i röven', är det väl inte ens okej att lämna blod? Eler har könsdysforin infekterat även det reglementet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in