2026-06-06, 20:32
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
Grafiskt bra. Storyn nej...helt plötsligt med dödsmasker och en kista och "lisa" ... nej fan.

Att hitta på saker som aldrig var med i RE1 berättelsen fullt ut är bara.....

Jag vilha komplett RE 1.5 som aldrig blev färdigt. Det hade varit guld.

Om jag inte har helt fel så finns det en komplett version av 1.5 gjord av romhackers men jag tänker inte svära på det
Jag har sett att det till och med sålts som repros
Finns dokumentär om det på youtube
Citera
2026-06-06, 21:08
Medlem
Cadells avatar
By the way
Jag tittar på "George Romeros Resident Evil" nu
Jävligt intressant dokumentär om filmen jag läste om i Super Power som skitunge och som aldrig blev av
Citera
2026-06-07, 08:02
Medlem
Tearsinrains avatar
Började spela RE i år. Kört 2R, 4R, 7, 8 och 9. Tycker det är lite märkligt att de inte gör en remake av ettan före Veronica? Hursomhelst lär jag köpa detta. Besviken att det är första person dock, hoppas man kan byta till tredje person som i 9an.
Citera
2026-06-07, 08:33
Medlem
MrMarios avatar
Originalet spelade jag på Dreamcast och Gamecube. Det var väl så där. Att gå över till 3D grafik var inget bra drag, 3D grafik alá tidiga 2000-talet såg väsentligt sämre ut än när de gick tillbaka till förrenderade tvådimensionella miljöer bara ett år senare med RE1 Remake på Gamecuben (som ser bra ut än idag 25 år senare...)

Men Code Veronica hade ändå sina förtjänster, så ska nog spela remaken.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
Grafiskt bra. Storyn nej...helt plötsligt med dödsmasker och en kista och "lisa" ... nej fan.

Att hitta på saker som aldrig var med i RE1 berättelsen fullt ut är bara.....

Jag vilha komplett RE 1.5 som aldrig blev färdigt. Det hade varit guld.

Allt var bättre i remaken.
Och Lisa Trevor var en helt fantastisk boss.
Senast redigerad av MrMario 2026-06-07 kl. 08:35.
Citera
2026-06-07, 12:01
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Började spela RE i år. Kört 2R, 4R, 7, 8 och 9. Tycker det är lite märkligt att de inte gör en remake av ettan före Veronica? Hursomhelst lär jag köpa detta. Besviken att det är första person dock, hoppas man kan byta till tredje person som i 9an.
Remaken av ettan har funnits sedan 2002. Den kom i HD-version ett decennium senare eller så. RE Remake är den definitiva versionen av Resident Evil 1 och behöver inte ytterligare en remake stil med dem vi sett fr o m 2019. Tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Originalet spelade jag på Dreamcast och Gamecube. Det var väl så där. Att gå över till 3D grafik var inget bra drag, 3D grafik alá tidiga 2000-talet såg väsentligt sämre ut än när de gick tillbaka till förrenderade tvådimensionella miljöer bara ett år senare med RE1 Remake på Gamecuben (som ser bra ut än idag 25 år senare...)

Men Code Veronica hade ändå sina förtjänster, så ska nog spela remaken.

Allt var bättre i remaken.
Och Lisa Trevor var en helt fantastisk boss.

Håller inte med. REC:V var grafiskt en rejäl uppdatering av serien när det kom till Dreamcast år 2000. Nu kunde man spela RE i 640x480, utan jaggies och med fler polygoner jämfört med del 1-3 på PS. För oss i PAL-territorier slapp man även 50 hz-sorgekanter då DC stödde 60 hz.

Det jag tycker minst om med C:V är ojämnheten beträffande svårighetsgraden och de trista miljöerna. Tror att man kommer rätta till båda dessa minus i remaken. Folk kommer gilla Steve.
Citera
2026-06-07, 12:06
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Remaken av ettan har funnits sedan 2002. Den kom i HD-version ett decennium senare eller så. RE Remake är den definitiva versionen av Resident Evil 1 och behöver inte ytterligare en remake stil med dem vi sett fr o m 2019. Tycker jag.

Håller inte med. REC:V var grafiskt en rejäl uppdatering av serien när det kom till Dreamcast år 2000. Nu kunde man spela RE i 640x480, utan jaggies och med fler polygoner jämfört med del 1-3 på PS. För oss i PAL-territorier slapp man även 50 hz-sorgekanter då DC stödde 60 hz.

Det jag tycker minst om med C:V är ojämnheten beträffande svårighetsgraden och de trista miljöerna. Tror att man kommer rätta till båda dessa minus i remaken. Folk kommer gilla Steve.

Ja, spelet såg tekniskt bättre ut än på de gamla PS1-spelen, men det såg även väsentligt sämre ut än RE1 Remake på Gamecuben som släpptes kort därefter. Att spela i 640x480 hjälper inte mot gräsligt ful 3D grafik från 2000. Fängelseön var bitvis OK, men därefter började det spåra ur ordentligt med väldigt trist speldesign.
Citera
2026-06-07, 13:15
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Kul, har inte spelat originalet för det ser ut som skit.

Fullkomligt idiotisk kommentar!
Resident Evil Codename Veronica är definitivt ett av de snyggare Resident Evil-spelen och ska enbart spelas på Dreamcast där det ser bäst ut.
Citera
2026-06-07, 13:16
Medlem
Vandammess avatar
Citat:

Det är helt galet att man kan tycka Codename Veronica är fult. Då har man verkligen inte spelat spelet på Dreamcast!
Citera
2026-06-07, 14:40
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Fullkomligt idiotisk kommentar!
Resident Evil Codename Veronica är definitivt ett av de snyggare Resident Evil-spelen och ska enbart spelas på Dreamcast där det ser bäst ut.

Såg för japanskt ut. Mer åt anime liknande.
Citera
2026-06-07, 15:27
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Såg för japanskt ut. Mer åt anime liknande.

nej
Citera
2026-06-08, 03:11
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, spelet såg tekniskt bättre ut än på de gamla PS1-spelen, men det såg även väsentligt sämre ut än RE1 Remake på Gamecuben som släpptes kort därefter. Att spela i 640x480 hjälper inte mot gräsligt ful 3D grafik från 2000. Fängelseön var bitvis OK, men därefter började det spåra ur ordentligt med väldigt trist speldesign.
Grafiken var verkligen inte gräsligt ful. Den var tvärtom state of the art till vissa delar. Vissa texturer var capcomfula, om du förstår vad jag menar.

Vad Capcom gjorde med Re Remake två år senare var mycket imponerande, det medges.

Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Det är helt galet att man kan tycka Codename Veronica är fult. Då har man verkligen inte spelat spelet på Dreamcast!
2000 var de flesta tv-spel inte snyggare än det man fann på 32-bitarskonsoler, så spel till Dreamcast var verkligen en annan värld i jämförelse. Shenmue utgjorde något slags absolut topp för skillnaderna mellan det gamla (PS1, N64) och det nya (DC).

Re C:V var snyggt och stämningsfullt, lite mindre stelt än de förrenderade spelen till PS1, men hade vissa rester från 32-bitarsgenerationen som ”kluddiga” texturer. I övrigt välgjort.
Citera
2026-06-08, 12:53
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Det är jag fullt medveten om men det var 24år sen och ryktet gäller såklart en remake i Capcoms RE-enginge eller vad den heter såklart. Det är lite märkligt att göra en remake på Veronica innan man gör en på 1an med modern grafik. Jag har aldrig spelat som Jill och har ingen lust att spela en 24år gammal remake. Tyckte tom. 7 och 8 kändes utdaterade när jag spelade dem, även 2R. Var ett stort steg upp med 4R.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in