Citat:
Ursprungligen postat av
lysande-pistol
Det här måste vara den bästa tråden genom tiderna avseende att fylla på sin AC.
Har lärt mig en hel del om läcksökning, och att det är riskfritt att fylla på själv om man följer instruktionen.
Så ja ni miljö muppar förlorade för det här är lösningen för oss som inte har råd att lämna in en veteranbil för att få lite kyla under färden.
Det finns inga Youtube klipp där bilen exploderar när gasen fylls på som är relevanta i ämnet.
Miljö vem bryr sig när resten av världen spyr ut miljögifter och skit om jag luftar lite gasol det gör negativ ingen effekt mer än att jag får en kall bil.
Det finns såklart värre saker att släppa ut i miljön än butan/propan/gasol.
Men det som är beklämmande är att folk inte fattar att om ”alla” har det tänket att ”släpper de ut skit där borta så tänker inte jag bry mig utan släpper ut jag med här hemma och det är ju så lite….”
Det ger extremt kassa signaler för då sprider man just signalen att det är ”ok” vilket ger negativa effekter för alla antingen direkt eller på sikt.
Vi kan ju leka med tanken att om nån skulle åka hem till dig och kasta sin skit på din mark, bara nåt litet som du knappt ens ser eller ens reagerar på. Och så nämner den snubben det för andra att ”där ute på grusvägen, sväng höger och när du ser en skogsglänta så är det bara att kasta skiten, det gjorde jag” så kommer det att spridas att det är ok och en massa folk smyger dit och kastar sin lilla skit, och det leder till drivor av skit på din mark. Kul va….
Vi kan ju se det syndromet på t ex skogsvägar där idioter åkt och kastat ifrån sig soffor, halva köksinredningar, vad skit som helst och t o m skrotbilar etc etc, fast det ofta varit mindre bök för dem att göra det riktigt, åka till återvinningen med skiten.
Sen har vi detta med andra risker, att dessa gaser är extremt brandfarliga, och det handlar inte endast om riskerna vid påfyllning utan vid en ev krock kan det få allvarliga konsekvenser om sådan brandfarlig gas läcker ut och antänds vilket kan initiera en allvarlig brand som kan få fatala konsekvenser. Ofta får man då höra ”korkade” motargument som att ”ja men det är ju flera liiiiter spolarvätska i fronten på bilen, så vad fan gör det då med så pyttelite gasol i ACn….” Och det enda man då klarar att avslöja är den egna bristen vad gäller riskanalys och konsekvenstänk….. För tror man verkligen att spolarvätska utspätt för normalt sommar eller vinterbruk är lika brandfarligt som gasol etc….?
Och även om det inte finns så gott om exploderande bilar vid fyllning av gasol etc i AC, så länkade jag personligen för nån dag sedan till en video som visar hur det gick när en av de som offentligt propagerar mest för att det är ofarligt att fylla Gasol etc i bilars AC för det enligt denne skulle vara omöjligt att nå LEL koncentration, alltså antändningsbar koncentration. Videon visar att det inte gick så bra de i bilen….
Jag kan absolut förstå att det är frestande att få fart på sin gamla bils AC för en billig peng, men det är dumt om man väljer att skita i säkerheten för det kan ju drabba inte bara en själv utan andra helt oskyldiga. Och dumt även om man skiter i miljön med argumentet ”det lilla jag släpper ut är ju en droppe i havet jämfört med vad flyget fartyg kineserna etc etc släpper ut” för när ”alla” tänker så och inte tar ett eget ansvar för den egna och andras miljö så blir det ”bara skit” det har vi ju sett massvis med exempel på genom tiderna. Och därför måste lagar komma som bankar folk i huvudet innan de fattar, om ens då…. Folk är tyvärr generellt sett för lata snåla och dumma för sitt eget elle andras bästa. Därför behövs lagar och regler, men så väljer allt för många att skita i dem, och cirkeln av dumhet är sluten…
Någon frågade tidigare vad den service på min egen bils ACC kostade, efter att jag skrivit att det var tid bokad för det.
Tja, jag fick en initial prisindikation på ca 4-5 tusen, men det landade tyvärr på nästan 7 500kr p g a att det blivit en skada (korrosion) på kondensorn som orsakade ett pyttelitet läckage så kylmediet läcker ut och det går tomt på några veckor. Bilen har ju ju gått sniff på 20k mil och kondensorn sitter längst fram i fronten så inget märkligt ,ed det. Ny kondensor kostade få 1600kr men den sitter bökigt till vilket normalt ger ca 2-3 tim arbete men det visade sig att anslutningarna hade ärgat rejält så de fick jobba extra länge med att försöka lirka loss de anslutande rören utan att dessa också gick sönder. Tråkigt såklart men nu funkar ACCn som den ska igen och lär sannolikt göra det i en många mil framöver. Så i mitt fall hade det ändå inte funkat med nån fulgas, och jag skulle inte ha valt det även om det skulle varit en möjlighet.
Jag har tre lika bilar med AC/ACC och jag gör korrekt service etc på dem alla, inga dumsnåla genvägar.
I den ena personbilen sitter det dessutom ett fabriksmonterat kompressorkylskåp i baksätet, champangekyl typ… Den har jag aldrig behövt serva trots att bilen är från -99 och gått 35k mil, men så är det ju byggt som ett vanligt kylskåp i hemmet, bara metallrör som är lödda, inga slangar etc nånstans, så ett i princip helt slutet system.