2026-06-09, 19:52
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Läkemedelsrester och tungmetaller, bland annat.

Och dessa blir vi alltså "förgiftade" av?

Har du lust att utveckla? Eller var det bara ännu en npc-rant du inte står för?
Citera
2026-06-09, 21:29
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Håll inte andan bara.

Nej så fort går det nog inte.

Men det har varit trendigt att vara fet innan så det är knappast en högoddsare att det kommer hända igen.
Citera
2026-06-10, 07:25
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Nej så fort går det nog inte.

Men det har varit trendigt att vara fet innan så det är knappast en högoddsare att det kommer hända igen.

Det där är lite omtvistat. Man talar om 1600-talet men mycket tyder på att idealet även då var den grekiska guden. Förr kunde ju fetma signalera resurser vilket är tvärtom mot idag, men trots de signalerna verkar man ha föredragit vältränade, smärta typer.
Citera
2026-06-10, 09:34
Medlem
Pitschkas avatar
Jag vill hävda att fetton genomgående har ett stort ointresse av mat.

Du hittar aldrig ett fetto som är intresserad av matlagning, näringslära eller vilka grönsaker som är i säsong. Att sitta till bords, ätandets ritualer. Det meditativa att sakta röra i en hemgjord Burgundisk köttgryta medan regnet piskar mot fönstret.

Fetton prioriterar skitmat. Den dumlyckliga fokuserade blicken efter att tryckt in en näve smågodis i munnen med fler lagningar än vad som är normalt.
Mat för barn. WT-barn.

Den ständiga jakten på snabba kalorier. Bortförklaringarna. Ett fetto är karaktärslös och saknar självdisciplin vilket genomsyrar dennes agerande på de flesta områden.

Ett fetto tittar på dig med sorgsen blick, ändå stilla anklagande. Fettot blir upprörd över att bli dömd av andra för denne skulle aldrig drömma om att döma sig själv.
Citera
2026-06-10, 10:29
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka

Du hittar aldrig ett fetto som är intresserad av matlagning, näringslära eller vilka grönsaker som är i säsong. Att sitta till bords, ätandets ritualer. Det meditativa att sakta röra i en hemgjord Burgundisk köttgryta medan regnet piskar mot fönstret.

Fetton prioriterar skitmat. Den dumlyckliga fokuserade blicken efter att tryckt in en näve smågodis i munnen med fler lagningar än vad som är normalt.
Mat för barn. WT-barn.

Den ständiga jakten på snabba kalorier. Bortförklaringarna. Ett fetto är karaktärslös och saknar självdisciplin vilket genomsyrar dennes agerande på de flesta områden.

Ett fetto tittar på dig med sorgsen blick, ändå stilla anklagande. Fettot blir upprörd över att bli dömd av andra för denne skulle aldrig drömma om att döma sig själv.
Tycker du Edward Blom ser ut som en grekisk gud? För mig framstår han mer som en nyrik grosshandlare med högre banksaldo än moraliskt konto.
Citera
2026-06-10, 10:48
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Tycker du Edward Blom ser ut som en grekisk gud? För mig framstår han mer som en nyrik grosshandlare med högre banksaldo än moraliskt konto.

Haha så ett exempel underkänner resonemanget menar du?
Citera
2026-06-10, 11:03
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:

Edward Blom är en Oxymoron.

Han har alla de egenskaper jag räknade upp.
Plus ett matlagningsintresse, medges.

Men han är, som sagt, definitivt inte utan fettomentaliteten.
I grunden.
Citera
2026-06-10, 11:12
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Haha så ett exempel underkänner resonemanget menar du?
Inte alls. Min poäng var den att det överhuvudtaget inte är sällsynt med mat- och dryckesintresserade män och kvinnor som är lika tjocka som deras plånböcker. Ofta benämner de sig som "livsnjutare".

Men det är klart, har man levt utan spärrar, ultradekadent som någon kejsar Nero under Roms sista dagar i trettio års tid, så sätter det onekligen sina spår. Samma medelålders indivder konstaterar ofta lakoniskt hur "omöjligt" det är att vara i lika god fysisk form som 25-åringarna. Inser de inte att det är för att de lever sitt liv helt tvärtom mot hur de borde?
Citera
2026-06-10, 11:39
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Inte alls. Min poäng var den att det överhuvudtaget inte är sällsynt med mat- och dryckesintresserade män och kvinnor som är lika tjocka som deras plånböcker. Ofta benämner de sig som "livsnjutare".

Men det är klart, har man levt utan spärrar, ultradekadent som någon kejsar Nero under Roms sista dagar i trettio års tid, så sätter det onekligen sina spår. Samma medelålders indivder konstaterar ofta lakoniskt hur "omöjligt" det är att vara i lika god fysisk form som 25-åringarna. Inser de inte att det är för att de lever sitt liv helt tvärtom mot hur de borde?

Ja, på populationsbasis så är övervikt vanligt i alla samhällsklasser, även om det är än mer förekommande bland lägre klasser som anses ha en mindre belevad matkultur. I Sverige idag är det dock så att om du är man och över 50 sticker du ut om du har den smala kroppsbyggnad som var normen för 70 år sedan.
Citera
2026-06-10, 23:12
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Det där är lite omtvistat. Man talar om 1600-talet men mycket tyder på att idealet även då var den grekiska guden. Förr kunde ju fetma signalera resurser vilket är tvärtom mot idag, men trots de signalerna verkar man ha föredragit vältränade, smärta typer.

Ja det är inte helt lätt att bena ut vad som har varit. Sen förändras ju epiteten över tid. En kvinna på 50-talet kunde ha mer kroppsfett utan att ses som överviktig. För män var det tvärtom, en vanlig pappakropp idag kallades fet på 50-talet.
Citera
2026-06-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka

Mat för barn. WT-barn.

Känns som du vill sätta alla i ett fack vilket inte ger oss någonting. Anledningen att den svenska befolkningen överlag är sjuk pga av kosten är ju betydligt intressantare som ämne än ditt försök att trycka till människor med en tråkig förklaring som kunde vara skriven av en 10 åring som saknar fantasi.
Citera
2026-06-11, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Molekylärbiolog samt läkarstudier. Jag kan vad de flesta av proteinerna som interagerar med din mat heter och förstår samtliga processer i hela kedjan. Har även genetiskt modifierat en del av dem hos olika arter etc.

Jag föreslog grhelin hämmare som fix för övervikt för 15 år sedan, men det var inget konstigt, det gjorde även de flesta som studerade metabolismen då.

Så jodå, övervikt är fullt av genetik, epigenetik, samt symbiosen med tarmfloran. Men det är komplext, så man kan inte bara säga att "japp du har den genen så du blir tjock".

Människan och människans husdjur är de enda överviktiga arterna på planeten.

Du skriver bara massa skitsnack. Aldrig sett dig skriva tidigare vilket säger mycket. Finns många forum på flashback. Kost och träning tex. Häng där eller i diet forumen. Snälla! =) Alltid kul att trycka till korkade människor på flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in