2026-06-09, 15:49
  #1
Medlem
Vilka partiledare tror ni kommer avgå den närmaste tiden efter valet 2026?

Detta är min tippning:

Tidö:

Ulf Kristersson (M) - Avgår
Med undantag av Carl Bildt finns det ingen borgerlig statsminister som någonsin förlorat ett val och sedan fortsatt som oppositionsledare fram tills nästa val.

Ebba Busch (KD) - Sitter kvar
Har högt förtroende inom partiet, och retar gallfeber på motståndarsidan. Sådant brukar gå hem hos partierna.

Simona Mohamsson (L) - Avgår
Det finns nog ingen nåd för henne att få efter att partiet åkt ut ur Riksdagen.

Jimmy Åkesson (SD) - Sitter kvar
Sveriges längst sittande partiledare är ännu rätt ung och har nog många mil kvar i tanken.


Röd-Gröna:

Magdalena Andersson (S) - Sitter kvar
En skräll om hon inte sitter kvar.

Nooshi Dagostar (V) - Sitter kvar
Det stormar en del i partiet men det finns ingen klar utmanare eller ersättare och dissidenterna har rensants ur partiet.

Daniel Helldén (Mp) - Sitter kvar
Med brasklappen att han inte är jättepopulär inom partiet och åker med huvudet före om partiet går dåligt i valet. Tills dess sitter han lugnt ned i båten

Amanda Lind (Mp) - Sitter kvar
Den mest osynliga partiledaren inte gjort något större väsen av sig.

Elisabeth Thand Ringqvist (C) - Sitter kvar
Ny på jobbet, Centern mäktar nog inte med ett nytt partiledarbyte på så här pass kort tid.
Citera
2026-06-09, 15:50
  #2
Medlem
Jimmie är trött. Han avgår.
Citera
2026-06-09, 15:57
  #3
Medlem
Voloteas avatar
Judedemokraternas Jimmie Åkesson - han avgår och Jomshof tar över.
Partiets principer kastas över bord så fort någon knackar på från Tel Aviv, det är inte seröst.

Åkesson: Judar kan undantas från omskärelseförbud

Ebba avgår förmodligen också. Om S tappar markant blir det ett byte där med.
__________________
Senast redigerad av Volotea 2026-06-09 kl. 16:36.
Citera
2026-06-09, 16:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vilka partiledare tror ni kommer avgå den närmaste tiden efter valet 2026?

Detta är min tippning:

Tidö:

Ulf Kristersson (M) - Avgår
Med undantag av Carl Bildt finns det ingen borgerlig statsminister som någonsin förlorat ett val och sedan fortsatt som oppositionsledare fram tills nästa val.

Ebba Busch (KD) - Sitter kvar
Har högt förtroende inom partiet, och retar gallfeber på motståndarsidan. Sådant brukar gå hem hos partierna.

Simona Mohamsson (L) - Avgår
Det finns nog ingen nåd för henne att få efter att partiet åkt ut ur Riksdagen.

Jimmy Åkesson (SD) - Sitter kvar
Sveriges längst sittande partiledare är ännu rätt ung och har nog många mil kvar i tanken.


Röd-Gröna:

Magdalena Andersson (S) - Sitter kvar
En skräll om hon inte sitter kvar.

Nooshi Dagostar (V) - Sitter kvar
Det stormar en del i partiet men det finns ingen klar utmanare eller ersättare och dissidenterna har rensants ur partiet.

Daniel Helldén (Mp) - Sitter kvar
Med brasklappen att han inte är jättepopulär inom partiet och åker med huvudet före om partiet går dåligt i valet. Tills dess sitter han lugnt ned i båten

Amanda Lind (Mp) - Sitter kvar
Den mest osynliga partiledaren inte gjort något större väsen av sig.

Elisabeth Thand Ringqvist (C) - Sitter kvar
Ny på jobbet, Centern mäktar nog inte med ett nytt partiledarbyte på så här pass kort tid.

Det beror helt på valresultatet förstås. Om liberalerna håller sig kvar i riksdagen sitter nog Mohamsson ganska säkert, kanske främst för att ingen annan inom partiet verkar vilja ha jobbet.

Om tidö förlorar och moderaterna får lägre röstandel än SD så sitter nog Kristersson löst. Om väljarna straffar partiets nuvarande linje så kommer nog trycket från Reinfeldt-nostalgikerna att öka.


Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jimmie är trött. Han avgår.
Någon spaning om tänkbara efterträdare?
Citera
2026-06-09, 16:05
  #5
Medlem
tror UK och JÅ avgår. Möjligen Ebba också
Citera
2026-06-09, 16:09
  #6
Medlem
Beror på valet, om S kommer under 30% så börjar nog diskussioner om Magdalena.
Nooshi beror på om hon står för sin "röda knapp"
Miljöpartiet ingen förändring
C , inte byta igen...
L om dom åker ur, vem bryr sig annars blir kvar.
Ebba och Jimmie krigar vidare.
Ulf, byts ut vid förlust
Citera
2026-06-09, 16:18
  #7
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Beror på valet, om S kommer under 30% så börjar nog diskussioner om Magdalena.

Under 30 och sossarna har förlorat två val i rad.

Det enda som gör att hon inte automatiskt får gå i det läget är att själva processen att komma fram till en efterträdare är så låst att de inte är sugna på det, trots katastrof.
Citera
2026-06-09, 16:30
  #8
Medlem
Litispendenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark

Någon spaning om tänkbara efterträdare?

Jag skulle säga att de två tydliga kandidaterna till detta är Henrik Vinge och Linda Lindberg, lite osäker hur det skulle tas emot med en kvinnlig partiledare ute i stugorna dock och det är nog något man har i beaktande. Utöver det är Tobias Andersson också en joker som kan segla upp.
Citera
2026-06-09, 16:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det beror helt på valresultatet förstås. Om liberalerna håller sig kvar i riksdagen sitter nog Mohamsson ganska säkert, kanske främst för att ingen annan inom partiet verkar vilja ha jobbet.

Om tidö förlorar och moderaterna får lägre röstandel än SD så sitter nog Kristersson löst. Om väljarna straffar partiets nuvarande linje så kommer nog trycket från Reinfeldt-nostalgikerna att öka.



Någon spaning om tänkbara efterträdare?
Jag har en spekulation om att Ebba hoppar till SD och tar över efter Jimmie. Då blir hon partiledare över ett mycket större parti och det skulle kanske rädda SD.
Citera
2026-06-09, 16:40
  #10
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har en spekulation om att Ebba hoppar till SD och tar över efter Jimmie. Då blir hon partiledare över ett mycket större parti och det skulle kanske rädda SD.

Tror inte SD vill ha en sådan bimbo som deras partiledare.
Citera
2026-06-09, 16:46
  #11
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vilka partiledare tror ni kommer avgå den närmaste tiden efter valet 2026?

Detta är min tippning:

Tidö:

Ulf Kristersson (M) - Avgår
Med undantag av Carl Bildt finns det ingen borgerlig statsminister som någonsin förlorat ett val och sedan fortsatt som oppositionsledare fram tills nästa val.

Ebba Busch (KD) - Sitter kvar
Har högt förtroende inom partiet, och retar gallfeber på motståndarsidan. Sådant brukar gå hem hos partierna.

Simona Mohamsson (L) - Avgår
Det finns nog ingen nåd för henne att få efter att partiet åkt ut ur Riksdagen.

Jimmy Åkesson (SD) - Sitter kvar
Sveriges längst sittande partiledare är ännu rätt ung och har nog många mil kvar i tanken.


Röd-Gröna:

Magdalena Andersson (S) - Sitter kvar
En skräll om hon inte sitter kvar.

Nooshi Dagostar (V) - Sitter kvar
Det stormar en del i partiet men det finns ingen klar utmanare eller ersättare och dissidenterna har rensants ur partiet.

Daniel Helldén (Mp) - Sitter kvar
Med brasklappen att han inte är jättepopulär inom partiet och åker med huvudet före om partiet går dåligt i valet. Tills dess sitter han lugnt ned i båten

Amanda Lind (Mp) - Sitter kvar
Den mest osynliga partiledaren inte gjort något större väsen av sig.

Elisabeth Thand Ringqvist (C) - Sitter kvar
Ny på jobbet, Centern mäktar nog inte med ett nytt partiledarbyte på så här pass kort tid.

Ulk K sitter kvar men blir avsatt av M, Simona Mohamsson sitter kvar med blir avsatt av L.
Jimmie Åkesson är inte säkert han blir kvar, längtar ned till Thailand. Resten sitter kvar!
Citera
2026-06-09, 16:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litispendens
Jag skulle säga att de två tydliga kandidaterna till detta är Henrik Vinge och Linda Lindberg, lite osäker hur det skulle tas emot med en kvinnlig partiledare ute i stugorna dock och det är nog något man har i beaktande. Utöver det är Tobias Andersson också en joker som kan segla upp.
Rimliga spekulationer!

Tobias Andersson känns kanske lite för mycket som en osnuten edgelord som fortfarande är kvar i ungdomsförbundet, men han kanske taggar ned med tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har en spekulation om att Ebba hoppar till SD och tar över efter Jimmie. Då blir hon partiledare över ett mycket större parti och det skulle kanske rädda SD.
Kul spaning!

Hennes personlighet hade säkert funkat, men då hade också SD haft svårare att spela ut det där ''vi är de enda som drivit på för etnisk rensn.... *host* minskad invandring i alla år''-kortet. Å andra sidan hade det kanske löst problemet med bristen på kvinnliga väljare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in