2026-06-09, 15:10
  #109
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Glöm inte bort Talmud och judaismen. Suga av blodet på bebissnopp efter könsstympning. Tror gränsen går vid 3 år i Talmud. Det är till Israel alla judiska pedofiler gömmer sig.


Det är sjukt.
Citera
2026-06-09, 15:18
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Det var väl hans kusins dotter han gifte sig med? I vilket fall som helst blev det en skandal eftersom hon var bara var 13 år gammal!
Inte enligt wiki.
Citera
2026-06-09, 15:57
  #111
Moderator
HelgeBuks avatar
Frågan är uppenbarligen felställd då inga (0) av exemplen sexualiserar barn på något sätt.
Citera
2026-06-09, 16:23
  #112
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
I allmänt ordalag pratar man om vuxnas sexualisering av barn som pedofili.

Enligt min erfarenhet finns det bara två slags människor som vänder sig emot detta och minsann ska påpeka saker som att defintionen är felaktig nämligen:

1. pedofiler
2. autister

Vilken av dessa två du är vet du nog bäst själv så det behöver vi inte spekulera i.

Det är inte pedofili bara för att du använder begreppet fel. Både 15åringar och 16-åringar är lagliga. Att Sedaka fick kritik beror på att stigmat kring att attraheras av minderåriga alltid varit lika större i USA än i Sverige, men trots detta år byxmyndighetsåldern 16 i majoriteten av delstaterna.
Citera
2026-06-09, 16:35
  #113
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Tror ni att det här blir pedofillobbyns nya strategi att skapa massa dansbandslåtar med AI?
Citera
2026-06-09, 17:07
  #114
Moderator
MondoBizarros avatar
Precis som med böcker, filmer, tidningar eller vilket media vi nu pratar om så har saker och ting helt enkelt förändrats.
Att döma dåtiden musiker för saker som då var inte bara tillåtna utan nästan uppmuntrade håller helt enkelt inte.

Taget ur en artikel med en historiker i ämnet:

Barnpornografi, menade regeringen 1975, var ett rimligt pris att betala för en hög grad av yttrande- och informationsfrihet. Efter kritik infördes 1980 ett begränsat förbud att framställa barnpornografiska bilder för spridning. Samlag på allmän plats förbjöds två år senare.

Under 1980-talet motsatte sig regering och riksdag en kriminalisering av barnpornografi i rörlig bild med hänvisning till forskning som ansågs visa att tillgång till barnpornografi förebyggde sexualbrott mot barn samt att kriminalisering inte fick ske endast för att ”värna om en viss attityd, moraluppfattning eller etisk norm”.

Ett begränsat förbud att framställa barnpornografiska filmer infördes först 1992, motsvarande det för bilder. Innehav av barnpornografi förbjöds 1999.

Mikael Svanberg, universitetslektor i historia Karlstads universitet

Så vi förstår vad vi pratar om. Att någon valde att skriva om en tjej på "bara 15 år" är knappast konstigt sett med den tidens ögon.
Citera
2026-06-09, 17:17
  #115
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.

Det är inte pedofili om det gäller 15-16 åringar. Vet du ens vad ordet betyder?

När jag var i den åldern låg jag runt med betydligt äldre än mig. Inte var de några pedofiler.
Citera
2026-06-09, 17:35
  #116
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.

Förr i tiden var man vuxen vid 15
Citera
2026-06-09, 18:42
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Och "Dinga linga Lena" med Pugh Rogefeldt. "Hon är bara 15 år, och gör det som en flicka ska". Då var han runt 30, och sjöng om en tjej som han kontaktade på skolgården dagen efter.

Han var 26-27. När han släppte låten. Han har berättat om i "Så mycket bättre" att han skrev låten utifrån en viss sots tjej-typ han gillade när han själv var ung. Lite kaxig och obrydd tjej-typ fick jag uppfattningen om att han syftade på.
Citera
2026-06-09, 18:49
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Undra hur TS mår av vetskapen att man är byxmyndig när man är 15 i Sverige. Dvs att själva svenska staten tillåter(!) "pedofili". Denna Amerikanisering av vad som är pedofili eller inte börjar bli väldigt tröttsam, där ordets faktiskt betydelse helt urvattnas och numera kan man vara peddo för att man tycker om tjejer som är "för unga" för en själv trots att personen i fråga är fullvuxen.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Man är väl fortfarande byxmyndig vid femton i Sverige? Rent juridiskt är det väl inte pedofili att idka sex med någon som är 15+, även om det i många fall kan vara olämpligt?

Sen finns det ju även massor med låtar även internationellt som glorifierar kärlek med 16-åringar. Och vem vet vilken utgångspunkt de skriver en sådan låt ifrån. De kanske tänker sig kärlek mellan två sextonåringar?

Nja, sedan den 1/7-2025 är lagen ändrad. Och även 15, 16 och 17 åringar som är i sårbara lägen är skyddade av lagen. Så att tex. en vuxen som utnyttjar att 15, 16 eller 17 åringen är i beroendeställning till honom/henne, kan dömas för våldtäkt mot barn. Likaså om man utnyttjar att en 15, 16 eller 17 åring har psykisk ohälsa eller missbruk eller någon funktionsnedsättning etc. för att ha sex md 15-17 åringen, så kan man dömas för våldtäkt mot barn. Osv.

Men att sjunga om 15-17 åringar är givetvis inte olagligt.
Citera
2026-06-09, 18:52
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Dina linga lena som är femton år sade stopp vet du vad det blir
Om jag gör precis som du vill att jag ska
Det blir skönaste grejen idag

Pugh Rogefeldt, mitten på 70- talet.

Jag var i femtonårsåldern när den kom, så det var ju inget jag reagerade på då, kändes nog mest som om han sjöng för oss. Men han måste ju varit vid 30- strecket så lite creepy är det.

Han var 26-27. När han släppte låten. Han har berättat om i "Så mycket bättre" att han skrev låten utifrån en viss sots tjej-typ han gillade när han själv var ung. Lite kaxig och obrydd tjej-typ fick jag uppfattningen om att han syftade på.

Men visst. Måste ha känts märkligt för honom att köra den låten på spelningar när han själv blev äldre!
Citera
2026-06-09, 19:26
  #120
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Jerry Lee Lewis gifte sej med sin 13 åriga kusin. 1957 ifs, men där ser man hur tiderna förändras. De fick ett gemensamt barn året efter.

Det var hans kusinbarn inte hans kusin och det ödelade nästan hans karriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in