Citat:
Ursprungligen postat av
Johanhaa
Har Anger ännu sagt varför det gick så på tok som det gick? och varför han byter tränare ? framfört någon kritik mot Ljug på samma sätt som mot Byström? Ljung är väl ändå den som ska bära huvudansvaret för hans säsong..
Inte så mycket konkret:
Citat:
Det som blir paradoxalt är att det dåliga egentligen började när det gick jättebra.
– Jag har aldrig haft en så bra höst som jag hade. Jag slog alla mina rekord och allt var extremt bra. Sen kommer vi närmare och närmare vintern, och det blir alldeles för hektiskt under oktober. Jag lyckas dock lösa det bra i början och premiären i Gällivare var bland de bättre tio kilometer klassiskt jag har gjort. Hade det gått åt andra hållet efter det hade det kunnat bli en otroligt rolig vinter.
Men det blev ingen rolig vinter.
– Det var som att man tog ett trappsteg ner för varje vecka som gick. Jag var trött, jag kunde inte gasa och jag kunde inte komma upp i puls. Det var riktigt segt. Det var det som störde mig så mycket, att jag hade så mycket mer i mig men inte kunde visa det.
Samtidigt som det gick tyngre och tyngre visste han att det inte gick att åtgärda snabbt.
– Det var sjukt jobbigt mentalt att gå tillbaka till rutinerna. Det är typ en försäsong eller en semester man behöver. Nu var det så sent in på säsongen och OS närmade sig, och man kan inte kliva av från tävlandet liksom. Om man skulle ha gjort något så skulle man ha gjort det innan.
Citat:
Både Anger och Ljung var överens om att det var i oktober som man borde ha gjort saker annorlunda. Då fortsatte de att ösa på när det gick ”för bra” i stället för att sakta ner.
Det blev ju inte rätt uppladdning där i oktober. Hur stort ansvar har du och hur stort ansvar har Ljung i det?
– Det är en jäkligt svår fråga. Det är klart att det är väldigt mycket upp till mig själv. Men i efterhand så ser vi hur mycket som händer, och just där och då kanske inte jag ser det. Då skulle han kanske ha dragit tillbaka mig. Det var kanske den enda förändring som hade gått att göra och den gjorde vi inte.
Kontinuitet är något Anger skaffar sig till nästa säsong. Att alltid ha en tränare nära sig är en del i det, ett annat är köpet av ett radhus några stavtag från skidstadion i Östersund.
Citat:
Samarbetet med Lars Ljung är med andra ord avslutat efter fyra år tillsammans. Anger har inget ont att säga om Ljung, snarare tvärtom.
En vital del i tränarbytet har varit att Ljung bor i Söderhamn. I och med att Ravald bor i Östersund kan han jobba tajtare med Anger.
Han vill helt enkelt ha en tränare nära sig hela tiden.
– Det är den absolut största anledningen. Det är detaljer som jag tycker att jag behöver för att kunna ta nästa steg. Förhoppningsvis kommer jag tillbaka så jag kan bli en av de bästa i världen, helst den bästa i världen. Jag tror att jag behöver den där pushen på hemmaplan för att göra det. Någon som är med lite närmare i träningen, ser vad jag gör, och försöker förbättra tekniska detaljer och för att hitta medaljer, för att tala klarspråk.
Hur var snacket med Ljung?
– Vi hade ett jättebra snack där vi gick igenom säsongen. Han är en otroligt skicklig tränare på alla sätt och vis och grym på statistik. Vi gick igenom och kollade vad som egentligen gick fel. Jag sa att jag hade kontaktat andra tränare och att jag troligtvis ska byta tränare. Han är så professionell så han förstår det. Vi har jobbat med varandra i fyra år och jag tror att det kommer att bli bra.