2026-06-08, 01:07
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Efter minimal efterforskning har jag kommit fram till rätt svar, oavsett definition av "homogent".
Tjeckien. Inte en enda rasifierad i truppen och samtliga har tjeckiska namn.
Patrik Schick låter dock inte som ett jätte-tjeckiskt namn .
Citera
2026-06-08, 01:10
Medlem
snillet_1s avatar
Tjeckien är ett bra svar. Imponerande ljushyllt landslag men med en plump - anfallaren Hugo Sochůrek. Oklart för mig vad för främmande blod som letat sig in i hans släktled men helt tjeckisk, eller kanske ens helt europeisk, kan han inte vara.
Citera
2026-06-08, 05:45
Medlem
Tavastehuss avatar
Tittar på Vägen till fotbolls-VM på SVT. Den kanadensiske coachen säger att hans lag är ett perfekt tvärsnitt av Kanadas befolkning. Själv ser jag bara svarta spelare. En av dem uttalar sig om förhoppningen att fotboll blir den största sporten i Kanada småningom. Det får vi inte hoppas

Jag vill att det går dåligt för värdländerna, förutom Mexiko. Fotbollen i Nordamerika verkar invasivt i takt med att befolkningen ändrar karaktär, kultur och t o m språk.

Man får ge spelarna med västafrikansk bakgrund att de förmodligen är bäst på fotboll i världen. Bara när de spelar för sina egna hemländer går det sådär.
Citera
2026-06-09, 10:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Patrik Schick låter dock inte som ett jätte-tjeckiskt namn .
Många tjecker har efternamn med tyskt ursprung pga av historiens gång bakåt. Inga konstigheter. Ungefär som att det finns finländare (ej bara finlandsvenskar) med svenska namn.
Citera
2026-06-09, 12:37
Medlem
Riksreptilens avatar
Förutom nämnda Tjeckien är mina förslag Iran då de torde vara rejält rasistiska mot ev kurd med bolltalang samtGhana.

På lagfotot finns tre lite ljusare men kan handla om de kommer från norra delen närmare Sahara?

Vänta... läste nära slutet av Wikipedia.

Citera
2026-06-09, 12:41
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Förutom nämnda Tjeckien är mina förslag Iran då de torde vara rejält rasistiska mot ev kurd med bolltalang samtGhana.

På lagfotot finns tre lite ljusare men kan handla om de kommer från norra delen närmare Sahara?

I Ghanas fall att ena föräldern är vit europé ibland är livet inte svårare än vad man gör de till.
Citera
2026-06-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japan borde ju vara det fortsatt. Fanns ju en sanning detta med år 1950 de mest homogena länderna i världen var Japan och Sverige. Sverige är idag borta, men Japan still going strong!

hahah,

Japan har målvakten Suzuki Zion ( Ghana )
Citera
2026-06-09, 13:47
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
hahah,

Japan har målvakten Suzuki Zion ( Ghana )
Du skulle se Japans rugbylandslag.

Japans bäste basketspelare är halvghanan också. Finns löpare med samma bakgrund. Tror det har med något slags utbyte Japan och Ghana har och har haft med varandra.
Citera
2026-06-09, 15:41
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tjeckien är ett bra svar. Imponerande ljushyllt landslag men med en plump - anfallaren Hugo Sochůrek. Oklart för mig vad för främmande blod som letat sig in i hans släktled men helt tjeckisk, eller kanske ens helt europeisk, kan han inte vara.

Ingen aning vad han har för genetiskt ursprung, men han är ju definitivt mörkare än de flesta tjecker. Eventellt tattarblod eller liknande. Kanske vallon.

Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

De flesta iranier i dagens Iran är blandade; perser, araber och afghaner om jag minns rätt. Säkert även pashtuner och liknande. Av samma anledning går ju syd-amerikanska och afrikanska länder bort.

Med det sagt måste Tjeckien vara rätt svar. Endast Hugo Sochůrek som antagligen inte är helt tjeckisk - men det kan vara centralasiatiska/turkiska recessiva drag från långt tillbaka. Finns ingen information om hans bakgrund online, vad jag kan hitta.
Citera
2026-06-09, 15:46
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Sverige, för de är alla svenskar
Citera
2026-06-09, 16:08
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Sverige, för de är alla svenskar

På vilket sätt menar du att exempelvis Yasin Ayari, Alexander Isak, Anthony Elanga, Isak Hien är etniskt svenska?
Citera
2026-06-09, 22:54
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Många tjecker har efternamn med tyskt ursprung pga av historiens gång bakåt. Inga konstigheter. Ungefär som att det finns finländare (ej bara finlandsvenskar) med svenska namn.
Nu var ju frågan om vilket som är det mest etniskt homogena laget. Ett finskt lag med med såväl svenska som finska namn hade inte heller varit särskilt etniskt homogent då många svensktalande finnar har svensk bakgrund.

Tjeckerna fördrev väl till och med ut några hundra tusen människor med tyska namn för typ 80 år sedan, så det bevisar väl att de inte alltid varit frid och fröjd.

Jag säger inte detta för att jag ogillar tyskar eller tjeckier, utan bara för att svara på TS fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in