2026-06-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Mycket ordsallad från dig.

Du verkar ducka frågorna.

Jag tolkade det som du ville att Dumpen skulle redovisa de som fått upprättelse. De som fått upprättelse har ju överlevt sexuella övergrepp. Alltså hänga ut dem.

Är det okej att hänga ut gäddor utan anhöriga?

Hur vet du hur gäddorna jobbar?

Åh herregud.

Du får naturligtvis tro vad du vill. Vi lever i ett fritt samhälle. Men det är inte jag som gång på gång duckar de frågor som faktiskt ställs.

Det är bland annat du som gör just det. Inte sällan besvaras en fråga med en motfråga, och när det väl kommer ett resonemang bygger det oftast på att du tror att något är på ett visst sätt eller att du tycker att det borde fungera så, snarare än på att du faktiskt kan visa att det gör det.

Jag har heller aldrig påstått att jag vet exakt hur de uthängda personerna arbetar eller agerar i varje enskilt fall. Det jag sagt är att Dumpens scenarier och beskrivningar långt ifrån alltid speglar verkligheten på det sätt som vissa verkar ta för givet. Det är inte någon särskilt kontroversiell uppfattning om man tagit del av fler perspektiv än verksamhetens egna berättelser och självbeskrivninga

När det gäller min inställning till uthängningar rent generellt har jag redan redogjort för den flera gånger. Jag tycker inte att offentlig exponering är en bra metod, oavsett om det handlar om personer som gjort sig skyldiga till brott eller andra klandervärda handlingar. Dels därför att oskyldiga människor riskerar att drabbas, dels därför att det finns goda skäl att metoden faktiskt inte leder till de resultat man säger sig vilja uppnå.

Så jag vet faktiskt inte hur många gånger samma sak behöver upprepas innan det går fram. Det är inte brist på svar som är problemet här. Det är snarare oviljan att ta in dem när de inte passar den bild man redan bestämt sig för.
Citera
2026-06-09, 20:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Exakt. Utgångspunkten är att man aldrig ska använda metoder som utsätter barn för skada, då är vi överens om att Dumpens arbetsätt är dåligt.

Eftersom det leder till att barn till de uthängda förlorar vänner, blir utfrysta eller utsätts för mobbning och andra sociala konsekvenser.

Det är ju egentligen det här jag försökt säga hela tiden. Frågan handlar inte om att skydda vuxna från kritik eller konsekvenser av sina egna handlingar. Den handlar om att oskyldiga barn inte ska behöva bära en del av straffet.

Om man anser att barns välmående ska väga tyngst, då måste man också våga granska metoder som kan orsaka dem skada, även när de används i vad som sägs vara ett gott syfte. Annars blir principen villkorad, att alla barn är värda att skydda, utom de barn som råkar stå på fel plats i förhållande till rätt person.
Dumpen letar efter Gäddor, Takanashi letade efter barn och unga.
Ser du ingen skillnad?
Citera
2026-06-09, 21:00
Medlem
Citat:
Åh herregud.

Du får naturligtvis tro vad du vill. Vi lever i ett fritt samhälle. Men det är inte jag som gång på gång duckar de frågor som faktiskt ställs.

Det är bland annat du som gör just det. Inte sällan besvaras en fråga med en motfråga, och när det väl kommer ett resonemang bygger det oftast på att du tror att något är på ett visst sätt eller att du tycker att det borde fungera så, snarare än på att du faktiskt kan visa att det gör det.

Jag har heller aldrig påstått att jag vet exakt hur de uthängda personerna arbetar eller agerar i varje enskilt fall. Det jag sagt är att Dumpens scenarier och beskrivningar långt ifrån alltid speglar verkligheten på det sätt som vissa verkar ta för givet. Det är inte någon särskilt kontroversiell uppfattning om man tagit del av fler perspektiv än verksamhetens egna berättelser och självbeskrivninga

När det gäller min inställning till uthängningar rent generellt har jag redan redogjort för den flera gånger. Jag tycker inte att offentlig exponering är en bra metod, oavsett om det handlar om personer som gjort sig skyldiga till brott eller andra klandervärda handlingar. Dels därför att oskyldiga människor riskerar att drabbas, dels därför att det finns goda skäl att metoden faktiskt inte leder till de resultat man säger sig vilja uppnå.

Så jag vet faktiskt inte hur många gånger samma sak behöver upprepas innan det går fram. Det är inte brist på svar som är problemet här. Det är snarare oviljan att ta in dem när de inte passar den bild man redan bestämt sig för.
Ja det kanske hjälper dig om du ropar på Gud/herren.
Som jag skrev.

Jag tolkade det som du ville att Dumpen skulle redovisa de som fått upprättelse. De som fått upprättelse har ju överlevt sexuella övergrepp. Alltså hänga ut dem.

Anledningen till den tolkningen var att du efterfrågade personer som fått upprättelse. Det fanns en pessimism från din sida om det fanns sådana personer.

I din värld var det ett sätt att "visa" något.

Din bild kanske?
Citera
2026-06-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ser du ingen skillnad?
Jag har undersökt hur vanligt det är att tonåringar kontaktar vuxna som för dem är helt okända. Jag förstår att den verkligheten inte passar sektmedlemmarnas narrativ , när det gäller dumpen.
Att det finns vuxna som kontaktar och groomar tonåringar är det ingen som ifrågasätter, vilket sektmedlemmarna inbillar sig . Dock sker inga träffar gudskelov i verkligheten , utom i extrema undantagsfall som är illa nog.
Eftersom sektmedlemmarna vill att samtliga ca 800 gäddor i verkligheten har förgripit sig på minst 10 barn så passar min undersökning inte in i deras narrativ.
Så enkelt är det!
Citera
2026-06-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Jag hade ingen ambition att publicera något, utan bara checka av dumpens scenarier om de stämde överens med verkligheten. Du som bara har dumpen som källa kanske ska vidga vyerna för att öppna upp och minska trångsyntheten . Det kan faktiskt vara utvecklande.

Det är väl en sak om du gjorde det för någon annans räkning. Typ en tidning. Men du gör det på fritiden? I flera månader? Hur mår du?
Citera
2026-06-09, 21:18
Medlem
Citat:
Det är väl en sak om du gjorde det för någon annans räkning. Typ en tidning. Men du gör det på fritiden? I flera månader? Hur mår du?
För att belysa dumpens overkliga och falska scenario.
Citera
2026-06-09, 21:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Jag har undersökt hur vanligt det är att tonåringar kontaktar vuxna som för dem är helt okända. Jag förstår att den verkligheten inte passar sektmedlemmarnas narrativ , när det gäller dumpen.
Att det finns vuxna som kontaktar och groomar tonåringar är det ingen som ifrågasätter, vilket sektmedlemmarna inbillar sig . Dock sker inga träffar gudskelov i verkligheten , utom i extrema undantagsfall som är illa nog.
Eftersom sektmedlemmarna vill att samtliga ca 800 gäddor i verkligheten har förgripit sig på minst 10 barn så passar min undersökning inte in i deras narrativ.
Så enkelt är det!
Jag tycker det är märkligt att man kommer på iden att göra en sådan "undersökning".
Det är också märkligt att man efter den "undersökningen" anser sig kunna konstatera att inga träffar sker i verkligheten.
Citera
2026-06-09, 21:24
Medlem
Citat:
Till skillnad från dig finns inget behov för någon annans räkning . Jag ville bara se om dumpens scenarion
verkligen speglade verkligheten. Att jag kom fram till att så inte var fallet ,stör naturligtvis en sektmedlem som du. I övrigt mår jag alldeles prima, hur är det själv?
Citera
2026-06-09, 21:26
Medlem
Citat:
Jag tycker det är märkligt att man kommer på iden att göra en sådan "undersökning".
Det är också märkligt att man efter den "undersökningen" anser sig kunna konstatera att inga träffar sker i verkligheten.

Är det skillnad på inga eller ytterst få? Hur är det med svenska språket ?
Varför är det märkligt att undersöka verkligheten? Blir du störd av att verkligheten inte stämmer överens med ditt narrativ?
Citera
2026-06-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ser du ingen skillnad?

Jag tror inte riktigt att du läser det som faktiskt står.

Sa jag att det ena var bra och det andra var dåligt? Nej, det gjorde jag inte.

Det vore därför klädsamt om du läste texten en gång till, och gärna en gång extra om det fortfarande känns oklart. Förstår du ändå inte vad som avses, så fråga hellre vad jag menar än att fylla i luckorna med egna antaganden och sedan argumentera mot sådant jag aldrig påstått.

Nu ska jag iväg och ta hand om hästen.
Citera
2026-06-10, 03:28
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ja precis.
Det är tystnaden som dödar.
Så att prata löser alla problem, fiskaren fick prata men tog det ändå.

Upprättelse vad är det, och bara man får det så är allt löst? Jo just Dumpen känner sig nöjd och klar med detta när den så kallade upprättelsen infaller som ett halleluja.

Hur kan man tro att det löser alla problem, just detta att den skyldige straffas. Någon marginell lindring kan ske, men det behövs andra grejer.

Så om någon blir tagen under fylla och inte minns av vem, så är det just därför för alltid kört att nå någon harmoni. Fan vad folk försöker förenkla komplicerade funktioner.
Citera
2026-06-10, 07:03
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Många ord, men fortfarande inga svar.
Du kan inte visa att någon faktiskt fått upprättelse till följd av just Dumpens arbetssätt. Inte på det sättet och inte i den omfattning som ditt resonemang förutsätter.

Istället återkommer samma formuleringar om att det borde ha hjälpt, att det kan ha hjälpt eller att man får anta att det hjälpt. Men det är ju något helt annat än att faktiskt kunna peka på konkreta fall där sambandet går att belägga.

Det är väl egentligen det som är kärnan i problemet. Du verkar utgå från att nyttan är så självklar att den inte behöver visas, samtidigt som du accepterar väldigt konkreta skador för anhöriga och barn som ett rimligt pris att betala.

När man däremot ber om exempel på den påstådda nyttan, då blir det plötsligt väldigt tunt. Det betyder förstås inte att ingen någonsin kan ha upplevt någon form av upprättelse. Men om man ska använda det som ett argument för att försvara metoden, då måste man kunna visa mer än att man tror att det förhåller sig så.

Räcker det inte med dom artiklarna för att konstatera att det finns ett problem?
Hur många artiklar krävs egentligen innan du tycker att det är värt att ta på allvar?
Tio? Femtio? Hundra?
Hur många människor måste gå ut offentligt och berätta om sina erfarenheter innan det plötsligt får betydelse i dina ögon?

Det där är också märkligt. Å ena sidan verkar enstaka berättelser duga utmärkt när de stödjer den uppfattning man redan har. Å andra sidan avfärdas liknande uppgifter när de pekar på negativa konsekvenser, med motiveringen att underlaget inte är tillräckligt stort. Någonstans måste man väl ändå kunna erkänna att även enstaka fall kan visa att ett problem existerar. Frågan är inte om det drabbat varenda människa, utan om det överhuvudtaget sker och om det hade gått att undvika.

Då blir den intressanta frågan, var går din gräns? Hur många behöver träda fram innan du anser att det är ett problem som är värt att ta på allvar?

Du menar alltså att om en 10-årig flicka sitter och chattar med en 60-årig man, så förväntas hon först gå in på Dumpens hemsida, bläddra igenom tusentals uthängda profiler, bilder, könsbilder och grova chattloggar, för att kontrollera om mannen hon pratar med finns med där?
Eller är tanken att det är föräldrarna som ska sitta och göra den här bakgrundskontrollen, samtidigt som vi utgår ifrån att de på något sätt ignorerar att hon chattar med en 60+ man överhuvudtaget?

Hela det resonemanget faller på hur grooming faktiskt fungerar i praktiken. De förövare som utgör ett riktigt hot på nätet är sällan öppna med sin identitet, sin ålder eller sina faktiska avsikter. De använder falska identiteter, stulna bilder, nya konton och rör sig fritt mellan olika appar och plattformar.
En offentlig uthängning avslöjar vad en person hette och hur han såg ut på en specifik plattform igår. Den hindrar honom inte från att skapa ett nytt, helt anonymt alias på en annan plattform imorgon. Att påstå att uthängningar gör det svårare att agera anonymt online visar på en fundamental brist på förståelse för hur digital teknik och nätgrooming fungerar. Det skyddar inte barnet i den faktiska chatten överhuvudtaget.

Hela ditt resonemang vilar på en föreställning, att man tar någon på orden bara för att de själva skriver att de löser ett visst problem. Men så enkelt är det sällan i verkligheten.

Det finns samtidigt en rad frågor kring hur verksamheten fungerar, vilka konsekvenser arbetssättet får och hur man egentligen väger kortsiktiga effekter mot långsiktiga resultat. Och där blir det mer problematiskt att luta sig enbart mot den egna beskrivningen av vad man åstadkommer.

Man kan mycket väl ha en ambition att arbeta för en god sak, men det säger i sig ganska lite om metoderna är genomtänkta eller om de håller över tid. Det är just där den mer kritiska granskningen borde börja, snarare än sluta.
Vi lever tyvärr i en tid där fakta och vetenskap helt kan bortses ifrån, det räcker att man inte ha lust, eller står på en viss sida. Det är människor som inte behöver vara religösa. Så farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in