2026-06-07, 08:08
Medlem
Paddan1000s avatar
Eftersom mitt system var helt trycklöst när jag fyllde på det borde det ha innehållit vanlig luft redan från början som då kontaminerat den gasol jag sprutat in. Det kan förklara varför jag ser flödet i siktglaset istället för bara klar homogen vätska eftersom luft till skillnad från gasol inte kondenserar till en vätska under tryck.

Då jag inte har utrustning till att vacuumsuga systemet för att få bort luften borde ända sättet att få bort det mesta av den vara att släppa ut gasen som då tar med sig det mesta av luften. Sedan när bara ett lätt övertryck kvarstår i systemet och påfyllnadsslangen så att ny luft inte hinner komma in kopplar jag på en flaska med ny gasol och pumpar in.

Jag skulle kunna vänta med detta för att se om systemet tappar tryck över tid eftersom luftkonditioneringen ändå kyler tillfredsställande just nu. Då får jag ett mått på hur mycket gas som försvinner över tid och jag vet hur ofta jag behöver fylla på i framtiden för att systemet inte ska bli trycklöst och riskera att fyllas med luft igen.

Försvinner lite gas så att man får fylla på någon gång om året borde det lösa problemet med kontamination eftersom gasen hela tiden byts ut med ren gas som späder ut kontaminationen.
Citera
2026-06-07, 17:59
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har noterat att man hör ett svagt hummande eller vinande ljud från luftutblåsen när man kör, som minskar när man accelerar och ökar när man decellererar. AI förslår att det beror på att jag har för låg nivå på köldmedium som gör att köldmediet förångas ojämt i evaporatorn och att högre rpm tillfälligt ökar trycket hos köldmediet så att det flödar bättre. Alternativ förklaring är att kompressorn håller på att ge upp. Jag vet inte om det fanns där från början, för jag tänkte på det först igår.

Jag mätte trycket på lågtryckssidan med varm motor och kompressorn igång, där det låg på 28 PSI enligt min mätare vilket är inom spec vid yttertemperaturen 17-18 grader som den var idag.

Avvikelse från det normala som jag hittat är som sagt tidigare att man kan se flödet i siktglaset istället för klar vätska samt att lågtrycksröret var 17 grader kallt när jag mätte med en IR-mätare, där det ska vara mellan 0-7 grader. Högtrycksröret var 45 grader varmt där det borde vara 55-65 grader. Således en temperaturskillnad på 28 grader mellan rören vilket är för lite då det ska vara kanske 50-60 grader i skillnad mellan dem.

Jag misstänker att luft i systemet orsakar symtomen, vilket skulle förklara varför jag har symtom på lågt kylmedium trots att trycket ligger rätt. Luften bidrar till trycket, men komprimeras inte till vätska av kompressorn och bidrar således inte till AC:ns funktion. En AC-kompressor verkar smörjas som en tvåtaktsmotor där oljan är blandad med kylmediet så jag hoppas inte luftbubblorna gör att den slits i förtid och att det kan förklara ljudet.

Eftersom jag som sagt inte har någon vacuumpump är enda sättet att lösa detta att släppa ut den luftblandade gasolen i naturen där de 290 grammen bidrar till växthuseffekten tillsammans med de övriga 287.000 ton kolväten som släpps ut av människan i Sverige varje år.

Sedan när systemet nästan men inte riktigt nått ned till atmosfärstryck får jag skölja igenom med några puffar ny gasol så att allt av den gamla gasen åker ut och bara ny gasol kvarstår. Man borde kunna fylla på med ny gasol genom lågtrycksporten och puffa ut genom högtrycksporten så länge som kompressorn är avstängd och trycket är jämt i hela systemet. Sedan kan jag fylla på med ny gasol till rätt tryck 30-35 psi vid rumstemperatur. Jag får också fylla på ny olja om den gamla åker ut, så nu kostar det ännu mer pengar (430 kr för två burkar gasol med olja till så jag inte plötsligt står där utan när jag håller på, Temu-burkarna får agera sköljgasol och grundfyllning).
Citera
2026-06-07, 23:39
Medlem
Paddan1000s avatar
En fråga nu. Jag har funderat och tänkt att jag ändå vill göra det här ordentligt, så jag har beställt en vacuum pump med tillhörande slangar och tryckmätare för AC. Problemet är att det ingår bara adaptrar för att suga från låg- och högtrycksporten och inga för att koppla på gasflaskor för påfyllning.

VEVOR 4CFM 1/3HP Vacuum Pump Aircon Adapter

Frågan är om det går att suga vacuum bara från högtrycksporten och hela tiden låta en separat slang till en gasflaska sitta inkopplad på lågtrycksporten. När man stängt av pumpen och kontrollerat att vacuumet håller över tid kan man då bara stänga kopplingen till högtrycksporten, öppna gasflaskan och trycksätta systemet genom lågtrycksporten? Att jag vill göra detta är för att om jag kopplar loss vacuumsugarslangarna från låg- och högtrycksporten när systemet är under vacuum riskerar jag att lite luft sugs in. Om jag trycksätter systemet med gas finns inte den risken eftersom gas istället pyser ut när jag kopplar loss slangarna.

Alltså kommunicerar AC-systemet mellan låg- och högtrycksledningarna när systemet är avstängt eller finns där någon ventil däremellan som gör att det är tätt mellan systemhalvorna när kompressorn är avstängd?
Senast redigerad av Paddan1000 2026-06-07 kl. 23:41.
Citera
2026-06-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
En fråga nu. Jag har funderat och tänkt att jag ändå vill göra det här ordentligt, så jag har beställt en vacuum pump med tillhörande slangar och tryckmätare för AC. Problemet är att det ingår bara adaptrar för att suga från låg- och högtrycksporten och inga för att koppla på gasflaskor för påfyllning.

VEVOR 4CFM 1/3HP Vacuum Pump Aircon Adapter

Frågan är om det går att suga vacuum bara från högtrycksporten och hela tiden låta en separat slang till en gasflaska sitta inkopplad på lågtrycksporten. När man stängt av pumpen och kontrollerat att vacuumet håller över tid kan man då bara stänga kopplingen till högtrycksporten, öppna gasflaskan och trycksätta systemet genom lågtrycksporten? Att jag vill göra detta är för att om jag kopplar loss vacuumsugarslangarna från låg- och högtrycksporten när systemet är under vacuum riskerar jag att lite luft sugs in. Om jag trycksätter systemet med gas finns inte den risken eftersom gas istället pyser ut när jag kopplar loss slangarna.

Alltså kommunicerar AC-systemet mellan låg- och högtrycksledningarna när systemet är avstängt eller finns där någon ventil däremellan som gör att det är tätt mellan systemhalvorna när kompressorn är avstängd?

Nej, det där är ingen bra idé.

Hög- och lågtryckssidan kommunicerar inte fritt med varandra när AC-systemet står still. Det finns restriktioner i systemet, bland annat expansionsventil/orifice tube, torkfilter och kompressor. Trycket kan jämna ut sig över tid, men det betyder inte att du vakuumsuger hela systemet korrekt om du bara suger från högtrycksporten.

Rätt metod är att använda manometerställ och vakuumsuga via både låg- och högtryckssidan med båda ventilerna öppna. Då evakueras hela systemet från luft och fukt.

Att ha en gasflaska inkopplad på lågtryckssidan samtidigt som du vakuumsuger från högtryckssidan är inte heller rätt väg att gå. Minsta läcka eller felkoppling kan göra att du drar in luft/fukt, eller får in köldmedium vid fel tillfälle. Systemet ska först vakuumsugas, sedan stå under vakuumtest, och därefter fyllas med rätt mängd köldmedium efter vikt.

AC är ganska känsligt. För lite/mycket gas, luft eller fukt i systemet kan ge dålig kyla, höga tryck eller skada kompressorn.

Så tekniskt: gör det inte så. Ska du göra AC-jobb själv behöver du rätt manometerställ, rätt adaptrar, våg och koll på fyllnadsmängd. Annars är det bättre att lämna det till någon med riktig AC-station.

Skulle aldrig rekommendera en privatperson laga sin egen ac.
Varför köper du grejer för 1000kr och krånglar när någon med licens och rätt utrustning gör det för 1200-1300?
Senast redigerad av lollish 2026-06-08 kl. 13:00.
Citera
2026-06-08, 19:54
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Nej, det där är ingen bra idé.

Hög- och lågtryckssidan kommunicerar inte fritt med varandra när AC-systemet står still. Det finns restriktioner i systemet, bland annat expansionsventil/orifice tube, torkfilter och kompressor. Trycket kan jämna ut sig över tid, men det betyder inte att du vakuumsuger hela systemet korrekt om du bara suger från högtrycksporten.

Rätt metod är att använda manometerställ och vakuumsuga via både låg- och högtryckssidan med båda ventilerna öppna. Då evakueras hela systemet från luft och fukt.

Att ha en gasflaska inkopplad på lågtryckssidan samtidigt som du vakuumsuger från högtryckssidan är inte heller rätt väg att gå. Minsta läcka eller felkoppling kan göra att du drar in luft/fukt, eller får in köldmedium vid fel tillfälle. Systemet ska först vakuumsugas, sedan stå under vakuumtest, och därefter fyllas med rätt mängd köldmedium efter vikt.

AC är ganska känsligt. För lite/mycket gas, luft eller fukt i systemet kan ge dålig kyla, höga tryck eller skada kompressorn.

Så tekniskt: gör det inte så. Ska du göra AC-jobb själv behöver du rätt manometerställ, rätt adaptrar, våg och koll på fyllnadsmängd. Annars är det bättre att lämna det till någon med riktig AC-station.

Skulle aldrig rekommendera en privatperson laga sin egen ac.
Varför köper du grejer för 1000kr och krånglar när någon med licens och rätt utrustning gör det för 1200-1300?

Vi får se hur det går och ifall det är lite kommunikation mellan systemen iallafall. Det kan stå och pumpa några timmar om det behövs. Annars måste jag få tag på en adapter så jag kan koppla på en gasflaska på den gula slangen på manometerstället som annars går till kompressorn. Sedan får man puffa gas genom slangen så man puffar ut all luft innan man skruvar på den.

Jag tror inte jag hade kommit undan med 1300 kr för att laga AC:n. Möjligtvis är det startkostnaden för att koppla in utrustningen och se om allt ser bra ut. Sedan eftersom det inte hade sett bra ut hade jag fått betala verkstadspriser för nytt torkfilter och ny sådan där tryckavkännare som jag tror är läckan, ny gas och all tiden det tar med felsökning och vacuumpumpning. För att inte tala allt det där som Doktor T. brukar skriva kostar pengar som administration, lokaler och receptionister. Problemet är att det blir som med Nigeriabrev om man tar en skrotbil till en verkstad. När man väl börjat kasta pengar på problemet vill man inte dra sig ur för att inte förlora det man investerat och till sist har man investerat mer pengar än bilen är värd, varpå nästa problem snart uppkommer som kostar ännu mer pengar.

Jag har köpt torkfilter och tryckavkännare själv nu för 540 kr från Skruvat då jag lika gärna kan byta dem när jag ändå håller på.

Det enda jag inte gör själv på bilar är däcksmontering och balansering på bilfälgar eftersom jag inte har plats för maskinerna (jag gör det däremot själv till mopeder) samt att svetsa rost om besiktningen anmärkt på ett rosthål och jag behöver hålla liv i bilen ett år till då jag inte har talang för att svetsa och bocka plåt.

Annars gör jag även sådant själv som andra säger är omöjligt, som att ställa in hjulvinklar som jag gör lika bra som verkstaden men gratis med ett måttband och ett vattenpass med en magnet på som jag köpt på Temu och man sätter på bromsskivan.
Citera
2026-06-08, 22:14
Medlem
Citat:
Vi får se hur det går och ifall det är lite kommunikation mellan systemen iallafall. Det kan stå och pumpa några timmar om det behövs. Annars måste jag få tag på en adapter så jag kan koppla på en gasflaska på den gula slangen på manometerstället som annars går till kompressorn. Sedan får man puffa gas genom slangen så man puffar ut all luft innan man skruvar på den.

Jag tror inte jag hade kommit undan med 1300 kr för att laga AC:n. Möjligtvis är det startkostnaden för att koppla in utrustningen och se om allt ser bra ut. Sedan eftersom det inte hade sett bra ut hade jag fått betala verkstadspriser för nytt torkfilter och ny sådan där tryckavkännare som jag tror är läckan, ny gas och all tiden det tar med felsökning och vacuumpumpning. För att inte tala allt det där som Doktor T. brukar skriva kostar pengar som administration, lokaler och receptionister. Problemet är att det blir som med Nigeriabrev om man tar en skrotbil till en verkstad. När man väl börjat kasta pengar på problemet vill man inte dra sig ur för att inte förlora det man investerat och till sist har man investerat mer pengar än bilen är värd, varpå nästa problem snart uppkommer som kostar ännu mer pengar.

Jag har köpt torkfilter och tryckavkännare själv nu för 540 kr från Skruvat då jag lika gärna kan byta dem när jag ändå håller på.

Det enda jag inte gör själv på bilar är däcksmontering och balansering på bilfälgar eftersom jag inte har plats för maskinerna (jag gör det däremot själv till mopeder) samt att svetsa rost om besiktningen anmärkt på ett rosthål och jag behöver hålla liv i bilen ett år till då jag inte har talang för att svetsa och bocka plåt.

Annars gör jag även sådant själv som andra säger är omöjligt, som att ställa in hjulvinklar som jag gör lika bra som verkstaden men gratis med ett måttband och ett vattenpass med en magnet på som jag köpt på Temu och man sätter på bromsskivan.

Visst går det att göra mycket själv på en bil, och jag är också för att folk lär sig och skruvar själva. Men just AC-system är lite speciella eftersom man inte ser resultatet direkt på samma sätt som när man byter bromsar eller hjullager.

Problemet är inte att få in gas i systemet, utan att veta att systemet verkligen är tätt, torrt och rätt fyllt. Ett system kan hålla vakuum men ändå läcka under arbetstryck, och några gram fel fyllnadsmängd kan göra ganska stor skillnad på moderna AC-system.

Att byta tryckgivare och torkfilter på chans innan man verifierat felet är också lite bakvänt. Jag hade först vakuumsugit, gjort täthetskontroll och därefter mätt trycken under drift för att se vad systemet faktiskt säger.

När det gäller vakuumsugningen skulle jag fortfarande rekommendera att köra via manometerställ på både hög- och lågtryckssidan. Om det tar flera timmar innan vakuumet sprider sig genom hela systemet är det snarare ett tecken på att man inte vakuumsuger på optimalt sätt.

Att ställa hjulvinklar med vattenpass är en sak eftersom man direkt kan kontrollmäta resultatet. AC är betydligt mindre förlåtande eftersom luft, fukt eller fel fyllnadsmängd inte syns förrän prestandan blir dålig eller kompressorn tar stryk.

Jag säger inte att det är omöjligt att göra själv, men det är ett av de områden där rätt utrustning faktiskt gör stor skillnad.
Citera
2026-06-08, 22:19
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det är vansinne
Citera
2026-06-08, 22:28
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu vet jag hur man ska fylla på systemet efter att man vacuumsugit genom manometerstället.

1) Sug så det blir ett vacuum i systemet genom både hög- och lågtrycksporten med den röda och den blå slangen, där sugmaskinen är kopplad till den gula slangen i mitten.

2) Stäng kranarna till hög- och lågtrycksporten. Koppla bort den gula slangen från sugmaskinen.

3) Koppla på gasflaskan med kylmedium (och olja) till ändan av den gula slangen. Här kommer det behövas nödvändig adapter som jag hoppas att jag har.

4) Detta steget är viktigt. Lossa den gula slangen lite uppe vid manometrarna så att den läcker i gängan. Öppna gasflaskan och låt gas pysa ut i gängan så gasen puttar ut all luft som finns i slangen. Nu är den gula slangen fri från luft och den läckande gängan kan snabbt tätas medan gasen fortfarande flödar så ingen luft kan smita in.

5) Öppna lågtrycksporten så att vacuumet suger in kylmedium från flaskan och fyll på försiktigt så trycket i systemet stiger. Här någonstans kan man starta bilen och slå på AC-kompressorn. OBS, om man också öppnat högtrycksporten när bilen var avstängd är det viktigt att man har stängt den innan man startar bilen, för annars pumpar AC-kompressorn upp din gasflaska och spränger den. Systemet ska fyllas till rätt antal psi, som är som sagt runt 30 psi vid rumstemperatur på lågtryckssidan när AC är igång. Man kan gå efter vikt också, där mitt system ska innehålla ungefär 400 gram kolväte enligt mina beräkningar, om det i original innehållit 825 gram R134a då man räknar på att kolvätena har lägre molekylvikt än R134a.

Se vad man lär sig om man gör saker själv och inte tar bilen till någon som bara kopplar på en maskin som i sin tur gör allt jobbet. Sådana här kunskaper kommer man ha nytta av efter apokalypsen, när det inte längre går att betala sig fri från sina problem utan man måste lösa dem själv. Jag kommer ha fungerande AC när jag kör min bil genom öknen med uppfluffad 80-talsfrisyr.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det är vansinne

MUHAHAHAHA HAAAAAA
Citera
2026-06-08, 22:41
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Visst går det att göra mycket själv på en bil, och jag är också för att folk lär sig och skruvar själva. Men just AC-system är lite speciella eftersom man inte ser resultatet direkt på samma sätt som när man byter bromsar eller hjullager.

Problemet är inte att få in gas i systemet, utan att veta att systemet verkligen är tätt, torrt och rätt fyllt. Ett system kan hålla vakuum men ändå läcka under arbetstryck, och några gram fel fyllnadsmängd kan göra ganska stor skillnad på moderna AC-system.

Att byta tryckgivare och torkfilter på chans innan man verifierat felet är också lite bakvänt. Jag hade först vakuumsugit, gjort täthetskontroll och därefter mätt trycken under drift för att se vad systemet faktiskt säger.

När det gäller vakuumsugningen skulle jag fortfarande rekommendera att köra via manometerställ på både hög- och lågtryckssidan. Om det tar flera timmar innan vakuumet sprider sig genom hela systemet är det snarare ett tecken på att man inte vakuumsuger på optimalt sätt.

Att ställa hjulvinklar med vattenpass är en sak eftersom man direkt kan kontrollmäta resultatet. AC är betydligt mindre förlåtande eftersom luft, fukt eller fel fyllnadsmängd inte syns förrän prestandan blir dålig eller kompressorn tar stryk.

Jag säger inte att det är omöjligt att göra själv, men det är ett av de områden där rätt utrustning faktiskt gör stor skillnad.

Alla Youtubers klarar det uppenbarligen i USA med exakt samma utrustning som jag har beställt där detta med AC-påfyllning inte är lika tabu som i Sverige, där vi alla matades som barn med skräckhistorier om hålet i ozonlagret.

https://www.youtube.com/watch?v=lglPJuBXVeE
https://www.youtube.com/watch?v=Pdq8JAlct6s
https://www.youtube.com/watch?v=41HBPqdMxfI

AC i min andra bil har inte haft en service sedan 2002 och fungerar fortfarande bra trots att den säkert är utanför spec med gas och olja efter alla dessa år, så jag tror inte det gör så mycket om man råkar räkna fel på några procent här eller där med påfyllningen trots alla skräckhistorier om hur den fruktansvärt komplicerade AC-anläggningen direkt går sönder om man bara petar på den som privatperson och inte går till en certifierad mekaniker med sin svindyra maskin och långa utbildning. "Follow the money", du vet.

Även om AC i min bil verkligen går sönder av det här experimentet har tiden, pengarna och skadan varit värt det för utmaningens skull.

EDIT: Jag vet förresten att det är trycksensorn som är läckan, för det har kommit lite mer grönt på den de senaste dagarna trots att det inte bubblade vid såpatestet. Torkfiltret är rostigt och ser ut som om det ska rosta hål på det när som helst, så ingen mening med att inte byta det när man ändå är där och håller på.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-06-08 kl. 22:49.
Citera
2026-06-08, 23:09
Medlem
lysande-pistols avatar
Det här måste vara den bästa tråden genom tiderna avseende att fylla på sin AC.
Har lärt mig en hel del om läcksökning, och att det är riskfritt att fylla på själv om man följer instruktionen.
Så ja ni miljö muppar förlorade för det här är lösningen för oss som inte har råd att lämna in en veteranbil för att få lite kyla under färden.
Det finns inga Youtube klipp där bilen exploderar när gasen fylls på som är relevanta i ämnet.
Miljö vem bryr sig när resten av världen spyr ut miljögifter och skit om jag luftar lite gasol det gör negativ ingen effekt mer än att jag får en kall bil.
Citera
2026-06-09, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lysande-pistol
Det här måste vara den bästa tråden genom tiderna avseende att fylla på sin AC.
Har lärt mig en hel del om läcksökning, och att det är riskfritt att fylla på själv om man följer instruktionen.
Så ja ni miljö muppar förlorade för det här är lösningen för oss som inte har råd att lämna in en veteranbil för att få lite kyla under färden.
Det finns inga Youtube klipp där bilen exploderar när gasen fylls på som är relevanta i ämnet.
Miljö vem bryr sig när resten av världen spyr ut miljögifter och skit om jag luftar lite gasol det gör negativ ingen effekt mer än att jag får en kall bil.

Det finns såklart värre saker att släppa ut i miljön än butan/propan/gasol.

Men det som är beklämmande är att folk inte fattar att om ”alla” har det tänket att ”släpper de ut skit där borta så tänker inte jag bry mig utan släpper ut jag med här hemma och det är ju så lite….”

Det ger extremt kassa signaler för då sprider man just signalen att det är ”ok” vilket ger negativa effekter för alla antingen direkt eller på sikt.

Vi kan ju leka med tanken att om nån skulle åka hem till dig och kasta sin skit på din mark, bara nåt litet som du knappt ens ser eller ens reagerar på. Och så nämner den snubben det för andra att ”där ute på grusvägen, sväng höger och när du ser en skogsglänta så är det bara att kasta skiten, det gjorde jag” så kommer det att spridas att det är ok och en massa folk smyger dit och kastar sin lilla skit, och det leder till drivor av skit på din mark. Kul va….

Vi kan ju se det syndromet på t ex skogsvägar där idioter åkt och kastat ifrån sig soffor, halva köksinredningar, vad skit som helst och t o m skrotbilar etc etc, fast det ofta varit mindre bök för dem att göra det riktigt, åka till återvinningen med skiten.

Sen har vi detta med andra risker, att dessa gaser är extremt brandfarliga, och det handlar inte endast om riskerna vid påfyllning utan vid en ev krock kan det få allvarliga konsekvenser om sådan brandfarlig gas läcker ut och antänds vilket kan initiera en allvarlig brand som kan få fatala konsekvenser. Ofta får man då höra ”korkade” motargument som att ”ja men det är ju flera liiiiter spolarvätska i fronten på bilen, så vad fan gör det då med så pyttelite gasol i ACn….” Och det enda man då klarar att avslöja är den egna bristen vad gäller riskanalys och konsekvenstänk….. För tror man verkligen att spolarvätska utspätt för normalt sommar eller vinterbruk är lika brandfarligt som gasol etc….?

Och även om det inte finns så gott om exploderande bilar vid fyllning av gasol etc i AC, så länkade jag personligen för nån dag sedan till en video som visar hur det gick när en av de som offentligt propagerar mest för att det är ofarligt att fylla Gasol etc i bilars AC för det enligt denne skulle vara omöjligt att nå LEL koncentration, alltså antändningsbar koncentration. Videon visar att det inte gick så bra de i bilen….

Jag kan absolut förstå att det är frestande att få fart på sin gamla bils AC för en billig peng, men det är dumt om man väljer att skita i säkerheten för det kan ju drabba inte bara en själv utan andra helt oskyldiga. Och dumt även om man skiter i miljön med argumentet ”det lilla jag släpper ut är ju en droppe i havet jämfört med vad flyget fartyg kineserna etc etc släpper ut” för när ”alla” tänker så och inte tar ett eget ansvar för den egna och andras miljö så blir det ”bara skit” det har vi ju sett massvis med exempel på genom tiderna. Och därför måste lagar komma som bankar folk i huvudet innan de fattar, om ens då…. Folk är tyvärr generellt sett för lata snåla och dumma för sitt eget elle andras bästa. Därför behövs lagar och regler, men så väljer allt för många att skita i dem, och cirkeln av dumhet är sluten…

Någon frågade tidigare vad den service på min egen bils ACC kostade, efter att jag skrivit att det var tid bokad för det.
Tja, jag fick en initial prisindikation på ca 4-5 tusen, men det landade tyvärr på nästan 7 500kr p g a att det blivit en skada (korrosion) på kondensorn som orsakade ett pyttelitet läckage så kylmediet läcker ut och det går tomt på några veckor. Bilen har ju ju gått sniff på 20k mil och kondensorn sitter längst fram i fronten så inget märkligt ,ed det. Ny kondensor kostade få 1600kr men den sitter bökigt till vilket normalt ger ca 2-3 tim arbete men det visade sig att anslutningarna hade ärgat rejält så de fick jobba extra länge med att försöka lirka loss de anslutande rören utan att dessa också gick sönder. Tråkigt såklart men nu funkar ACCn som den ska igen och lär sannolikt göra det i en många mil framöver. Så i mitt fall hade det ändå inte funkat med nån fulgas, och jag skulle inte ha valt det även om det skulle varit en möjlighet.

Jag har tre lika bilar med AC/ACC och jag gör korrekt service etc på dem alla, inga dumsnåla genvägar.
I den ena personbilen sitter det dessutom ett fabriksmonterat kompressorkylskåp i baksätet, champangekyl typ… Den har jag aldrig behövt serva trots att bilen är från -99 och gått 35k mil, men så är det ju byggt som ett vanligt kylskåp i hemmet, bara metallrör som är lödda, inga slangar etc nånstans, så ett i princip helt slutet system.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-06-09 kl. 07:17.
Citera
2026-06-09, 07:56
Medlem
Citat:
Nu vet jag hur man ska fylla på systemet efter att man vacuumsugit genom manometerstället.

1) Sug så det blir ett vacuum i systemet genom både hög- och lågtrycksporten med den röda och den blå slangen, där sugmaskinen är kopplad till den gula slangen i mitten.

2) Stäng kranarna till hög- och lågtrycksporten. Koppla bort den gula slangen från sugmaskinen.

3) Koppla på gasflaskan med kylmedium (och olja) till ändan av den gula slangen. Här kommer det behövas nödvändig adapter som jag hoppas att jag har.

4) Detta steget är viktigt. Lossa den gula slangen lite uppe vid manometrarna så att den läcker i gängan. Öppna gasflaskan och låt gas pysa ut i gängan så gasen puttar ut all luft som finns i slangen. Nu är den gula slangen fri från luft och den läckande gängan kan snabbt tätas medan gasen fortfarande flödar så ingen luft kan smita in.

5) Öppna lågtrycksporten så att vacuumet suger in kylmedium från flaskan och fyll på försiktigt så trycket i systemet stiger. Här någonstans kan man starta bilen och slå på AC-kompressorn. OBS, om man också öppnat högtrycksporten när bilen var avstängd är det viktigt att man har stängt den innan man startar bilen, för annars pumpar AC-kompressorn upp din gasflaska och spränger den. Systemet ska fyllas till rätt antal psi, som är som sagt runt 30 psi vid rumstemperatur på lågtryckssidan när AC är igång. Man kan gå efter vikt också, där mitt system ska innehålla ungefär 400 gram kolväte enligt mina beräkningar, om det i original innehållit 825 gram R134a då man räknar på att kolvätena har lägre molekylvikt än R134a.

Se vad man lär sig om man gör saker själv och inte tar bilen till någon som bara kopplar på en maskin som i sin tur gör allt jobbet. Sådana här kunskaper kommer man ha nytta av efter apokalypsen, när det inte längre går att betala sig fri från sina problem utan man måste lösa dem själv. Jag kommer ha fungerande AC när jag kör min bil genom öknen med uppfluffad 80-talsfrisyr.

MUHAHAHAHA HAAAAAA

Jag har gjort samma resa som du.

Och jag påstår att "fulgas" gasol är miljövänligare än riktig R134 gas.

Det finns fler fel som kan ställa till det. Elfel, magnetkopplingen till pumpen, pumpen i sig osv förutom vanliga läckage.

Det är en verkligt god idé att vaccumsuga innan man fyller gas. När man gör det kokar vattnet/fukten ur systemet. Det är jätteviktigt oavsett vilken gas man använder.
Och när man vaccumsuger kontrollerar man även systemets täthet. Läcker det då behöver man inte slösa gas i onödan.

Nu till nästa fråga som kommer att få experterna att koka.

Varför påstås det att man inte kan felsöka/trycksätta med tryckluft?
Man ska trycksätta med kväve, men varför inte tryckluft?
Man vaccumsuger ju ändå efteråt för att få ur fukten.

Jag såg ett YT-klipp på en gammal jänkargubbe som läcksökte med tryckluft.
Det såg ut som att han jobbat med AC sen 40-talet.

Jag har provat med lyckat resultat. Vet dock ej om det blivit någon negativ långtidsverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in