2026-06-09, 15:08
  #61
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du gör det för enkelt för dig när du klumpar ihop Centerpartiet med både Tidö och någon sorts nattväktarstat. Det låter slagkraftigt, men det förklarar inte särskilt mycket.

Centerpolitik handlar inte alls om att staten ska försvinna. Läs på. Det handlar om att staten ska göra rätt saker bättre inom skola, vård, rättsstat, trygghet, infrastruktur och socialt ansvar – samtidigt som människor, företag och civilsamhälle får kraft att bygga landet underifrån.

Det är just där skillnaden finns. Högerpopulismen pratar gärna om hårda tag, men fastnar i kulturkrig, symboler och misstänksamhet. Vänsterkanten pratar gärna om omtanke, men landar för i mer centralstyrning, mer skatt och mer byråkrati utan att fråga om resultaten faktiskt blir bättre. Centerpartiet vill något annat, med språkkrav och jobb för bättre integration, fler småföretag och mindre krångel, tidiga insatser mot kriminalitet, starkare skola, bättre socialtjänst, grön teknik, lägre utsläpp och en välfärd som fungerar nära människor.

Det är ju inte anarkokapitalism att vilja att företag ska kunna anställa utan att drunkna i blanketter. Det är inte vänsterpolitik att kräva att socialtjänst, skola och vård ska finnas där människor bor. Och det är inte feg mittenpolitik att säga nej både till SD:s misstänksamhetspolitik och Vänsterpartiets ekonomiska önsketänkande.

Du får gärna tycka att mitten är tråkig. Men ibland är det just det tråkiga hantverket som bygger ett land, med fungerande vårdcentraler, elevhälsa i tid, fler jobb, bättre företagsklimat, renare energi, tryggare centrum och skattepengar som går till kärnverksamhet i stället för poserande. Sverige behöver mindre ideologisk dragkamp och mer verkstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Fast centern löser ingenting heller. Ni är bara med och igenom nattväktarstaten och anarkokapitalismen SD också driver igenom. Det är det enda ni gör. Enda skillnaden mellan C och Tidö är att ni låtsas samarbeta med center-vänstern när det passar er.
Citera
2026-06-09, 15:09
  #62
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Kina är världens näst största ekonomi, så jag vill nog påstå att det gått ganska bra för dem.

Sossarna har som sagt inte haft nån reell makt de senaste 20 åren, så du kan inte klandra dem för Sveriges utveckling. Däremot hoppas vi att höstens regeringsskifte blir startskottet för vår nya storhetstid!


Samtliga partier kan klandras för utvecklingen. Att ett specifikt parti inte innehar 51% av rösterna innebär inte att man inte kan driva igenom delar av sin politik.
Citera
2026-06-09, 15:13
  #63
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du kallar det hästskoteori för att slippa sakfrågan. Men problemet är inte att vänster och höger är identiska. Problemet är att ytterkanterna ofta delar samma arbetsmetod, misstänkliggör motståndaren, förenkla verkligheten och låtsas att konflikt är lösning.

Mitten blir inte uppäten för att vi är fel ute. Den blir svag när den inte vågar tala klarspråk. Därför måste C vara tydligt liberalt med arbete före bidrag, företagande före planekonomi, rättsstat före ditt kulturkrig, klimatpolitik före din symbolpolitik och reformer före dina poser.

Det är inte skitnödigt. Det är vuxet klokt. Och rätt sällsynt.
Ni har ju istället utmålat människor med vissa åsikter som fiender.
Citera
2026-06-09, 15:14
  #64
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du gör det för enkelt för dig när du klumpar ihop Centerpartiet med både Tidö och någon sorts nattväktarstat. Det låter slagkraftigt, men det förklarar inte särskilt mycket.

Centerpolitik handlar inte alls om att staten ska försvinna. Läs på. Det handlar om att staten ska göra rätt saker bättre inom skola, vård, rättsstat, trygghet, infrastruktur och socialt ansvar – samtidigt som människor, företag och civilsamhälle får kraft att bygga landet underifrån.

Det är just där skillnaden finns. Högerpopulismen pratar gärna om hårda tag, men fastnar i kulturkrig, symboler och misstänksamhet. Vänsterkanten pratar gärna om omtanke, men landar för i mer centralstyrning, mer skatt och mer byråkrati utan att fråga om resultaten faktiskt blir bättre. Centerpartiet vill något annat, med språkkrav och jobb för bättre integration, fler småföretag och mindre krångel, tidiga insatser mot kriminalitet, starkare skola, bättre socialtjänst, grön teknik, lägre utsläpp och en välfärd som fungerar nära människor.

Det är ju inte anarkokapitalism att vilja att företag ska kunna anställa utan att drunkna i blanketter. Det är inte vänsterpolitik att kräva att socialtjänst, skola och vård ska finnas där människor bor. Och det är inte feg mittenpolitik att säga nej både till SD:s misstänksamhetspolitik och Vänsterpartiets ekonomiska önsketänkande.

Du får gärna tycka att mitten är tråkig. Men ibland är det just det tråkiga hantverket som bygger ett land, med fungerande vårdcentraler, elevhälsa i tid, fler jobb, bättre företagsklimat, renare energi, tryggare centrum och skattepengar som går till kärnverksamhet i stället för poserande. Sverige behöver mindre ideologisk dragkamp och mer verkstad.

Vilken gullig pitch du har så här nu under valrörelsen. Men det är bara skitnödiga ord.
Citera
2026-06-09, 15:18
  #65
Medlem
trailblasers avatar
På sätt och vis så ser jag fram emot om oppositionen vinner. Det kommer bli en shitshow utan dess like när dessa partier ska försöka komma överens. Martin Ådahl (C) sa för endast en timme i riksdagen att vänsterpartiet aldrig kommer sitta i regeringen.
Citera
2026-06-09, 15:19
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Lågt barnafödande.


Detta är mycket bra. Jorden är överbefolkad. Vi behöver blir färre.
Citera
2026-06-09, 15:21
  #67
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
På sätt och vis så ser jag fram emot om oppositionen vinner. Det kommer bli en shitshow utan dess like när dessa partier ska försöka komma överens. Martin Ådahl (C) sa för endast en timme i riksdagen att vänsterpartiet aldrig kommer sitta i regeringen.
V har aldrig suttit och kommer inte heller att sitta i regeringen. Helt enkelt därför att S inte behöver ha dem där för att få stöd av V.
Citera
2026-06-09, 15:22
  #68
Medlem
Centern vill väl ha fri arbetskraftinvandring så de kan lönedumpa. Undrar hur mycket sossar och arbetarrörelsen kan gå med på när det gäller det. Det gynnar ju inte deras medlemmar direkt.
Citera
2026-06-09, 15:23
  #69
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Ja, vi i Centerpartiet går i praktiken nu till val på en regering i mitten: S, C och MP – utan V i regering och utan SD som maktfaktor.

Det är ett smalt fönster, ja. Men nog inte omöjligt. S, C och MP ligger omkring 45 procent. Större än Tidö faktiskt.

Hittar vi några hundratusen mittensugna väljare – och om Liberalerna darrar vid spärren – så kan svensk politik faktiskt dras tillbaka mot ansvar, samarbete och sans.

Mitten är inte feghet. Mitten är att hålla ihop trygghet och frihet, klimat och tillväxt, välfärd och arbetslinje.

Vi är gamla Alliansens sista starka bastion. Flaggan är fortfarande i topp.

Välkomna till Centerpartiet. 😉🍀🇸🇪👍🏻

Inte för att några bönder eller glesbygden röstar på er längre, men hur ska ni komma överens med MP utan att chockhöja bränslepriserna?

Den 1:a juli sänker regeringen bränslepriset igen med ca 3 kronor. Med MP kommer bränslepriserna gå upp minst 10 kr, eller kommer ni försöka stoppa dem?
Citera
2026-06-09, 15:25
  #70
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
V har aldrig suttit och kommer inte heller att sitta i regeringen. Helt enkelt därför att S inte behöver ha dem där för att få stöd av V.

V har ju lovat att inte stödja en regering om de inte får sitta i den.
Citera
2026-06-09, 15:29
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tar tag i de stora samhällsbroblemen?

Lågt barnafödande.
Massinvandring.
Barnen kan inte läsa och skriva efter 12 år i skolan.

Alla som tror att nästa regering kommer att prioritera de stora samhällsproblemen räcker upp en tass.

Klart att alla barn i Rinkeby och Tensta kan ha en högläsning om Hattstugan skriven av Elsa Beskow i 10-12 års åldern eller har jag missat något?
Citera
2026-06-09, 15:29
  #72
Medlem
ExtremaMittens avatar
Det beror på röster i valet och förhandlingar. Jag är ute i landet och vi finns allt ännu starka. Du ställer en bra fråga, även om du spetsar till den. Ingen seriös centerpartist kan gå med på en klimatpolitik där människor på landsbygden, i småorter eller i bilberoende förorter får bära hela notan medan andra klappar sig själva på axeln från tunnelbanan. Det vore ju inte grön politik. Det vore bara dålig klassförståelse med miljöstämpel.

Men det är lika oseriöst att låtsas att sänkt bensinpris är en långsiktig landsbygdspolitik. Det hjälper för stunden, absolut, men det bygger inte en enda laddstolpe, räddar inte en enda mack på landsbygden, förbättrar inte kollektivtrafiken, stärker inte lantbruket och gör inte Sverige mindre beroende av olja från skurkstater.

Centerlinjen är att stoppa prischocker, men fortsätt omställningen. Satsa på laddinfrastruktur även utanför storstäderna. Stärk biogas, biodrivmedel och elvägar där de gör nytta. Ge lantbrukare, åkerier och småföretag rimliga villkor att ställa om. Bygg ut elnätet snabbare. Se till att mackar på landsbygden kan överleva som energistationer med drivmedel, laddning och service. Och låt människor som behöver bilen få bättre alternativ innan politiken höjer kostnaderna.

Det är där både MP:s moraliserande och SD:s bensinromantik blir för enkla. Den ena sidan verkar ibland tro att folk på landet kan cykla till jobbet i februari. Den andra låtsas att billigare fossilbränsle är en framtidsstrategi. Båda missar verkligheten.😉

Du som bor utanför innerstadens bekväma räls behöver inte symbolpolitik. Du behöver fungerande vägar, rimliga drivmedelskostnader, laddning där du bor, lokal service, företag som kan anställa och en klimatpolitik som inte gör vardagen omöjlig.

Det är därför mitten behövs. Inte för att säga ja till allt MP vill. Inte för att låtsas som att utsläppen kan fortsätta som förr. Utan för att hålla ihop två saker samtidigt, vanligt folks vardag och barnens framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Inte för att några bönder eller glesbygden röstar på er längre, men hur ska ni komma överens med MP utan att chockhöja bränslepriserna?

Den 1:a juli sänker regeringen bränslepriset igen med ca 3 kronor. Med MP kommer bränslepriserna gå upp minst 10 kr, eller kommer ni försöka stoppa dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in