Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Alltså, jämförelsen här gäller utlåning mot ränta. Lånar du ut ditt guld mot ränta? Som icke idiot blir svaret nej. Samma sak gäller bitcoin.
Det går att låna ut, men riskerna är stora, eftersom ingen trycker upp nytt guld eller nya bitcoin gratis ur tomma intet för att täcka räntekostnaderna.
Det är väl framför allt blankare som behöver låna.
Nej, det är verkar inte vara någon skillnad mot guld i den frågan, eller koppar, eller olja, bara en fråga som jag var intresserad av, kanske det finns banker som ger ränta även på bitcoin, då jag inte hade någon aning om hur det var, medan ni fanatiker har bättre koll på det.
Men att jämföra gulds stabilitet med bitcoins, som han gjorde, är förstås helt verklighetsfrämmande. Som jag sagt, aktier är förmodligen en bättre investering, för där har man i alla fall en viss utdelning och en viss avkastning, även om det inte gäller alla aktier.
Men har du köpt aktier för länge sedan och jämför det med avkastningen idag, kan den faktiskt vara enorm, oavsett aktiens värdestegring, Nu tänkte jag även på den stackars seglaren. Att han sålde 32 st, kan faktiskt ha med att han tvingades göra det. Att hans bitocin inte bara är en investering, utan även innebär en viss kostnad, om han lånat en del pengar för det.
Att han hånade aktieägarna i en rap, där han menade att det var de som bekostade han egna inköp av bitcoin, påverkade nog även det hela. Men oavsett, har han lånat en del, har ägandet en kostnad men inte avkastning och det var kanske vad försäljningen egentligen handlade om?