2026-06-09, 19:23
  #157
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vilka demokratiska värderingar saknar dom menar du?

De saknar grundläggande demokratiska värderingar som allas lika värde, likhet inför lagen och rättsstatens oberoende.
Citera
2026-06-09, 19:24
  #158
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Även om det "bara" skulle handla om "parlamentariskt stöd" tror jag väljar- och medlemsflykten från M, KD och L skulle bli så dramatisk att partierna fått svårt att överleva fram till nästa val. De som fortfarande drömmer om Reinfeldt och överenskommelser med de rödgröna torde redan ha lämnat skeppet så "parlamentariskt stöd" till sossarna skulle kosta långt mer än det skulle smaka.

I min mening är det långt mer sannolikt, om nu försprånget för de rödgröna håller i sig, att vi får se rejält svettiga försök från S att samla C, V och MP till något gångbart medan M, KD, L och SD i sin tur sitter i opinion och pekar på hur rörigt det blev.

Det blir nog bara M, KD och SD som sitter i opposition efter valet. L kan nog räknas bort vid det här laget. Ska till en jävla spurt om L ska klara sig igen.

Det mest intressanta blir vad C så småningom kommer att hitta på. Kommer de sitta fint bland de rödgröna nu och inte dra upp det där med marknadshyror och annat som i synnerhet V absolut inte gillar med C eller kommer C till slut tvärvända högerut igen och börja fylla L:s gamla funktion mer?
__________________
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-09 kl. 19:27.
Citera
2026-06-09, 19:29
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Det stämmer bra.
S/C ger Moderaterna något och i gengäld röster dom för eller lägger dom ned sina röster.
V och SD kommer bli helt utmanövrerade, kan öppna upp för oheliga allianser i omröstningarna i riksdagen.

Tidö kommer att rösta nej till allt annat. De sitter kvar till S har en regering som ersätter dem.
Och för att det ska kunna ske så måste både MP och V acceptera denna. Kanske även C. Enligt SCB maj undersökning så skulle det bli lottning om C röstade nej och MP+V avstod. Om/när S bildat regering så blir det mycket kohandel och det finns mycket där S och M är helt överens även om det kan vara svårt att se det under en valkampanj. Men först måste S lyckas bilda en regering.
Citera
2026-06-09, 19:30
  #160
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Det blir nog bara M, KD och SD som sitter i opposition efter valet. L kan nog räknas bort vid det här laget. Ska till en jävla spurt om L ska klara sig igen.

Det mest intressanta blir vad C så småningom kommer att hitta på. Kommer de sitta fint bland de rödgröna nu och inte dra upp det där med marknadshyror och annat som i synnerhet V absolut inte gillar med C eller kommer C tvärvända högerut igen och börja fylla L:s gamla funktion mer?

För all del. L kan mycket väl trilla ur den här gången, men å andra sidan har det sett så ut många gånger och likväl har de klarat sig.

Men visst, ger valresultatet en möjlighet för de rödgröna att bilda regering blir det förstås intressant att se hur C agerar, och det samma för V och MP. Ska det bli något samarbete med de tre partierna involverade måste det till ganska rejäla kompromisser och då är frågan vilka, om några, som viker sig?
Citera
2026-06-09, 19:31
  #161
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
De saknar grundläggande demokratiska värderingar som allas lika värde, likhet inför lagen och rättsstatens oberoende.

Ingen rättsstat är oberoende. Sluta flumma nu. Och i sosse-Sverige är inte alla lika inför lagen heller.
Citera
2026-06-09, 19:34
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det vet jag inte, men S som parti har det. Var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, menar du att SD därmed är en kriminell organisation?
Om det stämde så hade det varit rejält allvarligt.
Tycker du inte det är trist att ljuga ihop saker?
Ingen kommer tro på dig eller det gör knappt någon nu heller.

Det stämmer att SD har flest riksdagsledamöter som är dömda för brott, men inte 20%
S: cirka 1,1 % av kandidaterna hade dömts för brott
SD: cirka 3,3 % (högst av alla partier)
Så du menar att vi skall kalla dig lögnare?
Citera
2026-06-09, 19:34
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Tidö har ju varit riktigt bra, men minst dåliga alternativet är ju om S,Mp, C skulle få egen majoritet.

På vilket sätt har dom varit riktigt bra?
Vi är på väg att bli en diktatur där allt övervakas.
Strömmer är fan sjuk
Citera
2026-06-09, 19:38
  #164
Medlem
fiftyforfiftys avatar
En absolut icke-nyhet. Vänstervågen som dragit i gång i våra stora mediehus. Strategiskt inför valet. Vi kommer höra minst en nyhet om veckan som baktalar Tidö.

Och de lättmanipulerade kommer falla för trycket. Högerröster måste låta högre och tydligare. Det värsta vänstern vet är sanningar och konkreta förslag.
Citera
2026-06-09, 19:39
  #165
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxoz
HAHA, orkar inte

Haha bästa kommentaren.

Det var dock väntat. En mittenregering ligger i pipen, så slipper man massinvandringsbroms från SD och politiker som menar allvar med sin vänsterpolitik från V. Media arbetar för högtryck med att sänka dessa två, samt M.

I höst bildar (S) mittenregering tillsammans med L/C/KD.
Citera
2026-06-09, 19:40
  #166
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Visst. S och M har till och med samarbetat brett med varandra ute i kommunerna denna mandatperiod. Du är knappast ute och cyklar här precis. Men jag tror ändå inte hon är fullt lika mån om M eller KD:s stöd (som ja medges hon säkert ändå kommer vilja ha i vissa frågor) än vad hon är om stödet från C och att kunna samregera med C istället för MP eller V.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Även om det "bara" skulle handla om "parlamentariskt stöd" tror jag väljar- och medlemsflykten från M, KD och L skulle bli så dramatisk att partierna fått svårt att överleva fram till nästa val. De som fortfarande drömmer om Reinfeldt och överenskommelser med de rödgröna torde redan ha lämnat skeppet så "parlamentariskt stöd" till sossarna skulle kosta långt mer än det skulle smaka.

I min mening är det långt mer sannolikt, om nu försprånget för de rödgröna håller i sig, att vi får se rejält svettiga försök från S att samla C, V och MP till något gångbart medan M, KD, L och SD i sin tur sitter i opinion och pekar på hur rörigt det blev.

Jag har lagt fram mitt resonemang och ni har lagt fram era. Samtliga är fullt legitima utifrån hur man bedömer läget idag. Vi får helt enkelt se vem som får mest rätt efter valet. Tack för en god diskussion.
Citera
2026-06-09, 19:41
  #167
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligula2026
Det är snart kört för hobbiten

Ja men exakt, Sveriges minst slagkraftiga statsminister i modern tid som nu även profilerar sig som stödparti åt SD ..
Citera
2026-06-09, 19:44
  #168
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
På vilket sätt har dom varit riktigt bra?
Vi är på väg att bli en diktatur där allt övervakas.
Strömmer är fan sjuk

Sjukt att folk som du får rösta. Vi kommer från en inflation på 10% nu nere på drygt 2-3.

Våldet och kriminaliteten styrdes från utlandet. 13 åringar sköt för kaffepengar. Nu sitter ett flertal av ledargestalterna bakom lås och bom.

Arbetslösheten (bland de som vill jobba) har gått ner.

Europas starkaste ekonomi.

I framkant när det gäller stödet till Ukraina.


Att du ens frågar. Vad tror du Magda tillsammans med V och MP gjort? Ett skämt att ens kunna tänka tanken att rösta på en så svajig opposition. Finns knappt en fråga de är överens om. Vinner S, MP, V, C valet så landet i en ytterst svår position i händelse av krig. Och vi balanserar på en smal tråd gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in