Citat:
Ursprungligen postat av
HasseKlasse
Det var ju ETF:erna som skulle öppna dammarna för den stora massan och ta bitcoinkursen till månen. Det och Trumps strategiska reserv, som de flesta genast genomskådade som tomt snickesnack för att få kampanjbidrag från kryptoindustrin.
Så du medger att det var låg bitcoinkunskap som blåste upp priset till ~120k, och nu är det tillbaka där det var innan. Vilken stor massa ska driva upp priset till mars nästa gång, nu när den stora massan redan smakat på citronen och börjat överge skeppet?
Till stor del torde det vara samma individer som drev upp priset för högt som nu driver det för lågt. Snart nog hamnar vi i ett nytt jämviktsläge.
Det är emellertid svårt att se i realtid om priset är för högt eller för lågt. Att priset är för lågt när det ligger under 200 WMA är den tumregel jag håller mig till. Och när priset ligger multiplar över 200 WMA är det definitivt inte ett bra läge att fylla på mer, då har priset drivits för högt för fort, ofta av nya individer i marknaden.
ETF:erna har gjort det enklare för dem som gillar att köpa saker de inte vet något om för att priset stiger och sälja samma saker för att priset sjunker. Man behöver inte lära sig något alls om bitcoin utan kan förbli fåkunnig och köpa en ETF från sitt vanliga trejdingkonto, där man redan har för vana att köpa och sälja aktier och fonder man inte vet något om. Koncentrationen av individer som inte vet vad de gör och köper dyrt och säljer billigt borde därför vara högre bland ETF-trejdare, tänker jag.
Du får gärna citera och länka om du menar att jag motsäger något jag har skrivit tidigare.