2026-06-06, 15:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ingen börsaktie är säkrare än bitcoin. Däremot är det många aktier som har gett bättre avkastning på senare tid.
Men det finns ingen bitcoin som gett ett öre i avkastning mer än sitt börsvärde.

Jag pratar om skillnaden mellan bitcoin och guld. Vilken är mer stabil. Där vinner guld med 100-0. Men även aktierna vinner över bitcoin där idag. helt ohotade egentligen om man bortser från depressionen på trettiotalet. Men då fanns inga kryptovalutor.

Kuken och fittan spelade boll. Kuken vann med hundra-noll. Hur ska ett ekonomisk hål kunna vinna där?
Citera
2026-06-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det finns ingen bitcoin som gett ett öre i avkastning mer än sitt börsvärde.

Jag pratar om skillnaden mellan bitcoin och guld. Vilken är mer stabil. Där vinner guld med 100-0. Men även aktierna vinner över bitcoin där idag. helt ohotade egentligen om man bortser från depressionen på trettiotalet. Men då fanns inga kryptovalutor.

Kuken och fittan spelade boll. Kuken vann med hundra-noll. Hur ska ett ekonomisk hål kunna vinna där?

Då tycker jag du ska satsa på guld och aktier i stället för bitcoin.
Citera
2026-06-06, 15:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Då tycker jag du ska satsa på guld och aktier i stället för bitcoin.
Jag tycker du ska erkänna verkligheten. Dina väl är dina. Jag rekommenderar ingenting. Gör som du vill, men försök att erkänna verkligheten i alla fall.

Bitcoin kan bli en verklig hit för dig. Men bitcoin kommer aldrig någonsin att komma i närheten av guld när det gäller att investera över generationer eller att vara stabilt. Bitcoin är en påhittad valuta, inget annat.

Inse verkligheten och försök inte förfalska den utifrån rena önskningar om hur verkligheten är. Se den som den faktiskt är, inte som en religion som man måste tro på. Sen gör du vad du tror är bäst för dig. För det finns många idioter som tror att den ska rusa och det kan blir en självuppfyllande profetia, eller inte. Jag kan inte spå framtiden, bara förklara verkligheten.
Senast redigerad av EnCarte 2026-06-06 kl. 16:00.
Citera
2026-06-06, 17:30
Medlem
Hur tänker ni när ni ser giga-stora bets som denna:
https://debank.com/profile/0xc70ad21c69cbf3631637f2796a42e94c42013810

Han lånade 142M USDT för cirka 4 timmar sen och köpte ETH.
1.15 health rate i skrivande stund och han blir likviderad om ETH når 1,354 usd.

1. Någon med så mycket pengar så känns det som dom har bättre koll än oss dödliga?
2. Det är en trap och dom likviderar sig själva med ett annat bet?

Är det Monerokungen bakom denna wallet?
Citera
2026-06-06, 17:54
Medlem
200 wma brukar generellt sett betyda att botten är ganska nära, så vill man investera nu så är det egentligen inte ett dåligt tillfälle.

Det kan absolut bli så att vi bara går under linjen under en mycket kort period, typ enstaka vecka.
MEN! Jag känner mig tillräckligt säker på att vi inte kommer se någon större uppgång under sommaren iaf och kommer börja investera i augusti kanske.
Citera
2026-06-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Sant, den sista idioten är inte född än. Men dom flesta gör inte samma misstag 2 ggr

Kraftigt utflöde från ETF:erna. Nog många som köpte över 100k som tycker att det är ett bra tillfälle att sälja nu (innnan priset går till noll, typ):

https://www.coinglass.com/etf/bitcoin

Bland ETF-trejdarna lär bitcoinkunskapen vara som lägst.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-06-06 kl. 21:07.
Citera
2026-06-06, 21:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kraftigt utflöde från ETF:erna. Nog många som köpte över 100k som tycker att det är ett bra tillfälle att sälja nu (innnan priset går till noll, typ):

Jaha, men det var ju dessa ETF:er som skulle ta bitcoin till hundratals tusen dollar på några minuter enligt dig? Det var ju solklart! Alla stora investerare skulle in omgående.
Citera
2026-06-06, 21:50
Medlem
Citat:

Det var ju ETF:erna som skulle öppna dammarna för den stora massan och ta bitcoinkursen till månen. Det och Trumps strategiska reserv, som de flesta genast genomskådade som tomt snickesnack för att få kampanjbidrag från kryptoindustrin.

Så du medger att det var låg bitcoinkunskap som blåste upp priset till ~120k, och nu är det tillbaka där det var innan. Vilken stor massa ska driva upp priset till mars nästa gång, nu när den stora massan redan smakat på citronen och börjat överge skeppet?
Citera
2026-06-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det var ju ETF:erna som skulle öppna dammarna för den stora massan och ta bitcoinkursen till månen. Det och Trumps strategiska reserv, som de flesta genast genomskådade som tomt snickesnack för att få kampanjbidrag från kryptoindustrin.

Så du medger att det var låg bitcoinkunskap som blåste upp priset till ~120k, och nu är det tillbaka där det var innan. Vilken stor massa ska driva upp priset till mars nästa gång, nu när den stora massan redan smakat på citronen och börjat överge skeppet?

Till stor del torde det vara samma individer som drev upp priset för högt som nu driver det för lågt. Snart nog hamnar vi i ett nytt jämviktsläge.

Det är emellertid svårt att se i realtid om priset är för högt eller för lågt. Att priset är för lågt när det ligger under 200 WMA är den tumregel jag håller mig till. Och när priset ligger multiplar över 200 WMA är det definitivt inte ett bra läge att fylla på mer, då har priset drivits för högt för fort, ofta av nya individer i marknaden.

ETF:erna har gjort det enklare för dem som gillar att köpa saker de inte vet något om för att priset stiger och sälja samma saker för att priset sjunker. Man behöver inte lära sig något alls om bitcoin utan kan förbli fåkunnig och köpa en ETF från sitt vanliga trejdingkonto, där man redan har för vana att köpa och sälja aktier och fonder man inte vet något om. Koncentrationen av individer som inte vet vad de gör och köper dyrt och säljer billigt borde därför vara högre bland ETF-trejdare, tänker jag.

Du får gärna citera och länka om du menar att jag motsäger något jag har skrivit tidigare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-06-07 kl. 13:14.
Citera
2026-06-07, 13:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Till stor del torde det vara samma individer som drev upp priset för högt som nu driver det för lågt. Snart nog hamnar vi i ett nytt jämviktsläge.
Jaha, så du medger att ETF:erna bidrog med exakt noll i det stora hela.

Citat:
ETF:erna har gjort det enklare för dem som gillar att köpa saker de inte vet något om för att priset stiger och sälja samma saker för att priset sjunker. Man behöver inte lära sig något alls om bitcoin utan kan förbli fåkunnig och köpa en ETF från sitt vanliga trejdingkonto, där man redan har för vana att köpa och sälja aktier och fonder man inte vet något om. Koncentrationen av individer som inte vet vad de gör och köper dyrt och säljer billigt borde därför vara högre bland ETF-trejdare, tänker jag.
Detta var inte alls narrativet om ETF:erna när de var i ropet häromåret. Det hade ju gått jättebra att köpa diverse bitcoin-relaterade börshandlade produkter i åratal.

Det handlade istället om att jättestora, stabila köpare så som institutioner och börsnoterade bolag skulle köpa för egen räkning, och att de jättejättegärna ville ha bitcoin men det gick bara inte pga de dumma regleringarna.

Nu när priset går ner så var det alltså bara okunniga småsparare som "trejdade" lite.
Citera
2026-06-08, 02:45
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Jag siktar själv på ytterligare köp omkring 50-52k. Just nu har jag ett högre GAV än vad jag önskar, men kommer att börja med DCA så fort kursen dalar lite till. Om man bara har råd att sitta med en orealiserad förlust en period, så bör det löna sig i längden. Jag kan vänta. Förr eller senare blir det ett rally precis som för guld, silver, olja eller vilken annan tillgång som helst.

Vi har förmodligen fel. Bitcoin verkar inte trivas under 60k.
Citera
2026-06-08, 17:56
Avstängd
Monerokungens avatar
Botten 2015 → Topp 2017
≈ 1064 dagar
Topp 2017 → Botten 2018
≈ 364 dagar
Botten 2018 → Topp 2021
≈ 1064 dagar
Topp 2021 → Botten 2022
≈ 364 dagar