Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Om Trump bara lytt sina egna ord, hade han varit i en bättre situation nu. Han sa att han var nöjd med resultatet. Iran var inget hot längre, och vi avslutar inom två veckor. (det var tio veckor sedan)
Hade amerika åkt hem, hade det varit lugnare tror jag.
Vad är bäst att göra nu?
finns det inte ett gammalt talesätt som är rätt träffande?:
"Har man tatt djävulen i båten, får man ro honom iland"
Hade jag varit i Trumps situation nu skulle jag överväga en större militär närvaro i Israel? De är väl allierade så USA:s trupper på gatorna i Israel, skulle kunna vara dämpande?
Jo, det är litet absurt att vi (alla) nu är i den här situationen därför att Trump satt och jämförde sig med Obama för 10 år sedan. Men vi lever i en allt absurdare värld...
Jag tror inte att det hjälper med amerikanska trupper i Israel, och jag tror inte att Trump vill ha några skadade eller dödade amerikanska soldater. Tvärtom har han vid många tillfällen sagt grejer om att "det är ingen fara för amerikanska trupper".
Israel kommer nu inte att kunna avsluta på egen hand, för det skulle vara att "ge upp" inför Iran. Och Iran kommer inte att kunna avsluta det här på egen hand, för det skulle vara att "ge upp" inför Israel.
Och den enda realistiska ringdomaren är Donald J. Trump. Frågan är om han njuter att nu för en gångs skull faktiskt vara i omvärldens fokus, så många gånger som han desperat försökt få det. Och han har egentligen bara tre alternativ: han varnar Israel och Iran "vinner", han varnar Iran och Israel "vinner" eller så säger "fortsätt slåss om ni nu så gärna vill det".
- - -
Iran gick nu morgonen ut med ett klart budskap om att Trump faktiskt är "domare", genom att peka på att det är på USAs ansvar att Israel anfaller, med amerikanska vapen och på basen av amerikansk spaningsdata. Iran VILL alltså att Trump ska tvingas välja. Det säger nåt om hur massivt maktförhållandena i Mellanöstern förändrats till följd av det amerikansk-israeliska angreppet i februari...