Igår, 15:59
Medlem
Negerordets avatar
Förr fanns Glennarna från Götet, och det var inte tal om annat än lokala förmågor i klubbfotbollen. Landslaget speglade på samma sätt den lokala nationaliteten. Man kunde känna stolthet över sin förening, och en samhörighet som inte längre finns.

Numera dominerar nämligen invandrare stort i många klubb- och landslag, vilket föranleder frågan varför man som fans egentligen ska associera sig med sådana företeelser. Vad har jag gemensamt med sju negrer i Djurgården eller fem juggar i AIK?

På förekommen anledning väcks frågan vilka lag i VM 2026 som är mest etniskt homogena, i rangordning. Finns det någon bra resurs?

Man kan misstänka att östasiatiska lag som Japan kvalar in, men där verkar i reservmålet finnas en Suzuki med tvivelaktig samurajbakgrund. Östeuropéerna håller väl också ställningarna.

Finns det några kaukaser eller araber i negertrupperna från Afrika?
Citera
Igår, 16:10
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerordet

Sydafrika har både svarta och vita.

Sedan har du mulatter i andra lag. Kongo har Pickel, Tunisien har Bronn, Marocko har Diaz, Senegal har Jacobs, etc
Citera
Igår, 16:19
Medlem
Bosnien, Kroatien, Tjeckien och Turkiet brukar vara ganska homogent?

Ser att Asien har Uzbekistan, Sydkorea, Japan, Saudi, Irak, Iran. Gissar att dessa är ganska homogena oxå
Citera
Igår, 16:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerordet
Förr fanns Glennarna från Götet, och det var inte tal om annat än lokala förmågor i klubbfotbollen. Landslaget speglade på samma sätt den lokala nationaliteten. Man kunde känna stolthet över sin förening, och en samhörighet som inte längre finns.

Numera dominerar nämligen invandrare stort i många klubb- och landslag, vilket föranleder frågan varför man som fans egentligen ska associera sig med sådana företeelser. Vad har jag gemensamt med sju negrer i Djurgården eller fem juggar i AIK?

På förekommen anledning väcks frågan vilka lag i VM 2026 som är mest etniskt homogena, i rangordning. Finns det någon bra resurs?

Man kan misstänka att östasiatiska lag som Japan kvalar in, men där verkar i reservmålet finnas en Suzuki med tvivelaktig samurajbakgrund. Östeuropéerna håller väl också ställningarna.

Är också intresserad av detta. Ser hellre att Elfenbenskusten vinner VM än att Frankrike gör det med tanke på att båda lagen innehåller uteslutande afrikaner.

Japan ska bli spännande att följa.
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Bland de mest "etniskt homogena" landslagen i VM torde väl förmodligen vara Kroatien, Bosnien, Tjeckien, Turkiet, Iran, Uzbekistan, Jordanien, Irak, Argentina, Uruguay, Paraguay, Mexiko.
De fyra sistnämnda möjligen "diskvalificerade" p.g.a. att det kan finnas inslag av ursprungsbefolkning hos spelare. Japan och Sydkorea nästintill heljapanska och helkoreanska också.
Senast redigerad av Ezzelino Igår kl. 16:50.
Citera
Igår, 17:48
Medlem
Trodde jag hittat det först med det skottska landsslaget men det föll på Ché Adams
Citera
Igår, 18:45
Medlem
Argentina

https://www.hashtag.al/wp-content/uploads/2022/12/argjetnina.png
Citera
Igår, 19:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Japan borde ju vara det fortsatt. Fanns ju en sanning detta med år 1950 de mest homogena länderna i världen var Japan och Sverige. Sverige är idag borta, men Japan still going strong!
Citera
Igår, 19:33
Medlem
G-spottornados avatar
Tror tyvärr inte det finns några lag som idag är helt etniskt homogena, beroende på hur man räknar.
Latinamerikanska, afrikanska och centralasiatiska länder är ju ofta redan blandade sedan innan(latinos, mestiser, infödingar, berber, araber, amazigher, turker, mongoler osv osv). Det närmsta vore nog vissa centralafrikanska länder, men även dessa består ju ofta utav flera - ofta rivaliserande - stammar och folk.

Kollade upp Sydkoreas trupp och de har en spelare som är halvtysk(Jens Castrop), men annars verkar det bara vara koreaner.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japan borde ju vara det fortsatt. Fanns ju en sanning detta med år 1950 de mest homogena länderna i världen var Japan och Sverige. Sverige är idag borta, men Japan still going strong!

Japan har en neger som målvakt, Zion Suzuki. Afro-amerikansk far, om jag minns rätt.

Vi får hoppas att Sverige i VM 2030 kommer ställa upp med ett helt etniskt svenskt landslag, men det känns väldigt osannolikt.
Citera
Igår, 21:31
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Curaçao alla är holländare.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
G-spottornados avatar
Efter minimal efterforskning har jag kommit fram till rätt svar, oavsett definition av "homogent".
Tjeckien. Inte en enda rasifierad i truppen och samtliga har tjeckiska namn.
Citera
Idag, 00:50
Medlem
Negerordets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Efter minimal efterforskning har jag kommit fram till rätt svar, oavsett definition av "homogent".
Tjeckien. Inte en enda rasifierad i truppen och samtliga har tjeckiska namn.

Då ska jag hålla på Tjeckien
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in