2026-06-09, 14:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Ja tänk på detta. Samtal i all äro, men ingen kommer bli övertygad av stor vältalighet eller hög visdom. Det som sannolikt ger större effekt är att visa din tro med dina gärningar (Jak 2:18).
(Detta är inte samma sak som att visa upp en fasad att man skulle vara en god(are) människa)
Så är det, men det finns dem som kan ta budskapet till sig och få frid i denna världen och evigt liv i Guds rike.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Men det är inte bara ateister som tillslutit sina öron utan också dogmatiska kristna som tror mer på judiska och kristna dogmer än på Jesus.
Citera
2026-06-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så är det, men det finns dem som kan ta budskapet till sig och få frid i denna världen och evigt liv i Guds rike.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Men det är inte bara ateister som tillslutit sina öron utan också dogmatiska kristna som tror mer på judiska och kristna dogmer än på Jesus.

Absolut. Hjärtats förnyelse kan ske precis i vilket ögonblick som helst, i vilket sammanhang som helst. Men tror att många glömmer bort att det är Guds kraft och Guds Ande som gör det riktiga verket, och därför bör kanske många lägga ner mer kraft i att nå hjärtat än att debattera och söka de vassaste argumenten och bli frustrerade att ateister "inte förstår".
Citera
2026-06-09, 15:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Absolut. Hjärtats förnyelse kan ske precis i vilket ögonblick som helst, i vilket sammanhang som helst. Men tror att många glömmer bort att det är Guds kraft och Guds Ande som gör det riktiga verket, och därför bör kanske många lägga ner mer kraft i att nå hjärtat än att debattera och söka de vassaste argumenten och bli frustrerade att ateister "inte förstår".
Det är Gud som har makt medan människor så lätt påverkas av Satan, lägger till egennytta och avviker från den smala vägen. Den människa som kan nå en annan människas hjärta gör det i samverkan med Gud. Endast Gud är god.
Citera
2026-06-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud är utanför tid, så han har ingen ålder. Svårt för människor att förstå.
Vem kan förstå det då om inte människor ?🤷 Är Gud en han ? 🤷
Citera
2026-06-09, 18:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 358nm
Vem kan förstå det då om inte människor ?🤷 Är Gud en han ? 🤷
Gud kan förstå det. Vi kan förstå konceptet av det, men inte hur det fungerar eller känns exakt från guds perspektiv. Nej gud är inte en han men man behöver ett ord så han är väl så nära man kommer. "Det" känns lite fel för man säger det mer om opersonliga saker så som stolar, lampor och sånt.
Citera
2026-06-09, 18:56
Medlem
Citat:
Gud kan förstå det. Vi kan förstå konceptet av det, men inte hur det fungerar eller känns exakt från guds perspektiv. Nej gud är inte en han men man behöver ett ord så han är väl så nära man kommer. "Det" känns lite fel för man säger det mer om opersonliga saker så som stolar, lampor och sånt.
Så vissa människor tror på något de inte kan förstå ? Låter ologiskt 🤦
Citera
2026-06-09, 19:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så vissa människor tror på något de inte kan förstå ? Låter ologiskt 🤦
Det grundläggande konceptet går att förstå, inte detaljerna. Samma som allt annat också fungerar. Du behöver inte vara en dietist för att kunna äta en hamburgare, eller en astrofysiker för att tro på rymden.
Citera
2026-06-09, 19:15
Medlem
Citat:
Det grundläggande konceptet går att förstå, inte detaljerna. Samma som allt annat också fungerar. Du behöver inte vara en dietist för att kunna äta en hamburgare, eller en astrofysiker för att tro på rymden.
Inte direkt jämförbara exempel 🤭 men så kanske filosofer tänker 🤔
Citera
2026-06-09, 19:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Inte direkt jämförbara exempel 🤭 men så kanske filosofer tänker 🤔
Man måste inte förstå exakt hur något fungerar för att tro att det finns. Om det logiskt följde så skulle världen vara riktigt svår att leva i.
Citera
2026-06-09, 19:21
Medlem
Citat:
Man måste inte förstå exakt hur något fungerar för att tro att det finns. Om det logiskt följde så skulle världen vara riktigt svår att leva i.
Nej men du påstod att människor INTE förstår, inte att de förstår till viss del. Klargör gärna förstår människor gud eller inte ?
Citera
2026-06-09, 19:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej men du påstod att människor INTE förstår, inte att de förstår till viss del. Klargör gärna förstår människor gud eller inte ?
Jag skrev att de inte förstår hur det fungerar att vara utanför tid rent praktiskt, inte att de inte förstår konceptet eller guds grundläggande egenskaper.
Citera
2026-06-09, 19:27
Medlem
Citat:
Jag skrev att de inte förstår hur det fungerar att vara utanför tid rent praktiskt, inte att de inte förstår konceptet eller guds grundläggande egenskaper.
Så människor förstår konceptet men inte det praktiska ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in