2026-04-27, 18:25
Medlem
Van.Goats avatar
Är sporer olagliga nu?
Såg att allt sånt verkar försvunnit från smoketower?
Citera
2026-05-10, 21:35
Medlem
mrdrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van.Goat
Är sporer olagliga nu?
Såg att allt sånt verkar försvunnit från smoketower?

Jag undrar detsamma,eller undrar om man fortfarande kan beställa nåt growkit från eu land utan att riskera påföljd? Tidigare var det åtminstone lite utav en gråzon där growkits slank igenom den massiva övervakningen tullen har på nästan allt dödsknark som tex örter och svamp och tog dom det hände inget.
På de vanliga sidorna i eu verkar det inte finnas begränsningar för leverans till Sverige men antar growkit m svampsporer ändå är lite mindre risk än tryffel. Någon som har aktuell information?
Citera
2026-05-15, 19:33
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdrutt
Jag undrar detsamma,eller undrar om man fortfarande kan beställa nåt growkit från eu land utan att riskera påföljd? Tidigare var det åtminstone lite utav en gråzon där growkits slank igenom den massiva övervakningen tullen har på nästan allt dödsknark som tex örter och svamp och tog dom det hände inget.
På de vanliga sidorna i eu verkar det inte finnas begränsningar för leverans till Sverige men antar growkit m svampsporer ändå är lite mindre risk än tryffel. Någon som har aktuell information?

Jag beställer färdiga growkits ifrån en sida inom EU.
Det har inte varit några problem hittills, det senaste fick jag hem för två veckor sedan.

Men det är å andra sidan en risk man får ta, att det fastnar i tullen.

Edit.
Jag svarar dig på samma gång, om du fortfarande undrar. 😊
För mig har det inte varit några problem, hittills.
Citat:
Ursprungligen postat av christianlonnegren
Någon som beställt growkits nyligen? Verkar ju vara totalt kört att få igenom det genom tullen nu
Senast redigerad av Mommysnewtits 2026-05-15 kl. 19:37.
Citera
2026-06-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Men det är å andra sidan en risk man får ta, att det fastnar i tullen.

Vad händer om det fastnar då?
Husrannsakan eller tar de bara paketet utan mer åtgärder?
Citera
2026-06-08, 21:37
Medlem
Kollade på en del av ett avsnitt på kanal 5, gränsbevakarna.
Där tog tullarna in en kvinna och hittade en growbox som dessutom hade en liten mini svamp. Dom ringde åklagaren och fick svaret att det var lagligt så dom grät ut om hur fruktansvärt det kan bli med dödsknark i en bll😀
Citera
2026-06-08, 23:32
Medlem
fetgrodas avatar
Har sökt för att kunna svara på frågan för gott ifall sporer är olagliga, men det är lite oklart. Det snackas om en ny lag som gör att sporer är olagliga, någon artikel från svt. Nu är jag ingen jurist och är inte speciellt kunnig med lagar, men det står ingenting om sporer eller mycel i dom lagändringar som nämns i inslag.

Vad som verkar vara fallet är att det har blivit praxis för tullen att kunna ta beslag på sporer och growkit. Gissar att dom klassar det som uppsåt. Men sporerna i sig är INTE olagliga. Inrikes borde det inte vara någon som helst problem att köpa eller byta sporer.

Jag kan starkt rekommendera att odla svamp från sporer grundligt. Det är verkligen inte speciellt svårt. Sen när man har kunskapen och gjort några sporavtryck så har du svamp för all framtid. Ingen kan ta ifrån dig kunskapen, och sporerna så kan dom hålla i över ett decennium, så det är bara att odla när lusten kommer utan att oroa sig för tullen.

Hjälper gärna med att dela rätt guider ifall någon är sugen på att börja.
Citera
2026-06-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetgroda
Har sökt för att kunna svara på frågan för gott ifall sporer är olagliga, men det är lite oklart. Det snackas om en ny lag som gör att sporer är olagliga, någon artikel från svt. Nu är jag ingen jurist och är inte speciellt kunnig med lagar, men det står ingenting om sporer eller mycel i dom lagändringar som nämns i inslag.

Vad som verkar vara fallet är att det har blivit praxis för tullen att kunna ta beslag på sporer och growkit. Gissar att dom klassar det som uppsåt. Men sporerna i sig är INTE olagliga. Inrikes borde det inte vara någon som helst problem att köpa eller byta sporer.

Jag kan starkt rekommendera att odla svamp från sporer grundligt. Det är verkligen inte speciellt svårt. Sen när man har kunskapen och gjort några sporavtryck så har du svamp för all framtid. Ingen kan ta ifrån dig kunskapen, och sporerna så kan dom hålla i över ett decennium, så det är bara att odla när lusten kommer utan att oroa sig för tullen.

Jag tar gärna emot tips om bra guider för att odla från sporer.
Citera
2026-06-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetgroda

Ja gärna! aldrig odlat svamp innan så kan 0.
Citera
2026-06-13, 01:47
Medlem
fetgrodas avatar
Kul att höra att folk vill börja odla!

I början kan all information om hur man gör vara överstimulerande, men det behöver det inte vara.

Vad är syftet? Ja, vi vill odla svampar, så hur gör vi det? För att svara på hur, så behöver vi veta lite varför:

En skillnad mellan att så frön och odla svamp är att sporer (svampens "frön") är mikroskopiska i storlek. Den här världen kryllar av annat liv som bakterier och andra sorters svampar, och det här vill vi undvika att odla. Så för att få sporerna att växa sig till mycel (som trädet till svampen) och bli stor så vill vi att dom ska finnas i en miljö utan allt det andra livet som konkurrerar mycket bättre.

Ett problem är att annat liv som bakterier och mögel gillar också att växa på mediet vi växer sporer och mycel på. Dom växer och mycket snabbare än vår svamp vi vill odla!

Lösningen är att vi jobbar i en ren miljö. Svårigheten är att bakterier och mögel finns ÖVERALLT i vår luft. Utomhus som inomhus.

Mediet vi använder för att få mycelet att växa sig lagom stort är agar agar blandat med maltextrakt. Mediet är i petriskålar. När vi är nöjda och har fått några fina petriskålar med rent mycel så är det dags för nästa steg!

Nu när vi har mycel som är lite större än mikroskopiska så har den en chans med att konkurrera mot bakterier och mögel, men inte mycket bättre. För att göra den redo för att kunna ge oss fruktkroppar (svampar) så gör vi oss redo för nästa steg: förbereda burkar med substrat som svampen ska kolonisera (vanliga substrat kan vara vetekorn eller rågkorn).

Men det hör substratet måste vara förberett korrekt. Det ska ha mycket vatten i sig så svampen kan växa, men det får inte ha några bakterier eller mögel på kornen, för dom kommer förstöra allt. Jag beskriver lösningen längre ner tillsammans med alla andra metoder och knep.

Efteråt så har vi burkar med sterilt (noll bakterier eller sporer) substrat. Nu, i vår rena miljö, så öppnar vi locket försiktigt på vår burk och lägger försiktigt och snabbt i en bit mycel från en petriskål. Snabbt på med locket igen! Vi vill inte låta något annat hinna in i burken. Nu skakar vi burken en massa och sen väntar vi.

Efter några veckor så kommer vi se hur mycelet har spridit sig. När det spridit sig 20-30% så skakar vi burken igen så mycket vi bara kan. Mycelet kommer se ut att försvunnit, det är okej, det kommer återhämta sig inom några dagar. Sen väntar vi någon vecka till, och vips så har vi en färdigkolonierad burk!

Nu är vi nästan klara för att få svampar. Sista steget är att blanda med kokosfiber i en glasslåda, aluminiumform, plastlåda, eller dylikt. Ha den i en större plastlåda med lite vatten i botten så miljön är fuktig. Rummet borde vara mellan 19-25 grader. Du kan ha locket på glänt så luft kommer in, se bara till att det fortfarande är fuktigt där inne. Vid dessa steg så är svampen inte längre lika ömtålig. Ifall den inte är sjuk sedan början i petriskålarna så tål den att man blandar den med sina händer i kokosfiber. Vänta några veckor och så borde du se svampar komma upp!

Nu till vad du behöver för utrustning:
-En genomskinlig stor plastlåda du gjort två större hål i toppen på den breda sidan. Det är tänkt att du ska ha lådan upp och ner på ett bord och hålen är för att du ska kunna stoppa in armarna. Här inne jobbar du med saker som behöver vara så rena som möjligt. Idén bakom det hela är att alla partiklar som bakterier och mögelsporer faller till bordets yta från gravitationen. Så länge man använder lugna rörelser här inne så kommer man inte dra upp för mycket kontaminationer i luften

-Petriskålar. Du kan köpa plastskålar som är engångs, eller glas. Man kan också bli kreativ och använda glasburkar, såsburkar, pp5-plastburkar.

-Skalpell. För att skära i agar-mediet, samt för att klona svampar senare.

-Gasbrännare (finns billigt på biltema). För att sterilisera bladet på skalpellen.

-Isopropanol (finns också billigt på biltema). När du jobbar i den rena miljön så behöver du ha rena händer och armar. Samt rena ytor och petriskålar och verktyg. Spä ut till 70% så avdunstar den inte lika fort. Ha i en sprayflaska.

-Tryckkokare. Nog det dyraste (finns en bra på Ikea) du behöver köpa. Tryckkokaren tillåter vatten att koka i högre temperatur. Det gör så att ångan dödar alla bakterier och sporer som befinner sig där inne. På så sätt kan man sterilisera.

Material du behöver:
-Agar-agar och maltextrakt. För att göra mediet i petriskålarna.
-Någon form av substrat som hela vetekorn, rågkorn, eller fågelfrön.
-Kokosfiber. Inte sån med stora bitar i. dom liknar tegelstenar.

Nu blev det rätt så sent, så kommer dela upp det så jag i nästa inlägg förklara hur man kan gå tillväga i varje steg. Det här inlägget var med för att ge skälva kartan på vägen till svampen, utan varje detalj bakom stegen. Förhoppningsvis gick det att följa med någorlunda.

Sen vill jag bara lägga till en sista sak. Kan inte rekommendera sidan shroomery.org mindre. Dom har ett fantastiskt forum med mycket kloka individer som är experter på att odla. Där kan man få svar på alla ens frågor. Som start så rekommenderar jag att läsa The Hitchhiker's Guide to the Shroomery.

Skriv gärna ifall det finns ett intresse för en del 2.

Lycka till allihopa!

Citat:
Ursprungligen postat av Oneaim
Ja gärna! aldrig odlat svamp innan så kan 0.

Citat:
Ursprungligen postat av Franx
Jag tar gärna emot tips om bra guider för att odla från sporer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in