Alla nya former av kontroll, visitering, kameraövervakning, registrering och andra integritetskränkande åtgärder borde i första hand alltid testas och utvärderas på politikerna själva och redovisas i realtid för medborgarna.
Det bör åtminstone föregås av folkomröstning. Då blir det åtminstone demokratiskt förankrat.
Al-Qaida lyckates flyga moderna jumbojetar in i New Yorks World Trade Center år 2001 (11 september) och de som är poliser i Sverige behöver inte vara mycket godare. Så vill ni verkligen bli spanade på av Al-Qaida?