2026-06-08, 12:43
  #1
Medlem
https://www.regeringen.se/contentassets/da34d1fdbb8a442dbe6c107264964016/tillaggsdirektiv-utredningen-om-hemliga-och-preventiva-tvangsmedel.pdf

Enligt nuvarande lagstiftning kan polisen endast övervaka gängmedlemmar i preventivt syfte. Regeringen har nu tillsatt en utredning för att undersöka möjligheterna till preventiv övervakning utan konkret gängkoppling. Exempel som ges är personer som potentiellt kan utföra skolattacker eller våld mot familjemedlemmar.

Anser ni att det är rimligt att polisen ska kunna göra denna typ av övervakning för att förhindra potentiell brottslighet, eller är det ett för stort ingrepp mot personlig integritet?

Verkar inte finnas någon rapportering om denna utredning i media.
__________________
Senast redigerad av derfilo999 2026-06-08 kl. 12:46.
Citera
2026-06-08, 13:19
  #2
Medlem
anarquistens avatar
Alla nya former av kontroll, visitering, kameraövervakning, registrering och andra integritetskränkande åtgärder borde i första hand alltid testas och utvärderas på politikerna själva och redovisas i realtid för medborgarna.
Citera
2026-06-08, 13:39
  #3
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Exempel som ges är personer som potentiellt kan utföra skolattacker eller våld mot familjemedlemmar.

Känns som att övervakningen kan ske ganska heltäckande redan som det är. Den som har rent mjöl i påsen behöver nog inte oroa sig.
Citera
2026-06-08, 14:12
  #4
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
https://www.regeringen.se/contentassets/da34d1fdbb8a442dbe6c107264964016/tillaggsdirektiv-utredningen-om-hemliga-och-preventiva-tvangsmedel.pdf

Enligt nuvarande lagstiftning kan polisen endast övervaka gängmedlemmar i preventivt syfte. Regeringen har nu tillsatt en utredning för att undersöka möjligheterna till preventiv övervakning utan konkret gängkoppling. Exempel som ges är personer som potentiellt kan utföra skolattacker eller våld mot familjemedlemmar.

Anser ni att det är rimligt att polisen ska kunna göra denna typ av övervakning för att förhindra potentiell brottslighet, eller är det ett för stort ingrepp mot personlig integritet?

Verkar inte finnas någon rapportering om denna utredning i media.

Med en etnisk homogen befolkning behövdes inte det. Nu behövs det tydligen? Rikta övervakningen på dessa grupper i så fall och inled storskalig repatriering omedelbart. Den svenska offentlighetsprincipen har fungerat väl fram till horderna av kaos-människor kom. Nu sitter det klanmänniskor på alla möjliga positioner i myndighets-Sverige och deras lojalitet är klanen, inte svenska författningen.





Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Känns som att övervakningen kan ske ganska heltäckande redan som det är. Den som har rent mjöl i påsen behöver nog inte oroa sig.

Det dyker alltid upp en idiot i sådana här trådar med samma puckade retorik. Stänger du dörren. om dig när du går på toaletten på jobbet, på krogen, hemma hos fruns föräldrar? Har du webkameran på till sociala medier när du knullar? Varför är du anonym på FB, har du något att dölja? "Har du inte rent mjöl i påsen"?

Innan man avhänder sig sina fri och rättigheter ska man fundera på vad som händer om ens värste fiende eller värsta mardröm kommer till makten.
Citera
2026-06-08, 14:37
  #5
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Känns som att övervakningen kan ske ganska heltäckande redan som det är. Den som har rent mjöl i påsen behöver nog inte oroa sig.
Har du rent mjöl i påsen kan vi ju börja med att montera upp några kameror i ditt sovrum, hur låter det?
Citera
2026-06-08, 16:28
  #6
Medlem
Kan tyvärr bli ett argument för att kontrollera alla medborgare mer noga
Blir lite som att ha en spion med svarta solglasögon bakom ryggen, även hemma i ditt hem

Överdrift, men i princip skulle man kunna dra böter från ett konto
Om någon kör lite för fort på väg hem från jobbet. Bilen är uppkopplad och kontrollerad
En felparkering och pengarna plockas ut medan du handlar
Systemet blir mer väloljat och mer direkt
Det handlar oftast om att staten behöver mer pengar
Att jaga bombmän är inte alltid lönsamt. Men Svensson betalar alltid lydigt sina böter

Ett kontrollsamhälle kan ta sig andra vägar, än vad många tänker sig från början
__________________
Senast redigerad av Max1494 2026-06-08 kl. 16:31.
Citera
2026-06-08, 17:22
  #7
Avstängd
Låt detta bli ett exempel på hur det går till, först övervakar dom några få, sen vill dom övervaka fler och fler... och till slut sitter det kameror överallt, även inne hemma hos folk
Citera
2026-06-08, 19:18
  #8
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Hela presumptionen av vad som skall utredas verkar baseras på att politikernna och polisen skall kunna punktmarkera en enskild individ till 100%ig övervakning tills de hittar eller kan konstruera ett åtal mot den personen.

Rena trakasserier utförda av staten.

Målbild att just denna punktmarkerade personen skall i fängelse.

Gunnar Strömmer borde kölhalas tills han inte kan andas mer, det min kära landsmän är den enda slutsats man som svensk medborgare som vill att vi fortfarande skall vara en demokrati kan tycka.
Citera
2026-06-09, 02:00
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Hela presumptionen av vad som skall utredas verkar baseras på att politikernna och polisen skall kunna punktmarkera en enskild individ till 100%ig övervakning tills de hittar eller kan konstruera ett åtal mot den personen.

Rena trakasserier utförda av staten.

Målbild att just denna punktmarkerade personen skall i fängelse.

Gunnar Strömmer borde kölhalas tills han inte kan andas mer, det min kära landsmän är den enda slutsats man som svensk medborgare som vill att vi fortfarande skall vara en demokrati kan tycka.
Har den punktmarkerade inget gjort skall han givetvis inte i fängelse. Har han däremot gjort något så skall han i fängelse.

Har kameror både inne och ute här. Min mark och inte riktat mot något allmänt. Detta har skett efter det tjuvsamhälle vi fått. Grannsamverkan också i byn, går larmet står det en stor jävla traktor tvärs över enda vägen ut.

När jag bodde i staden blev allt som inte var fastbultat stulet. Haft inbrott i sommarstuga (numera larm och KAMEROR där också, även grannsamverkan) får jag indikation så ringer jag bofasta grannen. Brukar ge honom en låda kött för besväret varje år. Förr några flaskor sprit, men numera åker jag så sällan till Tyskland.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-09 kl. 02:06.
Citera
2026-06-09, 02:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
https://www.regeringen.se/contentassets/da34d1fdbb8a442dbe6c107264964016/tillaggsdirektiv-utredningen-om-hemliga-och-preventiva-tvangsmedel.pdf

Enligt nuvarande lagstiftning kan polisen endast övervaka gängmedlemmar i preventivt syfte. Regeringen har nu tillsatt en utredning för att undersöka möjligheterna till preventiv övervakning utan konkret gängkoppling. Exempel som ges är personer som potentiellt kan utföra skolattacker eller våld mot familjemedlemmar.

Anser ni att det är rimligt att polisen ska kunna göra denna typ av övervakning för att förhindra potentiell brottslighet, eller är det ett för stort ingrepp mot personlig integritet?

Verkar inte finnas någon rapportering om denna utredning i media.
Sverige är det land där man först kommer se konsekvenserna av djupa statens kontroll. Def märks dessutom att rådande politiker har fria tyglar och har inga gränser på hur de vill kontrollera befolkningen. Får hoppas fler vaknar och ser detta. Det är allas frihet som är direkt hotad här.
Citera
2026-06-09, 02:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
https://www.regeringen.se/contentassets/da34d1fdbb8a442dbe6c107264964016/tillaggsdirektiv-utredningen-om-hemliga-och-preventiva-tvangsmedel.pdf

Enligt nuvarande lagstiftning kan polisen endast övervaka gängmedlemmar i preventivt syfte. Regeringen har nu tillsatt en utredning för att undersöka möjligheterna till preventiv övervakning utan konkret gängkoppling. Exempel som ges är personer som potentiellt kan utföra skolattacker eller våld mot familjemedlemmar.

Anser ni att det är rimligt att polisen ska kunna göra denna typ av övervakning för att förhindra potentiell brottslighet, eller är det ett för stort ingrepp mot personlig integritet?

Verkar inte finnas någon rapportering om denna utredning i media.

Mer övervakning... Vem kunde anat det?
Citera
2026-06-09, 08:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Känns som att övervakningen kan ske ganska heltäckande redan som det är. Den som har rent mjöl i påsen behöver nog inte oroa sig.

Men toppen då, varför kan då inte du sätta upp en webbkamera och livestreama inifrån ditt hus om du har rent mjöl i påsen?

Din dumma jävel.

Det finns något som heter privatliv och personlig integritet.

Polisen kan t.om avlyssna folket nu UTAN brottsmisstanke, UTAN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in