2026-06-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Stämmer, jag var lite snabb på hanen. Oavsett vad så sker det förändringar hos skidmärkena. Spännande att se vad det beror på.
Även om detta inte hade med Fischer att göra så har Fischer ändrat kontrakten till mera prestationsbaserade. Detta påverkade tex Niskanen och Poromaa. De har haft bra betalt trots skrala resultat de senaste säsongerna, men skulle inte ha fått samma villkor en till säsong. Därför bytte de märke.
Citera
2026-06-07, 19:09
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Skulle inte Maja flytta hem till Falun?

Hon har ändrat sig:

Citat:
– En flytt kostar mycket kraft och nu på våren har jag inte haft tid och energi för det. Även om jag hade tanken på att flytta hem i slutet av sommaren eller på hösten blir det inte aktuellt med tanke på all den träning som jag måste få till samtidigt. Dessutom trivs jag så himla bra i Trondheim. Där finns bra träningsmiljö och möjlighet till en himla bra variation på träningen. Det bidrar till att vi är kvar.

Hon lämnar också en liten öppning att fortsätta efter VM:

https://www.falukuriren.se/falun/vandningen-maja-dahlqvist-flyttar-inte-hem-till-falun/
Citera
2026-06-08, 07:31
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon har ändrat sig:

Hon lämnar också en liten öppning att fortsätta efter VM:

https://www.falukuriren.se/falun/vandningen-maja-dahlqvist-flyttar-inte-hem-till-falun/
Intressant kommentar "Det är väldigt bra att man nu har gjort förändringar som kanske var väldigt nödvändiga"
Kanske väldigt nödvändiga!
Citera
2026-06-08, 09:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Angående nödvändiga förändringar, stor intervju med Edvin Anger i Aftonbladet (bakom betalvägg):

Citat:
– Jag har inte snackat någonting med Byström efteråt. Men Anders Högberg hade jag ett långt snack med och det var bra. Båda förstod varandra och det är inga "hard feelings" där.
Citat:
– Jag vet inte. Jag har inte pratat med honom, och det är lite konstigt i sig. Är man en landslagschef och saker och ting händer, så tycker jag att den chefen borde ha ringt efter fem minuter för att diskutera det. Men det har vi inte gjort och jag lägger ingen energi på det. Han är driven för sporten och han älskar skidor men vår relation, det får man fråga honom om.
Citat:
– Det var ju rörigt där ett tag. Det finns absolut många saker som hade kunnat göras bättre. Nu är det som det är, men det känns i alla fall skönt att det är nytt folk in. Det kommer inte hända igen med den ledningsgrupp som är här. Niklas Jonsson känns otroligt bra. Av det lilla pratet jag haft med honom så märker man att han är en ledare ut i fingerspetsarna. Det är något vi saknat och jag skulle vilja ha haft lite mer av det, och det tror jag många i laget har velat ha.
Citat:
Norrmannen [Egil Kristiansen] kommer att drilla Anger när han är med landslaget. När Anger är hemma i Östersund – där han till vardags har sin bas – är det Ola Ravald som kommer att vara hans tränare. Samarbetet med Lars Ljung är med andra ord avslutat efter fyra år tillsammans. Anger har inget ont att säga om Ljung, snarare tvärtom. En vital del i tränarbytet har varit att Ljung bor i Söderhamn. I och med att Ravald bor i Östersund kan han jobba tajtare med Anger. Han vill helt enkelt ha en tränare nära sig hela tiden.
Citat:
– Vi [Anger och Ljung] hade ett jättebra snack där vi gick igenom säsongen. Han är en otroligt skicklig tränare på alla sätt och vis och grym på statistik. Vi gick igenom och kollade vad som egentligen gick fel. Jag sa att jag hade kontaktat andra tränare och att jag troligtvis ska byta tränare. Han är så professionell så han förstår det. Vi har jobbat med varandra i fyra år och jag tror att det kommer att bli bra.

Både Anger och Ljung var överens om att det var i oktober som man borde ha gjort saker annorlunda. Då fortsatte de att ösa på när det gick ”för bra” i stället för att sakta ner.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/6qBAJz/edvin-anger-hemma-pa-garden-i-hedemora
Citera
2026-06-08, 11:40
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Angående nödvändiga förändringar, stor intervju med Edvin Anger i Aftonbladet (bakom betalvägg):

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/6qBAJz/edvin-anger-hemma-pa-garden-i-hedemora
Tackar, går väl inte att läsa in nåt annat än att det finns hard feelings vad gäller Byström?
(eftersom det är tydligt att det inte är några hard feelings med övriga)
Jag undrar om det bakom detta finns klassiskt svent otydligt ledarskap (dvs Byström och övriga runtomkring hade kanske inte pratat i tillräcklig detalj om rollfördelningen?)
Citera
2026-06-08, 12:10
Medlem
Verkar som att Byström både totalt saknar ledaregenskaper och vanligt hyfs. Väldigt oklart hur han tagit sig så långt och dessutom fått stanna så länge.
Citera
2026-06-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Verkar som att Byström både totalt saknar ledaregenskaper och vanligt hyfs. Väldigt oklart hur han tagit sig så långt och dessutom fått stanna så länge.

Varför skulle Byström ringa just Anger efter det som hände i våras? Varför ringer inte Anger till Byström och förklarar sig i stället? Man tappar mer och mer respekt för "mediehoran" Anger. Nu är det tydligen Aftonbladets tur att publicera hans nya åsikter.
Citera
2026-06-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Varför skulle Byström ringa just Anger efter det som hände i våras? Varför ringer inte Anger till Byström och förklarar sig i stället? Man tappar mer och mer respekt för "mediehoran" Anger. Nu är det tydligen Aftonbladets tur att publicera hans nya åsikter.
Därför att Byström är anställd som ledare för laget. Landslagschefen finns till för åkarna och inte tvärtom.
Citera
2026-06-08, 12:58
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Anger svarar ju bara på frågorna media ställer honom. Du får skälla på Aftonbladet istället.

Vi vet ju inte om Anger ens ville vara med på intervju och när Aftonladet frågar honom den pinsamma frågan "Har Byström ringt dig?", ska han ljuga då?
Citera
2026-06-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Anger svarar ju bara på frågorna media ställer honom. Du får skälla på Aftonbladet istället.

Vi vet ju inte om Anger ens ville vara med på intervju och när Aftonladet frågar honom den pinsamma frågan "Har Byström ringt dig?", ska han ljuga då?

Jag "skäller" inte på någon. Jag ställer en fråga. Angers svar till AB gör det ju ännu tydligare att Anger var en av dem som önskade Byströms avgång även om han inte var tydlig i den frågan tidigare. Efter att Byström valt att avgå så finns det väl ingen anledning för honom att kontakta Anger. Jag har inte tillgång till AB's hela artikel (läser inte AB öht) utan drar slutsatser utifrån det som citerats i tråden. Där står bla att Anger tycker att det är konstigt att inte Byström ringt honom.
Senast redigerad av Challe321 2026-06-08 kl. 13:14.
Citera
2026-06-08, 14:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

Det är ju en stor intervju med Anger hemma hos honom i Hedemora och intrycket är ju att Anger gärna ställer upp på intervjun.

Citat:
Jag "skäller" inte på någon. Jag ställer en fråga. Angers svar till AB gör det ju ännu tydligare att Anger var en av dem som önskade Byströms avgång även om han inte var tydlig i den frågan tidigare. Efter att Byström valt att avgå så finns det väl ingen anledning för honom att kontakta Anger. Jag har inte tillgång till AB's hela artikel (läser inte AB öht) utan drar slutsatser utifrån det som citerats i tråden. Där står bla att Anger tycker att det är konstigt att inte Byström ringt honom.
Jag tolkar det som att Anger anser att Byström borde ha ringt upp direkt efter att han hade läst att Anger var kritisk och att Anger ansåg att landslaget borde få en ny ledarstab. När Anger sa detta så hade Byström ännu inte avgått utan då var han kvar som landslagschef.
Citera
2026-06-08, 16:00
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att Anger anser att Byström borde ha ringt upp direkt efter att han hade läst att Anger var kritisk och att Anger ansåg att landslaget borde få en ny ledarstab. När Anger sa detta så hade Byström ännu inte avgått utan då var han kvar som landslagschef.

Är inte det en märklig inställning från Anger? Borde han inte ha framfört sin kritik (om det fanns någon) via samtal till Byström istf att ta den i media. Hade han förväntat sig att Byström skulle ringa och be om ursäkt för att han var en dålig chef. Eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in