2026-06-09, 13:00
  #97
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roadwornandweary
Vad ni pratar om är väl ändå hebefili, inte pedofili. Möjligtvis efebofili, om man ska vara petnoga.

Men ja, sjukt är det.
Nu får du passa dig. Enligt filurerna i Dumpentrådarna är själva användandet av begreppet hebefili ett bevis på att man själv är pedofil men försöker hymla med det eftersom man tror sig vara bättre än de värsta barnrumpknullarna som går efter spädbarn och hundar. Det finns alltså ingensomhelst skillnad på en ettåring och någon som fyller arton på måndag enligt de här självutnämnda experterna. Juridiskt under arton? Övergrepp och Pattayabeteende.

Vi kan alltså konstatera att vi borde bränna en hel del böcker och skivor för att pleasa modern nymoralism.
Citera
2026-06-09, 13:10
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det hjälper inte - du har ändå direkt fel vilket gör din frågeställning till en ren halmgubbe.

Definitionen av pedofili är att tända på prepubertala små barn. Vilket en 15-16-åring knappast är.

Jag menar att när jag gick i nian ( 16 år ) var jag tillsammans med en tjej i åtta, hon var femton.
Var jag pedofil då ?
Citera
2026-06-09, 13:26
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.
På den tiden var en stor del av deras live-public tonåringar som dansade i folkparken. Att deras public blev medelålders tanter kom senare ... gissningsvis samma människor som blivit äldre.
Citera
2026-06-09, 13:35
  #100
Medlem
Fantens avatar
TS är en sån där som missförstår boken Lolita.
Citera
2026-06-09, 13:39
  #101
Medlem
proconsuls avatar
Dina linga lena som är femton år sade stopp vet du vad det blir
Om jag gör precis som du vill att jag ska
Det blir skönaste grejen idag

Pugh Rogefeldt, mitten på 70- talet.

Jag var i femtonårsåldern när den kom, så det var ju inget jag reagerade på då, kändes nog mest som om han sjöng för oss. Men han måste ju varit vid 30- strecket så lite creepy är det.
Citera
2026-06-09, 13:41
  #102
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Jungfru Maria födde Jesus när hon var 13-15 år. Är Gud pedofil?
Men det var ju en obefläckad avelse, inget sex inblandat.
Citera
2026-06-09, 13:59
  #103
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag menar att när jag gick i nian ( 16 år ) var jag tillsammans med en tjej i åtta, hon var femton.
Var jag pedofil då ?

Nej. Allt är ju relativt.

Men när man en bit upp i åldern som vuxen ser en 15-åring så noterar man förstås ett barn och inget annat (även om definitionen är "tonåring").

På tal om musik så var väl även ABBA lite och nosade på ämnet med Does your mother know. Den är ju rumsren och "korrekt" i den meningen men en viss antydan till något olämpligt finns där men avböjs (och är förstås hela budskapet med texten).
Citera
2026-06-09, 14:10
  #104
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Som Volotea säger.

60 och 70 talet var det heller inte samma stigmatisering som i dag. Män var i väldigt begränsad del dagisfröknar, sjuksköterskor osv. då jämfört med nu.

Det är fortfarande extremt få män som är dagisfröknar.
Citera
2026-06-09, 14:11
  #105
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.

Du kan hitta många fler exempel inom vanlig popmusik där texterna romantiserar unga tjejer. Tramsigt att lyfta ut just dansbanden.
Citera
2026-06-09, 14:22
  #106
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Nej. Allt är ju relativt.

Men när man en bit upp i åldern som vuxen ser en 15-åring så noterar man förstås ett barn och inget annat (även om definitionen är "tonåring").

På tal om musik så var väl även ABBA lite och nosade på ämnet med Does your mother know. Den är ju rumsren och "korrekt" i den meningen men en viss antydan till något olämpligt finns där men avböjs (och är förstås hela budskapet med texten).

Den nya definitionen är ju "barn" för tonåring, när det gäller brott...för tonåring är ju bara en populärkulturs definition som uppkom typ 1956...

pojke flicka Jag brukar som sagt förväxlar 17 åringar med 6 åringar typ ..

sen kan en 13 åring se ut som 25 men det får man inte säga ..
Citera
2026-06-09, 14:34
  #107
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag menar att när jag gick i nian ( 16 år ) var jag tillsammans med en tjej i åtta, hon var femton.
Var jag pedofil då ?
Enligt trådstartarmiffot - definitivt.
Citera
2026-06-09, 15:03
  #108
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Inom dansbandskulturen är det vanligt förekommande med låtar där man sjunger om yngre tonårstjejer t ex

Bara 15 år är en svensk dansbandslåt skriven av Gert Lengstrand och Rune Wallebom, vilken ursprungligen spelades in 1974 av Jigs på albumet Goa bitar 4 [1], av Streaplers på albumet Lady Banana [2] och av Drifters samma år på albumet I kväll [3] samt av Jan-Inges på albumet Tusentals sköna toner

Alltså inte mindre än fyra pedofil-dansband valde att framföra den låten under 1974.

Larz-Kristerz tyckte det var en bra idé att ge ut sin version 2007 och Arvingarna sin 2008, vi har alltså en återkommande pedofili som sträcker sig mellan 1974 och 2008 en tid av 34 år.

Exempel på text från låten:

"Hon är en drottning klädd i jeans, ja, det vackraste som finns"

"Hennes ögon, de är blå, hon är söt att titta på"

"Hennes jumper verkar trång när hon går runt på stan"

Streaplers har fortsatt spela låten live, bl a på Liseberg och i Café Norrköping.

Ett annat exempel är Hon är sexton år idag av Flamingokvintetten från 1968. (en svensk version av låten Happy Birthday Sweet Sixteen av Neil Sedaka) han har kritiserats på senare år för att då 25 år gammal skrev den låten) någon kritik mot dom som framför låten i Sverige verkar dock inte förekomma.

Även här har Larz-Kristerz vart framme och spelat in den, 2003.

Exempel på text från låten:

"Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag"

"En sista sommar fylld av frihet och behag"

Är det en större acceptans för pedofili bland dansband och dess publik? Dessa låtar har ju spelats in och framförts live i över 50 år.
Det måste helt enkelt bero på den svarta afroamerikanska kulturens utbredning i Europa. 1958 släppte Chuck Berry singeln "Little sweet sixteen" och jag misstänker att danbandkillarna i Sverige blev inspirerade av detta. De ville vara cool cats och lira musik och tänkte sig inte för när de kopieraede och översatte uttrycket "sweet sixteen" från engelskan. De var nog bara naiva och blåögda och föga kunde de ana att 50-60 år senare skulle en kulturkritiker som du få för sig att dra kopplingen till pedofili. Man ser det man vill se.
Den svarta afroamerikanska kulturens påverkan fortsätter än idag. Nu är det dock inte längre Chuck Berry som man inspireras av utan amerikanska rappare. Finns en avhandling som behandlar just det. I det sammanhanget framstår Chuck Berrys "Litttle sweet sixteen" och Flamingokvintettens "Hon är sexton år idag" som kanske inte lika upprörande och vi har bra mycket värre låttexter som vi kan diskutera. Utvecklingen har gått... verkligen inte framåt utan onekligen åt fel håll. Kanske något du kan oja dig åt istället för att dyka ner i dansbandstexter från 60-talet?

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1630490/FULLTEXT01.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in