2026-06-09, 08:57
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är din lögn, som du försvarar med näbbar och klor. Precis som en islamistiskt nynazist skulle göra, som man hittar långt ut på högerkanten. Kan du utveckla hur man försvarar sig genom att skicka över 2500 raketer in på israeliskt territorium mot civila? Detta är bara från årets start.

Fast det är bra att du börjar medge att du far med osanning initialt och att "Iran kan ha gett visst stöd". Nej Libanon vill bli av med hezbollah, har du missat det? Det är därför samtalen förs utan någon från terroristorganisationen närvarande. Du får uppdatera dig lite. Verkar som din turkiska informationskanal sållar och vinklar rätt bra för att passa den islamistiska, nynazistiska och ultraradikala propaganda som du så hänfört sprider varje dag..

Nej, "Libanon" vill inte bli av med Hizbollah, din jubelidiot. Libanon består av tre maktklickar med en tredjedel av befolkningen vardera, och det är framförallt den kristna tredjedelen som vill bli av med Hizbollah.

Det blir inte bättre av att du ljugciterar, och sist och slutligen är din fajt inte med mig utan med historien och verkligheten. Jag förstår att du känner ett starkt behov av att försvara din alternativa verklighetsbubbla, men nån måtta på historieförfalskning och verklighetsförvränging får det vara.

Och så länge du ljuger så kommer jag att svara. Så du kan ta dina "turkiska nyhetskanaler" och stoppa upp dem där solen inte skiner, för jag vet inte vad du dillar om, men det är igen lögn på lögn...
Citera
2026-06-09, 09:05
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
När smutsturken avslöjas som islamist, terrorist och nationalist börjar invektiven flyga hej vilt. Jag förstår dig. Ingen kan ta en Erdogantrogen islamist på allvar.

Vems lögnaktiga inventiv är det som flyger, man undrar...

Citat:
Detta är falskt. Att du läst något i en turkfascistisk telegramgrupp gör det inte till en sanning.

Nej lilla vän, det är media som intervjuat "folket på gatan" i Israel. Du som följer med israeliska medier måste dessutom veta att det både är vanligt och betydelsefullt (i Israel är det viktigt vad "folket på gatan" tycker).

Citat:
Israel har inte stoppats från något.

Nej, självklart inte.

Citat:
Efter att Israel bombat skiten ur både Hizbollah och Iran, och sannolikt dödat högste IRGC-ledaren, krävs det en turknationalist med fascistisk läggning att hävda seger.

Var får du allt ifrån, du borde donera din virriga hjärna till vetenskapen, de skulle säkert tycka att den är intressant.

Det krävs varken turkar, nationalister eller fascister för att inse att Iran "vunnit" och Israel "förlorat". Det enda som krävs en förmåga att läsa nyheter, att fatta vad man läser och att själv kunna dra enkla, objektiva slutsatser.

För vissa är det förstås en omöjlighet, men den överväldigande majoriteten av planetens befolkning verkar inte ha några problem...

Citat:
Jag har tidigare haft svårt att förstå hur "vissa" kan se en seger bland alla dödade skäggpedofiler, raserade kvarter, begravt uran, sprängda vapenfabriker, sänkta flotta, utplånade flygvapen och eliminerade luftförsvar, men nu är det tydligt i ditt fall. Det är de ideologiska skygglapparnas fel. Ja jäklar alltså, nu finns det två smutsturkar i tråden som försöker intellektualisera bort ännu ett muslimskt nederlag.

Det är därför att du får utlopp för ditt eget brinnande hat när det händer, vilket gör dig blind. Om det är nån tröst är du inte den första i världshistorien att drabbas av sådan ideologiskt förblindande hybris.
Citera
2026-06-09, 09:10
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, "Libanon" vill inte bli av med Hizbollah, din jubelidiot. Libanon består av tre maktklickar med en tredjedel av befolkningen vardera, och det är framförallt den kristna tredjedelen som vill bli av med Hizbollah.

Det blir inte bättre av att du ljugciterar, och sist och slutligen är din fajt inte med mig utan med historien och verkligheten. Jag förstår att du känner ett starkt behov av att försvara din alternativa verklighetsbubbla, men nån måtta på historieförfalskning och verklighetsförvränging får det vara.

Och så länge du ljuger så kommer jag att svara. Så du kan ta dina "turkiska nyhetskanaler" och stoppa upp dem där solen inte skiner, för jag vet inte vad du dillar om, men det är igen lögn på lögn...

Detta är ju "din" verklighet och din agenda. Det är lämpligt att du skriver ut detta så att alla nya i tråden förstår vad det handlar om. Det du skriver ligger helt i linje med den turkiska nynazistiska, ultraradikala, islamistiska terrororganisationen som du så hängivet berättade att du sympatiserar med.

Det är väldigt bra att ha det med sig när man läser dina inlägg. Det förklarar hur man kan skriva och ha en sådan "verklighetsuppfattning" som du visar upp. Samtidigt som du fyller tråden med spaltmeter efter spaltmeter varje dag med en enfaldighet som är snudd på psykotisk och extremt radikaliserad. Eftersom du har skapat din värld utifrån dessa kriterier är det lönlöst att argumentera mot dig och bättre att helt enkelt låta dig leva i din turkiska "verklighetsuppfattning".
Senast redigerad av eldrattan 2026-06-09 kl. 09:30.
Citera
2026-06-09, 09:23
Medlem
Citat:

Det krävs varken turkar, nationalister eller fascister för att inse att Iran "vunnit" och Israel "förlorat".

Israel har ett enda överordnat intresse i detta krig: att hindra Iran från att skaffa kärnvapen.

Efter kriget 2025 ligger uranet begravt i rasmassor och efter kriget 2026 har den iranska kärnvapenindustrin åtminstone tillfälligt helt slutat fungera.

Ovanstående är utan tvekan en israelisk seger och ses som en israelisk seger i Israel.

Om denna konflikt slutar med ett avtal som innebär 1. att det begravda uranet förs ur landet och 2. Iran avstår sina kärnvapenambitioner ja då anser jag att Israel har vunnit kriget.

Anser du att Iran har förlorat kriget om man går med på att uranet förs ur landet och att avstå kärnvapenambitionerna?

Israel har förvisso sekundära mål: regimskifte, döda ledare, slå ut vapenindustrin, men det är inte därför man gått i krig mot Iran. Man har gått i krig för att slå mot kärnvapenambitionerna. Och det är just detta alla turkfascister och Hamasvänner i tråden har så svårt att förstå. Enda sättet att ge Iran segern är att hitta på diverse egna mål och klistra dessa på Israel. Men när det kommer till seger eller förlust handlar allt om kärnvapnen för Israel (inte nödvändigtvis så för Iran). Ett avtal som inte sätter stopp för Iran kärnvapenambitioner betraktar jag som en israelisk förlust och en garanti för förnyade anfall.
Citera
2026-06-09, 09:39
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Israel har ett enda överordnat intresse i detta krig: att hindra Iran från att skaffa kärnvapen.

Efter kriget 2025 ligger uranet begravt i rasmassor och efter kriget 2026 har den iranska kärnvapenindustrin åtminstone tillfälligt helt slutat fungera.

Ovanstående är utan tvekan en israelisk seger och ses som en israelisk seger i Israel.

Om denna konflikt slutar med ett avtal som innebär 1. att det begravda uranet förs ur landet och 2. Iran avstår sina kärnvapenambitioner ja då anser jag att Israel har vunnit kriget.

Anser du att Iran har förlorat kriget om man går med på att uranet förs ur landet och att avstå kärnvapenambitionerna?

Israel har förvisso sekundära mål: regimskifte, döda ledare, slå ut vapenindustrin, men det är inte därför man gått i krig mot Iran. Man har gått i krig för att slå mot kärnvapenambitionerna. Och det är just detta alla turkfascister och Hamasvänner i tråden har så svårt att förstå. Enda sättet att ge Iran segern är att hitta på diverse egna mål och klistra dessa på Israel. Men när det kommer till seger eller förlust handlar allt om kärnvapnen för Israel (inte nödvändigtvis så för Iran). Ett avtal som inte sätter stopp för Iran kärnvapenambitioner betraktar jag som en israelisk förlust och en garanti för förnyade anfall.

Sett från Hamas, Fatah (som verkar planera för en ny intifada), Hezbollah och Houthi m.m perspektiv. Så sitter dom och gråter för att mjölken sinar från den stora mjölkkossan. Skulle Iran gå under faller alla dessa terrorister som samlats under Iran's paraply också. Så därför anses det vara en stor seger om regimen lyckas klamra sig fast och fortsätta skicka en månadspeng till sina diande ungar.
Citera
2026-06-09, 09:42
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Detta är ju "din" verklighet och din agenda. Det är lämpligt att du skriver ut detta så att alla nya i tråden förstår vad det handlar om. Det du skriver ligger helt i linje med den turkiska nynazistiska, ultraradikala, islamistiska terrororganisationen som du så hängivet berättade att du sympatiserar med.

Lögn. Du klarar inte av att hålla dig till sanningen, inte sant?

Jag sympatiserar inte med det grå vargarna, vilket är väldigt tydligt både i tråden och utskrivet. Men du kan ändå inte låta bli att ljuga om det. Inte helt normalt...

Citat:
Det är väldigt bra att ha det med sig när man läser dina inlägg. Det förklarar hur man kan skriva och ha en sådan "verklighetsuppfattning" som du visar upp. Samtidigt som du fyller tråden med spaltmeter efter spaltmeter varje dag med en enfaldighet som är snudd på psykotisk och extremt radikaliserad. Eftersom du har skapat din värld utifrån dessa kriterier är det lönlöst att argumentera mot dig och bättre att helt enkelt låta dig leva i din turkiska "verklighetsuppfattning".

Det man behöver ha med sig när man läser tråden, och alla trådar på alla forum, är allmänbildning, kapacitet för logiskt tänkande, en generell misstanke mot alla "auktoriteter" och en utbildning och/eller ett sinnelag som gör att man alltid kollar upp grejer innan man påstår nåt.

För andra är det mer fråga om att vara fylld till brädden av intern skit som bara måste få komma ut, med samma resultat som om man fyller en ketchupflaska med avföring och sprutar vilt och besinningslöst omkring sig. Men det är ju lätt att ignorera...
Citera
2026-06-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Förenade arabemiraten och Bahrain har alltså gjort en eftergift genom att erkänna Israel. Vilka eftergifter har Israel gjort som svar på Förenade arabemiratens och Bahrains eftergift? Har Israel gjort någon eftergift sedan Taba återlämnades till Egypten 1989? (Att förvandla Gaza till ett utomhusfängelse är inte på något sätt en eftergift).

normaliseringen innebar bla ökad turism 1miljon+ israeler reste visa-fritt på semster till arabien. investeringar (många miljarder dollar) , technologi tillgång (bla israeliska vapenteknik), mm

Citat:
Enligt skribenten slö har Israel, från och till, ockuperat och dragit sig tillbaka från delar av Libanon.

Ja, det är exempel på tidigare FAFO från libaneniskt håll. alla föregående utrensingar av terrorister i libanon, har (utöver då de vanliga "jihad terrorismen" mot judarna) orsakats av något synnerligen otäkt,

tex kust massakern...

https://en.wikipedia.org/wiki/Avivim_school_bus_bombing

Citat:
Kan det räknas som en eftergift att ibland dra sig tillbaka från sina rövartåg i grannlandet?

om man dessutom lämnat beirut i bättre skick än gaza? ja, naivt och lite korkat, men jduar är lite väl ömhudade och tror det bästa om folk... vilket är .. ja naivt och ltie korkat...

Citat:

Annars har Israels agerande kretsat kring att ta mer och mer. Israel ockuperar landområden, fördriver den inhemska befolkningen och bygger judiska bosättningar på deras mark.

har du något exempel ? för jag har fortfarande aldrig fått ens 1 namn på någon som drabbats....
Citera
2026-06-09, 10:14
Medlem
Citat:
Din strawman-argumentation är på dagis-nivå och grundläggande löjlig.

Och dina påhittade "stämplingar" spelar förstås ingen roll, men det är litet skoj att svara på dem bara för att återigen lyfta din ideologiska blindhet och tillhörande dumhet.

Dessutom gör du bort dig totalt genom att fokusera på mig, tråden handlar om nåt annat.

- - -

I Israel är man fullt medveten om att i rak motsats till Netanyahus tal så "förlorade" man igen.

Angreppen på Beirut och Iran och Irans svar ledde sammantaget till att Israel stoppades både från att angripa Beirut och fortsätta kriget med Iran. Medan Iran både fick igenom sina krav (inga angrepp på Beirut), ett ytterligare ökat fokus på fredsförhandlingarna och dessutom lyckades med sin "hot + omedelbar vedergällning"-operation.

Så jag förstår behovet hos trådens sionister att måla över den bajskorven med litet guldfärg, men det hjälper förstås inte. Det är fortsättningsvis en bajskorv och bara en idiot skulle stolt placera den i bokhyllan som prydnad.

Tack för dina inlägg i denna tråd, du är en av dem som faktiskt tillför något!

För ditt eget bästa, sluta att svara på den gravt mentalsjuke Petronius inlägg.
Den gubben säger "Israel gör rätt" oavsett vad som händer, ödsla inte mer energi på den göken.

Återigen visar terrorstaten Israel sitt rätta ansikte, dom vill bara förgöra och fortsätta kriget till vilket pris som helst. Blodtörstiga hundar.
Senast redigerad av Kenneth-Bergwall 2026-06-09 kl. 10:32.
Citera
2026-06-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vad menar du? Israel attackeras varje dag. Du har ju verkligen noll koll.

Snyggt att du missar eller snarare duckar allt det väsentliga i mitt inlägg.
Säger precis som jag tidigare sa - allt om din okunskap.
Citera
2026-06-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Peace in our time!
Joråsåatte.....
Undrar vad det är för idé? Kanske ska han kalla in Board of Peace?
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hur många gånger har Donald Trump påstått
att ett Iranavtal är mycket nära förestående?

Men denna gång är det en enorm skillnad, mot alla tidigare gånger!
Jag har tidigare skrivit massor med gånger i tråden, "att inför fotbolls VM kommer Trump gå med på nästan vad som helst, för att få loss de tusental fartyg som sitter inlåsta i Gulfen".
Det handlar givetvis om att Trump har tänkt sola sig i uppmärksamheten under turneringen, nu när all världens media finns närvarande och rapporterar.

Skulle tro det handlar om ett tillfälligt avtal om vapenvila, som bara säger.
-"USA drar bort sina marina styrkor från Irans närområde, sen får Iran ta vilka jävla tullar man vill för trafiken genom Hormuzsundet"!
Citera
2026-06-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men denna gång är det en enorm skillnad, mot alla tidigare gånger!
Jag har tidigare skrivit massor med gånger i tråden, "att inför fotbolls VM kommer Trump gå med på nästan vad som helst, för att få loss de tusental fartyg som sitter inlåsta i Gulfen".
Det handlar givetvis om att Trump har tänkt sola sig i uppmärksamheten under turneringen, nu när all världens media finns närvarande och rapporterar.

Skulle tro det handlar om ett tillfälligt avtal om vapenvila, som bara säger.
-"USA drar bort sina marina styrkor från Irans närområde, sen får Iran ta vilka jävla tullar man vill för trafiken genom Hormuzsundet"!

Japp, med sitt välkända retoriska mönster kan man förvänta sig att Donald Trump kommer att beskriva sin födelsedag den 14 juni som en triumf och påstå att insatsen mot Iran har lett till en total och fullständig seger.
Citera
2026-06-09, 10:49
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Det skulle det säkert vara om Iran faktiskt hade försökt skaffa kärnvapen och haft en kärnvapenindustri, men nu råkar allt det ju vara bara ett israeliskt påhitt.

Citat:

För det första så håller jag inte på någon part. Jag anser Irans religiösa diktatur vara helt förkastlig och en direkt skymf mot ett land och en kultur som bidragit till mänsklighetens utveckling i många tusen år, och vars modell för stormaktshantering av besegrade länder lade grunden till både grekernas och romarnas storhetstid och därmed till vårt moderna Europa. Och vad gäller Israel så är jag beklämd, sorgsen och besviken över att ett land som jag såg upp till i decennier har hemfallit till en sionistisk kopia av det förtryck ur vilket landet de facto växte fram.

Jag är övertygad om att det finns grupperingar i Iran som drömmer om att Iran skulle ha kärnvapen, men det är inte för att förgöra Israel utan för att få vara ifred. Jag är precis lika övertygad om att den islamska iranska republiken inte ens har haft som mål att bygga kärnvapen, eftersom det finns en religiös fatva som uttryckligen säger att det är fel. Och hur galet det än är med sådana religiösa fatvor så finns det ingen möjlighet för någon organisation eller del av organisation i Iran att gå emot den. En underlig fördel av det religiösa tyranni som råder.

Under "pappa" Khamenei så styrdes den iranska interna och externa politiken stenhårt av hans egna åsikter och idéer. Han fungerade i själva verket som en religiös Trump i iransk tappning, och blev rätt snabbt omgiven av rövslickare och ja-sägare. Inte oemotsagd, de som har följt med iransk politik över tid har kunnat konstatera att politiker upprepade gånger försökt sätta sig upp mot Khamenei (med "Irans bästa" framför ögonen), men de har alla avpolleterats och förpassats långt utanför sidolinjerna.

Och det är Khamenei som baserat på sin förståelse av politik från 80-talet lagt upp "strategin" för de iranska uran-förhandlingarna med USA. Det är ungefär lika pålitligt som att förlita sig på Trumps inälvor ("gut feeling"). Och det är också Khamenei som lagt ihop 1 + 1 och fått det till 5, i form av den briljanta idén att om det var viktigt för USA att Iran INTE anrikade uran, och USA har sagt upp avtalet och infört nya sanktioner och Iran vill ha tillbaka avtalet och slippa sanktionerna så ska man sätta press på USA med det som verkade viktigast för USA. En "briljant idé" som vilken mattförsäljare i vilken bazaar som helst kunde komma på. Följaktligen började Iran anrika uran, för att i enlighet med den ofelbara högste ledarens "vision" tvinga USA tillbaka till förhandlingsbordet och till ett nytt avtal.

Vi talar alltså om en gubbe som enligt egen utsago inte var vidare religiöst bevandrad (Iran var tvungen att ändra sin grundlag och ta bort det kravet för att han skulle kunna väljas till högste ledare) och vars bild av världen färgats av den islamska revolutionen och kriget mot Irak.

Att anrika uran som man inte egentligen behöver för att kunna sätta press på USA var, så här i efterhand, bland de mest korkade politiska beslut som gjorts i Iran. Men det var ett beslut som gick ända upp till den högste ledaren och därför varken kunde kritiseras eller ändras. Och faktum är att "nya förhandlingar med Iran" var på tapeten hela tiden efter att Iran började anrika uran (2019). Det är också ett faktum att Iran gjorde det helt öppet och meddelade själv till IAEA vad de höll på med, för att få cred för sin nya "förhandlingstrumf".

Men i det avseendet blev de utspelade av Israel, vars egentliga mål INTE som du påstår är "inga iranska kärnvapen", utan att på alla fronter angripa det största hotet mot en amerikansk-understödd israelisk hegemoni i Mellanöstern. Självklart skulle Israel ha gjort allt för att stoppa iranska kärnvapen, men Israel har hela tiden varit medvetet om att ingen sådan utveckling egentligen pågår (och därför också upprepade gånger spritt falsifierade "underrättelserapporter").

Israel och Iran (och USA) har alltså samma identiska mål när det gäller iranska kärnvapen, det ska inte finnas några sådana. I det avseendet kan de alltså alla tre "vinna", tillsammans. Kriget och framförallt förhandlingarna gäller därför inte en kärnvapenutveckling, utan allt det som byggts upp på de falska premisserna och hur man rullar det tillbaka med så mycket egen vinst som möjligt.

Därför har Iran både innan kriget och efter kriget i stora drag sagt att det inte är nåt problem att förstöra det höganrikade uranet och lova att inte bygga kärnvapen (Iran säger i själva verket att det har de ju lovat för länge sedan), men att det förutsätter att alla de åtgärder som konstruerats med "iransk kärnvapenutveckling" som (fejk) grundplåt ska tas bort. Dvs. låsta iranska tillgångar, sanktioner och den nya blockaden. Om Trump skulle erbjuda en sådan deal och den skulle träda i kraft direkt (så att man inte behöver lita på varandra) så skulle Iran ta den, och det var i själva verket väldigt nära just det under de första förhandlingarna i Islamabad.

Men för Israel skulle det vara en politisk katastrof, eftersom hela Israels "hålla Iran på mattan"-strategi bygger på att kväva landet i ekonomiska sanktioner och isolera det globalt. Med "iranska kärnvapen" som en drivande skräckvision. Det israeliska initiativet till det nya angreppet på Iran kom direkt efter att det läckte ut att man stod på gränsen till ett genombrott i de pågående förhandlingarna. Witkoff (som är jude) ljög t.o.m. om detta i sin rapportering till det amerikanska säkerhetsrådet, och det verkar som att hans lögn var droppen som fick Trump att gå med på Netanyahus förslag om en attack.

Så om Iran kan göra sig av med sitt anrikade uran med ansiktet i behåll så är det Iran som "vinner" på det. Det var en idiotisk idé från första början och det har varit extremt idiotiskt att hålla fast vid den, nåt som dessutom är ett bevis på en grundläggande okunskap om hur världen funkar. Vilket i sin tur är raka motsatsen till hur Iran agerat EFTER att Israel tog kål på Khamenei, efter några veckors kaos har Iran i praktiken sprungit i lovar kring Trump och Netanyahu, diplomatiskt sett.

Omvänt vinner Israel bara om "iranska kärnvapen" BLIR KVAR på agendan, om det uppdiktade men väldigt effektiva hotet försvinner från agendan ramlar den israeliska (och israelisk-amerikanska) "härska över Mellanöstern"-politiken i spillror. Och om sanktioner och andra begränsningar tas bort kommer Iran både att moderniseras och att växa ekonomiskt långt förbi Israel på 10 år. Och samtidigt bli den centrala maktfaktorn i Mellanöstern, med ett ointagligt försprång gentemot Israel.

Citat:

Ja, Israel har sekundära mål, en del på riktigt och en del påhittade. Och man kan säga mycket om hur det moderna Israel fungerar, men det som Israel ALLTID har är en långsiktig, enhetlig nationellt grundad strategi. Och alla mål och alla fejk-mål kan härröras till den. Likaså slakten i Gaza, invasionen av Libanon, angreppen mot Iran och en massa annat. Till och med röstningspåverkan i Mello, allt strävar efter samma strategiska mål.

Vänstern och högern i Israel delar samma identiska strategiska mål, men metoderna för att uppnå målet varierar. Netanyahu har under hela sin tid vid makten och nu med hjälp av den israeliska idiothögern sett militär och våld som de viktigaste komponenterna, i motsats till vänstern som ser globalt samarbete och fred som vägen framåt. Till samma strategiska mål.

Och nu har Netanyahu och sionisthögern sprungit med huvudet före i pumpen, helt. Om man är inne på Netanyahus linje att Israel ska härska över Mellanöstern med hjälp av hot och våld så har Israel definitivt nu "förlorat". Om man däremot, som den israeliska vänstern, anser att det är fel väg att gå och att det är ett hot mot Israels existens så är det i själva verket en "vinst" att Netanyahus militärversion "förlorar". Eftersom den i så fall åtminstone för tillfället är död och begraven, och man kan börja rulla tillbaka bandet och starta om. Med andra metoder men mot samma strategiska mål.

Och visst, är man religiöst utflippad och/eller har svårt att förstå komplexa sammanhang så kan man koka ner det till "Israel = good guys" och "arabs/muslims = bad guys". Det är vad man gjort i USA i snart fem decennier, och det är därför den amerikanska Mellanöstern-politiken är ett kontinuerligt, episkt misslyckande. Å andra sidan kör de ju nu sitt eget land i botten med hjälp av samma simplifierade polariserade "vitt vs svart"-politik, så kanske det är allt de har att komma med...
Senast redigerad av Graavarg 2026-06-09 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in